Mít vpředu nové pneumatiky a vzadu jeté představuje velké riziko
.jpg)
Autoklub radí kupovat vždy rovnou všechny čtyři pneumatiky. Pokud se stane, že má řidič k dispozici dva a dva pláště s hodně rozličným stupněm opotřebení, mají ty horší zamířit na přední kola a méně jeté dozadu.
Ačkoliv v mnohých pneuservisech radí pravý opak, výsledek testu autoklubu je v tomto jednoznačný. A je přitom jedno, jestli jde o vůz s předním či zadním pohonem.
Vlevo nová pneumatika použitá při testech, vpravo zkoušená jetá od stejného výrobce
Pokud má auto nové nebo málo jeté obutí na předních ráfcích a horší pneumatiky vzadu – tedy tak, jak je má většina řidičů s namíchanými pneumatikami – hrozí při kritickém manévru, že auto dostane nebezpečný smyk.
V takové situace nepomůže ani stabilizační program ESP.
Auto se stane neovladatelným
Nevhodně obutá auta se při testech chovala normálně do chvíle, než se auto při vyhýbacím manévru dostalo na určitou hranici.
Pak se náhle stalo zcela neovladatelné.
V praxi lze v tomto případě jen stěží zabránit kolizi s autem v protisměru nebo sjetí ze silnice do pole nebo do stromu. Rizika jsou velká hlavně na mokré silnici, ukázal test.
Testované pláště měly rozdíl v hloubce dezénu v rozmezí od dvou do tří milimetrů. Byly od stejné značky, jeden pár byl zcela nový.
Pokud se u dvou párů pneumatik s rozdílnou hloubkou profilu zvolí opačná kombinace a lepší dva kusy zamíří dozadu a horší dopředu, není ani taková jízda bez rizik.
Především se o poznání prodlouží brzdná dráha a hrozí aquaplaning. Riziko ztráty stability spojené s dobrým párem plášťů na předních kolech je však oproti tomu větší.
reklama
Nejlepší jsou čtyři stejné pláště
Test autoklubu potvrdil, že je lepší používat kvarteto stejně nebo podobně opotřebených plášťů. Riziko špatného chování auta výrazně klesá.
Střídavě se mají vždy po roce obouvat na přední a zadní nápravy tak, aby se hloubka dezénu pneumatik moc neodlišila. Přitom platí, že na předních kolech se kvůli větší zátěži od motoru kola sjíždějí rychleji.
Test ÖAMTC se v části věnované podobně opotřebených gumám zaměřil na pneumatiky, u nichž rozdíl v hloubce vzorku nepřesáhnul 1,5 mm. Nešlo o nové pláště, ale od stejné značky a stejného stáří.
Nakonec je dobré připomenout, že by se v žádném případě neměly na stejnou nápravu montovat gumy se stupněm opotřebení o poznání odlišným.
(buč)
Čtěte také: