Malý náraz znamená u moderních aut velký účet za opravu. Může se vyšplhat na 130 tisíc korun
Přední
část aut je stále dražší a komplikovanější, oprava i po malém střetu se může
přehoupnout přes 130 tisíc korun. Odhalení přinesl crash test dvou osobních aut
při rychlosti pouhých

Stačí malá nepozornost za volantem a už je tu náraz do jiného auta nebo do jiné hůře viditelné překážky. Třeba do většího kamene nebo do sloupku.
Maličkost, pomyslí si v tu chvíli mnozí řidiči. Z omylu je však vyvede účtenka v autoservisu.
„Hlavně při méně závažných nehodách mohou náklady na opravu u aut s asistenčními systémy vyšplhat hodně vysoko,“ říká Robert Czarnecki, technik rakouského autoklubu ÖAMTC.
Stále více aut totiž dostává automatické brzdy, které ve městě před překážkou začnou samy od sebe vozidlo zpomalovat. Pokud nereaguje řidič.
Sama brzdí i Škoda Citigo
Nejnověji podobný systém dostává za příplatek i malá Škoda Citigo, kde je automobilkou označován jako systém nouzového brzdění. Podobně však fungují i adaptivní tempomaty, které do svých aut dávají jiné automobilky.
Autokluby vyslaly do testu Toyotu Avensis, která v rychlosti 10 km/h zezadu narazila do Audi Q7.
Na palubě a hlavně na přídi měla toyota součásti adaptivního tempomatu.
Snímají a vyhodnocují situaci před autem, aby znemožnily nebo zmírnily následky kolize. Například v malé škodovce funguje tento pomocník do rychlosti 30 km/h.
Jelikož nouzové brzdy nehodě úplně nezabrání, nelze počítat s tím, že majitele vozu nečekají žádné výdaje spojené s opravami nabouraného auta.
Mohou být naopak překvapivě vysoké.
Svůj díl viny nese vysoko umístěný nárazník Audi Q7
Toyota Avensis vyšla z nehody v desetikilometrové rychlosti s následujícími újmami: škody na karoserii, utržené držáky senzoru adaptivního tempomatu, poničený kondenzátor klimatizace i další malé díly.
Celková škoda činila 5000 eur, v přepočtu asi 130 tisíc korun. 60 procent z této částky připadá na adaptivní tempomat.
Příčinou tak velkých nákladů je mimo jiné skutečnost, že oba testované vozy mají nárazníky umístěné různě vysoko nad silnicí. Nemohou tak plnit svou funkci pohlcovačů nárazů.
„Proto je důležité, aby výrobci umístili senzory na jiná místa. Tam, kde je neponičí malá nehoda,“ míní Robert Czarnecki.
Ceny dílů se liší o stovky procent
Autokluby kromě toho zjistily, že se ceny za opravy adaptivních systémů výrazně liší.
Zatímco servisy Mercedesu účtují u modelů třídy E a S za tyto komponenty 450 eur, pro Fordy Focus nebo Peugeoty 5008 stojí stejné náhradní díly 500 eur.
Avšak majitelé vozů značek Honda, Toyota a Jaguar vydají za podobnou opravu tři tisíce eur nebo ještě více.
„Předražené ceny náhradních dílů zpomalují nástup těchto systémů do aut. Nesmí se stávat, že vysoké náklady na opravu zmaří přínos pro bezpečnost těchto zařízení,“ uvádí Robert Czarnecki.
Někdy přitom rozhodují maličkosti, ukázala nárazová zkouška. Během testu se poničily mimo jiné také světlomety Toyoty Avensis. Jejich utržené úchyty bylo možné vyměnit a nebylo nutné kupovat celá nová světla.
Zato držáky senzorů od adaptivního tempomatu nejsou k dispozici na výměnu. Nezbývá než koupit celý díl za tisíce eur.
Petr Buček
Čtěte také:
Test potvrdil, že chytré tempomaty s radarem předcházejí nehodám
Které auto nejlépe samo brzdí? Srovnávací test vyhrálo Volvo