reklama  
   
Domů > Zprávy

Prostřední airbag si najde místo mezi řidičem a spolujezdcem


velikost textu:
     
4.října 2011 00:02
 

General Motors vybaví vozy modelového roku 2013 prostředním airbagem. Ochrání řidiče i spolujezdce před poraněním při havárii na bok auta a poskytne oporu, když se auto převrátí na střechu.


General Motors
Prostřední airbag funguje jako měkká stěna, která při boční havárii zabrání zranění jak řidiče, tak spolujezdce  


Prostřední airbag se při bouračce na bok auta rozbalí a nafoukne z pravé strany řidičovy sedačky. Vytvoří měkkou stěnu mezi řidičem a spolujezdcem, která ztlumí jejich vzájemný náraz. Funguje při havárii jak na pravou, tak na levou stranu auta.

Airbag pomůže i v případě, že když je řidič vpředu sám. Náraz na pravou stranu vozu by s ním smýknul prudce doprava, nafukovací zábrana ale setrvačnost letícího těla zbrzdí.

V případě, že dojde k převrácení auta, nafouknutý postranní airbag pomůže udržet řidiče na místě. A měl by zabránit kolizi jeho těla se spolujezdcem, když se auto převrací.

General Motors začne prostřední airbag montovat do některých svých vozů modelového roku 2013. Jako první se ho dočkají pseudoterénní SUV, v Americe zvané také crossovery, Chevrolet Traverse, Buic Enclave anebo GMC Acadia.

Video ukazuje přednosti prostředního airbagu


Prostřední airbag by měl zabránit vážným zraněním či úmrtí při prudkých bočních kolizích. Statistiky Amerického úřadu pro bezpečnost na silnicích NHTSA (The National Highway Traffic Safety Administration) dokazují, že prostřední airbag je potřeba.

Mezi lety 2004 až 2009 se podílely boční havárie aut (od modelového roku 1999 výš) jedenácti procenty na úmrtí pasažérů na předních sedadlech. Cestujícím nepomohlo, že byli při těchto bouračkách připoutaní ani že nedošlo k převrácení auta.

29 procent z těchto obětí sedělo na místě spolujezdce, byly připoutané bezpečnostním pásem. Na základě těchto statistických údajů prohlásil Adrian Lund, předseda amerického Institutu pro bezpečnost na silnicích (Institute for Highway Safety): „Prostřední airbag má potenciál zachraňovat životy“.

Při boční havárii vozu hrozí těžká zranění pasažérům vpředu, kteří do sebe navzájem narazí


Rodina airbagů se rozrůstá

Počátky čelních airbagů se datují do počátku 50. let minulého století. Jedny z prvních airbagů v autech nabídly americké značky v sedmdesátých letech minulého století, ale bez valného zájmu řidičů. 

Počátkem 80. let představil Mercedes-Benz svou vlajkovou loď W126, už tehdy označovanou třída S, kde airbag fungoval ve spolupráci s předpínači bezpečnostních pásů.

Boční airbagy, které chrání hrudník a pánev cestujících vpředu při nárazu na bok auta, se objevily prvně ve Volvu 850 modelového roku 1995. 

Hlavové neboli okenní airbagy představila o pár let později bavorská automobilka ve standardní výbavě své vlajkové lodi BMW 750 modelového roku 1998.

Dnes už i malá auta s cenou do dvou set tisíc korun mají běžně ve výbavě dva airbagy. Ale i čtyři - dva přední a dva boční. U některých modelů je už v základu vzduchových vaků šest, tedy včetně hlavových neboli okenních.

Dvojice předních airbagů v základní výbavě auta je absolutní minimum. Najdou se ale výjimky, které nenabízejí ani to. Jediný airbag v základní výbavě nabízí například Dacia u modelů Logan, druhý vak je až za příplatek.

Některé zejména dražší verze aut nabízejí sedmý airbag, a to kolenní pro řidiče. I ten pomalu přestává být výsadou luxisních vozhů, součástí základní výbavy je například v novém modelu Toyota Yaris. 

Poslední dobou se o slovo hlásí také boční airbagy pro pasažéry na zadních sedadlech.


(rub)


Čtěte také:

Airbagy nového Fordu Focus se přizpůsobí mírám pasažérů

Ford přichází s nafukovacími bezpečnostními pásy

Na zadních sedadlech není tak bezpečně jako vpředu


 
Čtěte dále na téma:
Airbagy
 

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

23.4.2021 13:46:35
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku