Domů > Zprávy

Rychlá reakce není pokaždé na kluzké silnici tím nejlepším řešením


velikost textu:
     
16.února 2012 00:01
 

Přívaly sněhu dělají ze silnic klouzačku, je nejvyšší čas zpomalit, neriskovat a správně odhadovat situaci na silnici. Německý autoklub ADAC varuje, že přehnaně rychlá a zbrklá reakce může mít negativní efekt.


ÖAMTC
Jízdu na sněhu si je možné natrénovat v kurzu bezpečného řízení 

Autoklub radí, aby se řidiči neváhali na kluzké silnici rozjíždět na druhý rychlostní stupeň. Obecně na sněhu platí, že čím vyšší stupeň je zařazený, tím lépe.

Šlapání na plynový pedál musí být obzvláště opatrné. Prudké přidání, ale také ubrání plynu, může dostat auto do smyku. Ani současné přidávání plynu a zatáčení není dobré.

Když auto dostane smyk, je nejlepším řešením otočit volant do protipohybu auta. Točení volantem ze strany na stranu spíše situaci ještě zhorší.

Spojkový pedál musí řidič zmáčknout v kritické situaci co nejdříve. Aby mohl po smyku rychle autem manévrovat, když zablokuje vozovku.

Autům bez ABS hrozí smyk na zasněžené silnici velice brzy. Stačí prudké sešlápnutí brzdy a roztočí se. Proto musí řidiči těchto aut zacházet s brzdovým pedálem velmi citlivě.

Jakmile hrozí nebezpečí, radí ADAC u vozů bez ABS plné sešlápnutí brzdy, ale jen do chvíle, než kola začnou klouzat nebo se auto začne smýkat. V takovém okamžiku je nutné brzdu povolit a čekat, až se vozidlo stabilizuje.

Pokud má auto ve výbavě ABS, nemusí se řidič bát mačkat brzdu co nejsilněji. Naopak, velký tlak je žádoucí, aby byl účinek brzd co nejvyšší. Řidič se přitom nesmí leknout ani zvuků, ani impulsů v brzdovém pedálu, které přicházejí právě od zasahujícího ABS.

Brzdná dráha s ABS může být na zasněžené silnici o něco delší než bez něj, ale auto je stále dobře ovladatelné a nedojde tak snadno k nebezpečnému smyku.

ADAC připomíná, že velmi problematická je jízda na sněhu do prudkého kopce. V takové situaci je důležité zatížit co nejvíce poháněná kola.

To znamená, že u aut s předním pohonem je v extra prudkém kopci vedoucímu například k horské chatě lepší, když ho pasažéři ze zadních sedadel vyjdou pěšky.

Pokud má auto poháněná zadní kola, musí se naopak co nejvíce zatížit zadní část vozu.

Při jízdě na posolené silnici hrozí, že se sůl dostane mezi brzdové kotouče a destičky, čímž se sníží brzdový účinek. Proto je lepší preventivně občas přibrzdit, i když to jinak není zapotřebí.

(buč)


Čtěte také:

Kde se naučit bezpečnému řízení? Za polárním kruhem v Laponsku


Nové ostravské centrum bezpečné jízdy má speciální smykovou desku


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

3.10.2023 5:14:08
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku