Jak poznat zimní pneu: písmena M a S nestačí
Česká
legislativa považuje za zimní gumy ty, které mají označení M+S, M.S, M/S nebo MS. Výrobci pneumatik ale doporučují vybírat pneumatiky s jiným označením – do
mrazu a na sníh jen ty, které nesou emblém hory se sněhovou vločkou.
.jpg)
Zimní pneumatiku dělá tím správným obutím vozu na namrzlou silnici zejména její složení. Měkká směs, ze které je vyrobena, v mrazech netuhne jako gumy letní.
Druhým důležitým poznávacím znakem je hloubka vzorku větší než u gum do teplejšího počasí. U zimních kol jsou to minimálně 4 mm.
Aby při nákupu motorista nesáhl vedle, je dobré si ověřit, zda má zvolený typ a model na boku pláště kromě jiných, neméně důležitých údajů, obrázek hory se třemi vrcholy a sněhovou vločku. Právě tento symbol označuje pláště do chladného podnebí.
Česká legislativa říká, že zimní gumy nesou označení M+S, M.S, M/S nebo MS a že za zimní se považuje též speciální dezén, u něhož je na bočnici pneumatiky vyznačeno označení ET, ML nebo MPT.
Pneumatikářská firma Continental na svých internetových stránkách upozorňuje, že písmena M+S na boku pláště coby spolehlivé označení zimní pneumatiky nestačí. Písmena M a S znamenají „mud and snow“, tedy bláto a sníh, o gumy do mrazivého počasí přímo nejde. Jsou jedním z označení pláštů pro terénní vozy.
Na to, kterou pneumatiku lze iniciálami M a S označit, není předpis. Hřeší na to výrobci levných pneumatik, a matou tak motoristy. Například čínská firma Chengshan opatřila písmeny M+S letní pneumatiku (která mimo jiné ve velkém testu letních gum zcela propadla).
Výrobci doporučují pneumatiky s horou a vločkou
Označení MS, M+S a další různé varianty pocházejí z USA, kde znamenají pneumatiky pro SUV a auta do terénu. Tyto gumy mají o deset procent lepší trakční vlastnosti. Ale není zde záruka, že jsou z technického hlediska určené pro zimní podmínky.
Ve Spojených státech také pneumatiky s iniciálami MS mohou označovat i velmi rozšířené celoroční pneumatiky. Opět pro terénní auta a SUV.
V evropských předpisech je k označení M+S uvedeno, že jde o pneumatiku, jejíž konstrukce a vzorek má zajistit lepší záběr než pneumatika běžná. Vlastnosti takové gumy ale nejsou ani měřeny, ani dány normou.
Pneumatiky do mrazivých podmínek jsou vyrobené z měkčí směsi, aby měly záběr i na sněhu a ledu
I když takto označené pneumatiky podle firmy Continental předpisy v některých evropských zemích tolerují jako zimní, gumárenský koncern doporučuje pro provoz v chladných měsících používat gumy označené symbolem hory se sněhovou vločkou.
Písmena M+S i ikonka hory s vločkou mohou být na pneumatikách vedle sebe. Zimní pneumatiku ale spolehlivě označuje jen ten druhý symbol a pouze za předpokladu, že pneumatika má vzorek hluboký aspoň čtyři milimetry.
Martin Urban
Čtěte také:
Test zimních protektorů: obnovené pneumatiky zabrzdily, ale pozdě