Proč musí být kola správně vyvážená
Když nejsou kola správně vyvážená, třepe se autu volant a pneumatiky se zbytečně sjíždějí.

Každé přezutí kol má doprovázet jejich vyvážení. Automaticky se ho dočká ten, kdo nechává v pneuservisu vyměnit letní pláště za zimní na stejných discích.
Řidiči, kteří mají kompletní sady kol na léto a na zimu si je často mění sami. Neměli by však zapomínat na pravidelné vyvážení kol.
Podle společnosti GTÜ, která v Německu provozuje síť stanic technických kontrol, způsobuje chybějící 10gramové závaží při jízdě rychlostí 100 km/h odstředivou sílu okolo dvou a půl kilogramu.
Následkem jsou vibrace ve volantu, chvění celého auta a nepravidelné sjíždění pneumatik. Nebo také škody na podvozku.
Podle GTÜ musí řidiči vozu s nevyváženými koly počítat také s horší trakcí a omezenou funkčností brzd.
Proto je lepší nechat kola vyvážit každého půl roku. Nejlépe před montáží na auto.
Pneuservisy používají k vyvážení kol vyvažovací stroje, ve kterých se kolo roztočí a najdou místo pro upevnění odpovídajícího závaží.
Ty z disků zmizí nejčastěji při hrubším kontaktu kola s obrubníkem, výmolem nebo kamenem.
Závaží pro sadu čtyř kol z lehkých slitin přijde zhruba na stokorunu. U ocelových disků je o několik desetikorun levnější.
Vyvážení čtyř kol stojí v pneuservisu 200 až 400 korun.
(buč)
Čtěte také:
Kdy opravdu musíte mít zimní pneumatiky
TESTY PNEUMATIK na AutemBezpečně.cz