Automobilky dále spojují síly a navzájem si půjčují modely
Před
pár týdny oznámily vznik aliance Opel a francouzský koncern PSA sdružující
Peugeot a Citroën. Nový Citroën C5 tak má vzniknout na bázi Opelu Insignia.

Automobilky se více než kdy dříve spojují do nejrůznějších aliancí. Pro zákazníky to znamená, že si koupí například citroëna, ale přitom půjde o auto shodné s opelem.
Stále častěji spolupracují výrobci také při vývoji a výrobě motorů. Společná produkce šetří automobilkám náklady a zlepšuje jejich šance na úspěch na nových obřích trzích, kterými jsou Čína, Brazílie nebo Rusko.
Informaci o přesunu výroby Citroënu C5 do továrny Opelu přinesl francouzský regionální list Ouest France. Sjednocení technologií s novým německým partnerem možná nemine ani nástupce Peugeotu 508.
Naproti tomu výrobu malých aut – Citroënu C3 a Opelu Corsa – pod svá křídla převezme francouzská značka. Podle serveru Automotive News stejný osud možná potká velkoprostorový model Opel Zafira. Jeho nástupce by se mohl jen opticky odlišovat od sesterského Citroënu Picasso.
Také Škoda rozšiřuje svou nabídku o modely, které platí v koncernu Volkswagen za dvoj- nebo trojčata. Malé Citigo má sourozence ve vozech Volkswagen Up a Seat Mii, připravovaná Škoda Rapid bude téměř identická s novým Seatem Toledo.
Spolupráci zintenzivňují také Renault s Mercedesem. Německá značka si půjčila Kangoo a udělala z něj svou novinku se jménem Citan. Také příští generace Smartu už nebude tak jedinečná, protože si německé miniauto půjčí technologie od Renaultu Twingo.
Partnerství mezi automobilkami však někdy mají kratší trvání, než si výrobci na začátku naplánují. Šéfové Volkswagenu se před pár lety na velkých autosalonech nechávali fotografovat po boku kolegů od japonské značky Suzuki.
Tato aliance však letos náhle skončila ještě dříve, než začala výroba společných modelů. Volkswagen už si plánoval malé SUV na základech Suzuki SX4. Malého teréňáka nyní musí vyvinout sám a dráž.
Ukončení spolupráce oznámil nedávno také Ford a PSA. Oba koncerny společně vyvíjeli dieselové motory. Kooperace bude pokračovat u naftových pohonů s objemem 1,4 a 1,6 litru. Dvoulitrové a ještě objemnější turbodiesely budou napříště tyto automobilky vyrábět a vyvíjet odděleně. Nebo si pro ně najdou partnery u jiných značek.
Naopak stále více plodů přináší spolupráce mezi Chryslerem a Fiatem. Italská automobilka představuje nové modely převzaté od svého amerického partnera. I v Česku už je k mání Fiat Freemont (dříve prodávaný jako Dodge Journey) anebo Lancia Voyager (donedávna Chrysler Voyager).
(buč)
Čtěte také:
Renault spolupracuje s Mercedesem: z kangoo je citan