Stále více aut má podhuštěné a sjeté pneumatiky. Hůře brzdí a spotřebují více paliva
Podle průzkumu společnosti Bridgestone jezdí 78 procent evropských řidičů na podhuštěných pneumatikách a čtvrtina šoférů má na svém voze pláště sjeté pod zákonnou mez.

V roce 2011 zjistili pracovníci firmy Bridgestone při namátkových kontrolách, že 63 procent aut jezdí s nedostatečným tlakem v pneumatikách. Loni přistihli dokonce 78 procent takových vozidel.
25 procent kontrolovaných aut mělo navíc pláště sjeté více, než povolují zákony.
Podhuštěná a příliš sjetá kola mají na jízdu autem neblahý vliv. Prodlužuje se brzdná dráha, roste spotřeba paliva, nedofoukaná kola se navíc rychleji sjíždějí.
„Jízda na podhuštěných pneumatikách je nejen nebezpečná, ale způsobuje také enormní plýtvání palivem a zbytečné zvýšení emisí oxidu uhličitého, čemuž by se dalo předejít jednoduchými pravidelnými kontrolami.
Řidiči by měli kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách pokud možno jednou za měsíc," radí Jake Rønsholt ze společnosti Bridgestone.
Decilitry paliva navíc
Podhuštěná kola se silně deformují a zvyšují valivý odpor. Motor tak musí vykonat větší práci při pohonu auta, než kdy jsou kola nafouknutá na správnou míru.
Důsledkem je zvýšená spotřeba benzinu nebo nafty.
Pláště s malým tlakem vzduchu se navíc rychleji opotřebovávají a prodlužuje se brzdná dráha auta.
Podle společnosti GTÜ, která provozuje v Německu síť stanic technické kontroly, si málokdo z řidičů uvědomuje, že tlak vzduchu v kolech auta ovlivní spotřebu paliva až o 25 procent.
Technici GTÜ spočítali, že auto s pneumatikami podhuštěnými o 0,6 baru oproti výrobcem předepsaným hodnotám má spotřebu vyšší asi o čtyři procenta.
Takové zvýšení spotřeby paliva odpovídá u auta se spotřebou osm litrů asi třem decilitrům na sto kilometrů.
To znamená ztrátu více než deseti korun na stokilometrovém úseku při ceně 35 korun za litr paliva.
Zbytečně utracené peníze jsou ještě vyšší, když má motorista v pneumatikách větší nedostatek tlaku vzduchu než 0,6 baru.
Velkou finanční ztrátu znamená také rychlejší opotřebení podhuštěných plášťů. Podle GTÜ se při tlaku menším o 0,3 baru životnost pneumatik zkracuje o 30 procent.
A v neposlední řadě nelze zapomínat ani na bezpečnost. Pneumatiky s malým tlakem mají citelně delší brzdnou dráhu.
Experti GTÜ naopak připouštějí, že není na škodu tlak vzduchu ve srovnání s předepsanými údaji kvůli snížení spotřeby paliva o něco zvýšit, ne však více než o 0,3 baru.
Ještě větší „přefouknutí“ už může mít negativní přínos – pneumatika se více opotřebuje, zhoršují se jízdní vlastnosti auta a klesá komfort pro posádku.
(buč)
Čtěte také:
Sjeté a podhuštěné pneumatiky jsou nebezpečné, podívejte se jak