Jak poznat zimní pneu: písmena M a S nestačí
Česká
legislativa považuje za zimní gumy ty, které mají označení M+S, M.S, M/S nebo MS. Výrobci pneumatik ale doporučují vybírat pneumatiky s jiným označením – do
mrazu a na sníh jen ty, které nesou emblém hory se sněhovou vločkou.

Zimní pneumatiku dělá tím správným obutím vozu na namrzlou silnici zejména její složení. Měkká směs, ze které je vyrobena, v mrazech netuhne jako gumy letní.
Druhým důležitým poznávacím znakem je hloubka vzorku větší než u gum do teplejšího počasí. U zimních kol jsou to minimálně 4 mm.
Aby při nákupu motorista nesáhl vedle, je dobré si ověřit, zda má zvolený typ a model na boku pláště kromě jiných, neméně důležitých údajů, obrázek hory se třemi vrcholy a sněhovou vločku. Právě tento symbol označuje pláště do chladného podnebí.
Česká legislativa říká, že zimní gumy nesou označení M+S, M.S, M/S nebo MS a že za zimní se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML nebo MPT.
Pneumatikářská firma Continental na svých internetových stránkách upozorňuje, že písmena M+S na boku pláště coby spolehlivé označení zimní pneumatiky nestačí. Písmena M a S znamenají „mud and snow“, tedy bláto a sníh, o gumy do mrazivého počasí přímo nejde. Jsou jedním z označení pláštů pro terénní vozy.
Na to, kterou pneumatiku lze iniciálami M a S označit, není předpis. Hřeší na to výrobci levných pneumatik, a matou tak motoristy. Například čínská firma Chengshan opatřila písmeny M+S letní pneumatiku (která mimo jiné ve velkém testu letních gum zcela propadla).
K rozporu v označování zimních pneumatik požadovaném legislativou a tím, co říkají výrobci pneumatik, se vyjádřila Veronika Hodačová, vrchní komisařka z Policejního prezidia ČR. Při případných kontrolách zimních pneumatik na autech prý policisté budou postupovat na základě legislativy.
reklama
Výrobci doporučují pneumatiky s horou a vločkou
"Označení MS, M+S a další různé varianty pocházejí z USA, kde znamenají pneumatiky pro SUV a auta do terénu. Tyto gumy mají o deset procent lepší trakční vlastnosti. Ale není zde záruka, že jsou z technického hlediska určené pro zimní podmínky," říká Filip Haderer, technický manažer českého zastoupení firmy Bridgestone.
Ve Spojených státech také pneumatiky s iniciálami MS mohou označovat i velmi rozšířené celoroční pneumatiky. Opět pro terénní auta a SUV.
V evropských předpisech je k označení M+S uvedeno, že jde o pneumatiku, jejíž konstrukce a vzorek má zajistit lepší záběr než pneumatika běžná. Vlastnosti takové gumy ale nejsou ani měřeny, ani dány normou.
Pneumatiky do mrazivých podmínek jsou vyrobené z měkčí směsi, aby měly záběr i na sněhu a ledu
I když takto označené pneumatiky podle firmy Continental předpisy v některých evropských zemích tolerují jako zimní, gumárenský koncern doporučuje pro provoz v chladných měsících používat gumy označené symbolem hory se sněhovou vločkou.
Písmena M+S i ikonka hory s vločkou mohou být na pneumatikách vedle sebe. Zimní pneumatiku ale spolehlivě označuje jen ten druhý symbol a pouze za předpokladu, že pneumatika má vzorek hluboký aspoň čtyři milimetry.
"Na základě dobrovolnosti se přední evropší výrobci pneumatik shodli, že kromě označení MS, které vyžaduje legislativa, budou za účelem lepší orientace zákazníků opatřovat své výrobky emblémem hory se třemi vrcholky a sněhovou vločkou," doplnil Filip Haderer.
Martin Urban
Čtěte také:
Kdo jsou vítězové a poražení z testu zimních pneumatik ADAC 2011
Test zimních protektorů: obnovené pneumatiky zabrzdily, ale pozdě
Od listopadu jen na zimních, přezutí auta není radno odkládat