Vybitý akumulátor je nejčastější zimní závadou auta
Žádná jiná součástka v autě nezpůsobuje tolik nepříjemností jako akumulátor. Jak se dá předcházet tomu, aby baterka nevypověděla náhle službu?

Potvrzují to zkušenosti ze servisů i od žlutých andělů, kteří vyjíždějí k nepojízdným autům: pro starší a příliš zatěžované akumulátory je zima nejhorším obdobím.
Německá společnost GTÜ provozující síť stanic technických kontrol přináší rady, jak je udržet v dobrém stavu.
O aktuálním stavu baterie nevypovídá jen nabití, ale také její kapacita. Ta se udává v ampérhodinách.
Baterii ubývají síly s klesající teplotou. Při minus deset stupních má k dispozici 65 procent svého obvyklého výkonu, při minus 20 stupních Celsia jsou její síly padesátiprocentní.
Jak kapacitu baterie nejlépe zjistit? Tady pomůžou jen speciální zkoušečky, které mají autoservisy nebo prodejci akumulátorů.
Nabití baterie zvládne každý, kdo využije kvalitní dobíjecí přístroj. Při jeho výběru nejlépe poradí srovnávací testy nabíječek.
V testech GTÜ nebo německého magazínu Auto Bild zvítězila v posledních letech švédská nabíječka CTEK MXS 5.0.
Aby baterie zbytečně netrpěla, radí GTÜ před každým startem vypnout v autě spotřebiče, jako jsou rádia, osvětlení, vyhřívaní sedadel nebo ventilátor topení.
reklama
Pokud se startování nedaří, neměl by to řidič zkoušet déle než 10 vteřin bez přerušení. Po neúspěšném startu má vždy následovat alespoň půlminutová pauza.
Baterii se vyplatí udržovat v čistém stavu. Jinak hrozí bludné proudy, které jí ubírají na síle.
Péči si žádají také svorky a póly autobaterie. Vhodné je jejich promazání ochranným tukem.
(buč)
Čtěte také:
Test nabíječek autobaterií: první mrazy prověří stav akumulátoru
Test nabíječky CTEK MXS 5.0: malý, ale účinný zachránce autobaterie
Test porovnal akumulátory pro běžná auta, ale i do vozů se start/stop systémem