Domů > Zprávy

Řízení na sněhu a na ledu: příliš rychlá reakce není nejlepším řešením


velikost textu:
     
30.listopadu 2012 00:01
 

Když sníh udělá ze silnic klouzačku, je čas zpomalit, neriskovat a správně odhadnout situaci. Německý autoklub ADAC varuje, že přehnaně rychlá a zbrklá reakce může mít spíše negativní efekt.


Petr Buček
Když padá sníh, je čas dát nohu z plynu 

Když jede auto rychlostí 50 km/h, potřebuje na suché silnici k zastavení 11 metrů. Jakmile vozovku pokryje voda, prodlužuje se brzdná dráha na 20 metrů.

Sníh přidá dalších 17 metrů a na ledu potřebuje auto k zastavení z padesátky klidně i sto metrů. Údaje platí pro zimní pneumatiky, auto s letním obutím na zimní silnici je podstatně nebezpečnější.

Jak ale poznat, s jakým rozestupem jede moje auto od vozidla přede mnou? K odhadnutí bezpečné vzdálenosti pomohou plastové patníky rozestavěné okolo cest.

Podle norem mají mít padesátimetrové rozestupy. Předepsaná distance platí pro rovné úseky silnic, v zatáčkách se mezery mezi patníky zkracují.

Autoklub ADAC radí, aby se řidiči neváhali na kluzké silnici rozjíždět na druhý rychlostní stupeň. Obecně na sněhu platí, že čím vyšší stupeň je zařazený, tím lépe.

Šlapání na plynový pedál musí být obzvláště opatrné. Prudké přidání, ale také ubrání plynu, může dostat auto do smyku. Ani současné přidávání plynu a zatáčení není dobré.

Když auto dostane smyk, je nejlepším řešením otočit volant do protipohybu auta. Točení volantem ze strany na stranu spíše situaci ještě zhorší.

Spojkový pedál musí řidič zmáčknout v kritické situaci co nejdříve. Aby mohl po smyku rychle autem manévrovat, když zablokuje vozovku.

Autům bez ABS hrozí smyk na zasněžené silnici velice brzy. Stačí prudké sešlápnutí brzdy a roztočí se. Proto musí řidiči těchto aut zacházet s brzdovým pedálem velmi citlivě.

Jakmile hrozí nebezpečí, radí ADAC u vozů bez ABS plné sešlápnutí brzdy, ale jen do chvíle, než kola začnou klouzat nebo se auto začne smýkat. V takovém okamžiku je nutné brzdu povolit a čekat, až se vozidlo stabilizuje.

Pokud má auto ve výbavě ABS, nemusí se řidič bát mačkat brzdu co nejsilněji. Naopak, velký tlak je žádoucí, aby byl účinek brzd co nejvyšší. Řidič se přitom nesmí leknout ani zvuků, ani impulsů v brzdovém pedálu, které přicházejí právě od zasahujícího ABS.

Brzdná dráha s ABS může být na zasněžené silnici o něco delší než bez něj, ale auto je stále dobře ovladatelné a nedojde tak snadno k nebezpečnému smyku.

ADAC připomíná, že velmi problematická je jízda na sněhu do prudkého kopce. V takové situaci je důležité zatížit co nejvíce poháněná kola.

To znamená, že u aut s předním pohonem je v extra prudkém kopci vedoucímu například k horské chatě lepší, když ho pasažéři ze zadních sedadel vyjdou pěšky.

Pokud má auto poháněná zadní kola, musí se naopak co nejvíce zatížit zadní část vozu.

Při jízdě na posolené silnici hrozí, že se sůl dostane mezi brzdové kotouče a destičky, čímž se sníží brzdový účinek. Proto je lepší preventivně občas přibrzdit, i když to jinak není zapotřebí.

(buč)

reklama 



Čtěte také:

Test sněhových řetězů: ocelové jsou lepší než spreje nebo návleky



 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

3.10.2023 6:42:43
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku