Domů > Zprávy

Od listopadu jen na zimních, přezutí auta není radno odkládat


velikost textu:
     
12.října 2011 00:01
 

Dilema – přezout už teď za cenu mírného ojetí zimních gum, jelikož ještě není mráz, nebo čekat na poslední chvíli a riskovat nekonečnou frontu v pneuservisu? V tom vašem, kde jste zvyklí na spolehlivost a kvalitu, si raději zamluvte termín už teď.


Goodyear
První sněhová pokrývka silnic může překvapit, pro tyto případy předpisy vyžadují mít zimní obutí už od listopadu 


 

Dobrá zpráva – pneuservisy mají stále volné termíny na přezutí pneumatik i ke konci tohoto měsíce. Požadovanou hodinu v konkrétní den zájemce přesto už nemusí sehnat. Bude se muset volným termínům trochu přizpůsobit.

Nával před branami pneuservisů lze očekávat zejména koncem října. Od 1. listopadu nové silniční předpisy velí vyjet pouze na pláštích se zimním vzorkem s hloubkou aspoň čtyři milimetry, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza.

Na zimních pneumatikách musí řidič vyjet i v případě, že lze zasněžené nebo namrzlé vozovky vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, říkají nové předpisy. Počasí není možné nikdy odhadnout se stoprocentní přesností.

Proto je lepší auto připravit na zimu dřív, i když mrazivé počasí ještě nepanuje. Ježdění na pláštích s hlubším vzorkem o něco dříve, než napadne sníh, vyvažuje dobrý pocit, že je řidič na zimní počasí připravený a že ho kluzká vozovka nezaskočí.

Odpovědní přijdou do pneuservisu dřív

Na velký zájem motoristů jsou v některých pneuservisech připravení, zejména ve větších městech. Motoristé by si konkrétní termín přezutí měli rezervovat co nejdřív, konec října bude navíc o jeden den možnosti přezout kratší kvůli státnímu svátku 28. 10.

Například v pneuservisu Ventilek a Dušička na Praze 6 na dotaz, jestli zájem o přezutí vozu stoupá, říkají: „Už to začíná“. Na velký zájem řidičů jsou připravení. Auta budou přezouvat i ve svátek, 28. 10. vyjdou zákazníkům vstříc pracovní dobou do jedné hodiny odpoledne.

V AMB servisu v pražském Braníku v pondělí 10. října ještě našli volné termíny přezutí auta na 25. a 26. 10. A nezapomněli upozornit na to, že osmadvacátého je svátek.

reklama

Top Pneumatiky

 

Ve třetí pražské oslovené firmě, tentokrát v pneuservisu Sapa v Písnici, na konkrétní termíny neobjednávají. Ale nával očekávají, a kdo nechce čekat frontu, tomu připomínají: „Odpovědní přijedou dřív.“

Nápor motoristů s žádostí o výměnu letního obutí za zimní lze očekávat i v dalších větších městech, určitě v Brně a Ostravě. Například v brněnském autoservisu Golem ještě mají volno i koncem měsíce, raději by si ale dohodli konkrétní termín už teď.

V ostravském servisu K&K Pneu zatím uklidňují odpovědné řidiče, kteří mají zájem o rezervaci termínu přezutí už teď, že se stále najdou volná okénka v kalendáři i na konec tohoto měsíce.

Menší servisy v nevelkých městech často motoristy na konkrétní hodinu neobjednávají. Třeba v pneuservisu J&K Kopecký ve Valašském Meziříčí se musí zákazník trefit, když zrovna není plno.

Z výměny pneumatik zde nedělají vědu. Na dotaz ohledně náporu koncem tohoto měsíce kvůli novým předpisům platných od listopadu mají jednoduchou odpověď: „Přijedete, a případně čekáte.“

Kompletní přezutí za pětistovku, ale i dvakrát tolik

Výměna pneumatik stojí nějakou tu stovku. Řidiči, kteří mají letní i zimní kola už na ráfcích a přehazují je sami, sice ušetří, občas by ale do pneuservisu měli zajet aspoň na vyvážení kol, omezenou životnost mají také ventilky.

Musí také počítat s tím, že šrouby na kolech při montáži neutahují – pokud nemají speciální nástroje – na ten správný utahovací moment. Po ujetí několika kilometrů na čerstvě přezutém voze by měli šrouby zkontrolovat a případně dotáhnout, a po několika dnech provozu znovu.

V mnoha pneuservisech upřednostňují při výměně pneumatik zákazníky, kteří si je u nich také koupili. Na práci spojenou s přezouváním kol pak často dostanou motoristé slevu, třeba i padesátiprocentní.

Je jasné proč, firma má z takového obchodu víc peněz. Ze stejného důvodu raději převlékají pneumatiky na týž ráfek, než aby jen sundali komplet letní kolo a nahodili zimní.

Kompletní demontáž a montáž na jedno kolo přijde v menších městech na částku mezi pěti a osmi stovkami korun u osobního auta. Majitelé off-roadů si ale můžou navíc připlatit třeba i dvě stovky.

Někde rozlišují cenově menší a větší kola. Za práci na jednom kole s ráfkem do šestnácti palců zaplatí zákazník například 169 korun, za větší 199. Výměna čtveřice kol pak přijde na 676 korun, respektive 796 Kč.

Ani v Praze nejsou všechny pneuservisy předražené, lze najít i ty s cenou 180 korun za kompletní přezutí jednoho kola u osobního vozu. V některých firmách ale dá zákazník za přezutí kvarteta kol i 1200 korun.

Aby se takového účtu motorista nedočkal, je dobré se na ceně jasně dohodnout předem. Je ale nutné počítat s příplatkem za vyvážení kol, zvlášť když není ráfek úplně rovný. Kolo totiž „hází“ do strany a je potřeba na něj přidat velké množství závaží.


Martin Urban


Čtěte také:

Velký srovnávací test zimních pneumatik ADAC 2011: barumky mají lehké problémy na mokru

Test zimních pneumatik 2011: jak vybírat novou povinnou výbavu?


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

25.3.2023 9:24:19
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku