Domů > Zprávy

Na silnice padají mlhy husté tak, že by se daly krájet


velikost textu:
     
24.října 2012 00:01
 

Od října přicházejí na silnice nepříjemné mlhy a řidiči často reagují nesprávně. Jedni jezdí s mlhovkami i tehdy, když to není nutné, jiní je zase zapomínají zapnout a jejich auto není v husté mlze vidět.


ÖAMTC
Mlhová světla je nutné včas zapnout a ve správném okamžiku zase vypnout 


Jízda po silnici zalité mlhou se automaticky mění. Okolí mizí, řidič se dívá jakoby do sklenice s mlékem, zvuky jsou pro něj najednou nesrozumitelné.

„Řidič přichází o doplňkové informace, na které je zvyklý a které jsou důležité pro bezpečné řízení,“ říká dopravní psycholožka rakouského autoklubu ÖAMTC Marion Seidenbergerová.

Řidič se podle ní v mlze koncentruje především na to, aby viděl silnici před sebou a je tak vytížen, že jeho reakce jsou mnohem horší než při dobré viditelnosti.

Když je mlha nejhustší, nezbývá než dát nohu z plynu, držet se co nejvíce u pravého okraje silnice a zapomenout na předjíždění.

Marion Seidenbergerová připomíná, že silnice bývá při mlze vlhká a prodlužuje se brzdná dráha. Když je nejhůř, je lepší jet krokem než zbytečně riskovat.

K tomu je však ještě důležitější než jindy správné osvětlení auta. Při řídké mlze stačí běžná tlumená přední světla. Zapomenout je nesmí zapnout ani ti, jejichž auto je vybaveno denními světly.

Jakmile mlha zhoustne, nezbývá než zapnout zadní mlhovky. A také přední, pokud je auto má. „V žádném případě nesmí řidič sázet na dálková světla. Ta způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe,“ upozorňuje expertka rakouského autoklubu.

V mlze se ukáže, jak důležitá je čistota předního skla. K očištění jeho vnitřní strany poslouží nejlépe speciální utěrky, ubrousky nebo hadříky.

Mlhová světla je zapotřebí nejen včas zapnout, ale po opadnutí mlhy také rychle vypnout. Jinak hrozí, že řidiči jedoucí za takovým autem nerozpoznají včas brzdění vozu se zapnutými zadními mlhovkami. Navíc je intenzivní světlo od těchto svítilen částečně oslepuje.

Při jízdě za mlhy je také velmi důležité udržovat dostatečný odstup od aut jedoucích vpředu. Řidič se cítí za světly jedoucími před ním v husté mlze bezpečněji, protože vidí alespoň něco. Nesmí se však přiblížit takovému autu na tak malou vzdálenost, že by při brzdění nestačil včas zastavit.

Zapomenout by měl řidič na vše, co by mohlo odvádět jeho pozornost. Na zvonící telefon je lepší nereagovat, na navigaci se v mlze vyplatí na čas zapomenout a nálada v autě by neměla být zrovna vzrušená.

Zvláště nebezpečná bývají v mlze místa, kde se silnice opravuje nebo staví. Dočasné dopravní značení nemusí být dostatečně vidět.

„Při nehodě nebo poruše auta za mlhy jde o zvláště nebezpečnou událost,“ varuje Marion Seidenbergerová.

Pokud to okolnosti dovolují, mělo by auto opustit silnici. Výstražné blikače ani trojúhelník nejsou zárukou toho, že řidič dalšího auta porouchaný vůz nepřehlédne. Osoby pohybující se okolo aut jsou pro ostatní řidiče při husté mlze neviditelní. Alespoň částečnou pomocí je reflexní vesta.

(buč) 


Čtěte také:

Co s mlhou v autě? Pomůže klimatizace, ubrousky nebo sprej

Topení v autě pomůže v zimě klimatizace, ruční brzda nezamrzne

Podzim je za dveřmi, na auto čekají chladné měsíce


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

3.10.2023 5:20:48
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku