Kritika štítků na pneumatikách sílí. Prozradí jen málo o kvalitě kol
Evropská unie chtěla dát zákazníkům pomocnou ruku při výběru pneumatik. Výrobcům uložila, aby na štítcích uváděli tři údaje o vlastnostech obutí pro auta. Důležitých kritérií je však mnohem více.

Paradoxně se tak může stát, že pneumatika je výborná ve třech Unií sledovaných vlastnostech. V jiných však propadá a celkově není tak dobrá jako konkurenční pláště.
O tom se však zákazník ze štítků nedozví. Papírové nálepky na dezénech informují od loňského podzimu o brzdné dráze na mokru, o hluku a o vlivu na spotřebu paliva.
Dalším kamenem úrazu je skutečnost, že známky neboli písmena a číselné údaje si výrobci kol přisuzují sami. Podle svých vlastních zkoušek.
Objektivní srovnání tak není jisté. I když mají výrobci od EU nastavená kritéria pro přidělování písmenného a číselného hodnocení pneumatik.
Spotřebiteli štítky mnohé o pneumatikách neprozradí. U letního obutí nezjisti nic o chování kol na mokré silnici. Pro bezpečnost je důležité, jak kola čelí aquaplaningu.
Štítky ani nehodnotí chování suché vozovce, například jak rychle auto zabrzdí.
U zimních kol zase neuvádějí informace o kvalitě pneumatik při jízdě po sněhu či na ledu.
Kritika štítkování proto sílí. „Při vývoji pneumatik bereme v úvahu více než padesát kritérií a štítek zohledňuje pouze tři,“ uvádí v tiskovém prohlášení Michel Rzonzef, viceprezident divize osobních pneumatik Goodyear pro Evropu, Střední východ a Afriku.
Komplexnější srovnání kvalit pneumatik přinášejí nezávislé srovnávací testy (jejich výsledky čtěte zde).
Testy letních a zimních pneumatik provádí pravidelně například německý autoklub ACE spolu s GTÜ, která provozuje stanice technické kontroly.
Výsledky zkoušek ukazují, že hodnoty udávané na štítcích se často liší od skutečnosti.
Obě společnosti upozorňují, že Evropská unie přenechává štítkování na samotných výrobcích. A nedochází ke kontrolnímu přezkušování hodnot uváděných na pneumatikách.
Může také docházet k matení zákazníků. Testy například ukázaly, že výrobcem udávané hodnoty o brzdné dráze na mokré silnici byly jiné, než jaké naměřil autoklub ACE při svých zkouškách.
(buč)
Čtěte také:
VIDEO: Podívejte se, co o pneumatikách prozradí nové povinné štítky