Aby dieselový motor nevypověděl službu: vyplatí se správná údržba a pořádné žhavení
Jak
pomoci naftovému motoru v zimě? Méně problémů mají řidiči, kteří
nezapomínají na pravidelnou výměnu palivového filtru. Pomůže také několik
nažhavení za sebou před prvním ranním startem.

Nafta zamrzá v posledních dnech vlakům, osobním autům i náklaďákům. Běžný diesel u pump zvládá pouze dvacetistupňový mráz, při nižších teplotách ucpe palivový filtr a auto nejede.
Majitelé osobních aut nesmí dát na rady, které tvrdí, že naftě pomůže, když se do ní přidá pár litrů benzinu.
To fungovalo jen u jednodušších a starších motorů. Podle německého autoklubu ADAC s benzinem nesmí rozhodně experimentovat majitelé dieselových aut vyrobených po roce 2000.
V té době nastoupila technologie Common-Rail a například u škodovek a volkswagenů nesly naftové motory zkratku PD (z německých slov čerpadlo tryska).
Tyto agregáty jsou velmi citlivé na správné palivo. Nafta s benzinem může vážně poškodit jejich vstřikovací systém.
Lepší je vyhledat čerpací stanici s tak zvanou arktickou naftou, nebo zakoupit a do nádrže nalít speciální aditivum.
Když nafta zamrzne, nezbývá než auto odtáhnout do teplé garáže. Pak musí řidič čekat, až nafta odmrzne a palivový filtr se stane opět průchodným.
Právě jeho pravidelná výměna může předejít problémům se zamrznutím.
Automobilky uvádějí v servisních knížkách vhodný interval pro výměnu. Ten může být například po každých 60 tisících ujetých kilometrech, v průměru tedy jednou za tři roky.
Někteří majitelé dieselů však pro jistotu filtr nechávají vyměnit za nový před každou zimou.
Pro první ranní start po mrazivé noci doporučuje rakouský autoklub ÖAMTC nejen jeden žhavící cyklus, ale klidně i tři. Spalovací prostor se ještě lépe prohřeje a motor snadněji naskočí.
(buč)
Čtěte také:
Když venku klesne teplota pod minus 20 stupňů, běžná nafta nestačí
Při drahém palivu se počítá každý litr. Jak ušetřit v zimě?