Od listopadu budou mít pneumatiky označení jako pračky nebo ledničky
Od
začátku června mohou výrobci pneumatik označovat své výrobky štítky, které se
podobají energetickým nálepkám na elektrospotřebičích. Od podzimu to bude
povinné.

Evropská unie chce dát spotřebitelům jednoduchý návod, která guma je bezpečnější za deště, která zbytečně nezvyšuje spotřebu paliva a jak jsou jednotlivé pneumatiky hlučné.
Na papírové nálepce umístěné přímo na běhounu najdou hodnocení spotřeby a chování na mokru vyjádřené písmeny A-B-C-D-E-F-G, kde áčko reprezentuje nejlepší známku a „gé“ je nejhorší.
Hluk pneumatiky bude udáván v decibelech společně s jednou, dvěma nebo třemi zvukovými vlnami. Jedna vlnka znamená nejtišší pneumatiku, a tři vlnky nejhlučnější.
Od letošního 1. listopadu musí nést označení tímto štítkem všechna kola vyrobená po 1. červenci 2012.
Kromě štítků ponese písmenné označení často také bočnice pneumatiky. Když splní nejpřísnější kritéria, zákazník na ní uvidí dvojici písmen A.
Tato pneumatika se chlubí tím, že je "áčková" za spotřebu paliva i za brzdnou dráhu na mokré silnici
Testování a označování si provádí každý výrobce sám. Na základě limitů stanovených Evropskou unií.
Proč se unie zaměřila právě na tři zvolená kritéria? Valivý odpor ovlivňuje spotřebu paliva, a proto má přímý vliv na životní prostředí.
Přilnavost na mokru poskytuje informaci o délce brzdné dráhy. Při takových zkouškách často propadají v nezávislých srovnávacích testech některé výrobky. Hlučnost pneumatiky má stejně jako valivý odpor vliv na kvalitu životního prostředí.
Některé vlastnosti však evropské štítkování na pneumatiky neprozradí. Nevypovídá nic o tom, jak je guma odolná vůči nebezpečnému aquaplaningu, který může auto poslat do smyku.
Ani ovládání na suchu a na mokru, či délku brzdné dráhy na suché vozovce nové značení nehodnotí.
Tyto informace mohou motoristé i nadále čerpat z nezávislých srovnávacích zkoušek, které provádějí autokluby v čele s německým ADAC.
Barevná stupnice písmen ukáže vliv na spotřebu paliva, pravý sloupec písmen označuje brzdění na mokru. Hlučnosti pneumatiky se věnuje spodní část štítku.
Štítky dostanou všechny pneumatiky pro osobní a nákladní auta.
Netýkají se motocyklů, protektorovaných pneumatik nebo rezervních dojezdových kol.
Nemusí je mít ani pláště pro vozidla s první registrací před 1. říjnem 1990.
(buč)
Čtěte také:
NEZÁVISLÉ SROVNÁVACÍ TESTY PNEUMATIK na AutemBezpečně (zde)