Hybridy jsou bezpečnější při srážce s jiným autem, chodce ohrožují více
Ekomilný motorista, který si pořídil vůz s hybridním
pohonem v dobré víře, že bude méně zatěžovat životní prostředí, má jednu
výhodu navíc. Oproti posádce stejného auta, ale s běžným spalovacím
motorem, mu hrozí při havárii podstatně menší riziko zranění. Hybridy jsou ale
nebezpečnější pro chodce.

Srovnání bezpečnosti týchž dvojic aut, z nichž vždy jedno auto mělo spalovací motor, a druhé navíc ještě elektromotor, přinesla studie amerického institutu Highway Loss Data Institute (HLDI), který se zabývá bezpečností na silnicích.
Faktorem, který dává autům kombinujícím spalovací motor s elektromotorem výhodu, je jejich vyšší hmotnost. Vyšší váhu dává baterie, která se nabíjí buď přímo ze zásuvky, nebo ji dobíjí provoz auta na spalovací motor.
„Hybridy jsou v průměru o deset procent těžší než stejné vozy poháněné běžným motorem,“ prohlásil Matt Moore, autor studie a viceprezident HLDI. Posádka těžšího ze dvou navenek identických aut má o 25 procent větší šanci, že se při havárii nezraní.
Analýza institutu HLDI vychází ze srovnání havárií 25 dvojic aut se spalovacím motorem a hybridním pohonem modelových roků 2003 až 2011. Jde vždy o vozy, které mají vedle běžné verze v prodejnách na výběr i ekologickou variantu.
Součástí analýzy nebyla naopak auta výhradně elektrická nebo hybridní. Tedy ta, která nemají variantu s běžným spalovacím motorem. Nezabývala se tedy auty jako Toyota Prius, Honda Insight, Nissan Leaf nebo Chevrolet Volt.
Hybrid coby chladná zbraň
Druhý závěr analýzy amerických odborníků na bezpečnost silniční dopravy už v tak dobrém světle hybridní vozy neukazuje. V režimu jízdy na elektromotor jsou totiž ekologická auta až příliš tichá.
Pro člověka, který chce přejít ulici a je zvyklý se řídit nejen zrakem, ale i sluchem, jsou téměř neslyšitelná. Snadno pak vstoupí tichému autu poháněnému elektřinou přímo do jízdní dráhy.
Ve srovnání s běžnými protějšky, na které chodce upozorňuje brum jejich motoru, jsou hybridní auta v tomto ohledu mnohem nebezpečnější. Riziko, že zraní chodce, je u nich o dvacet procent vyšší.
Americký úřad pro bezpečnost na silnicích (National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) bude do tří let požadovat po výrobcích hybridních aut a elektromobilů, aby své vozy povinně vybavily akustickým zařízením.
To bude vydávat zvuk, který na blížící se vůz chodce upozorní. Zdánlivě logická výbava tichých ekoaut dosud zdaleka není samozřejmá, podle CNN zatím platí podobný předpis pouze v Japonsku.
(rub)
Čtěte také:
Které auto je „nejzelenější“? Vedou hybridy, neztrácejí ani diesely
Elektroauta evropské zákazníky nelákají ani přes štědrou podporu od státu