Domů > Zprávy

Auta v průměru spotřebují o litr více paliva, než udávají výrobci


velikost textu:
     
20.května 2013 00:00
 

Automobilkám se sice daří snižovat spotřebu aut, přesto zákazníky klamou. U svých modelů udávají o dost nižší spotřebu, než jaké mohou řidiči na silnicích dosáhnout. Zjistil to švýcarský autoklub TCS.


TCS
Autoklub otestoval stovky aut a porovnal jejich spotřebu s tou, kterou udávají výrobci 

Když kupujete auto, nevěřte údajům o spotřebě paliva v propagačních materiálech. S tak nízkou spotřebou může jezdit auto v laboratoři, ale ne po silnici.

Švýcarský autoklub TCS testuje auta 40 let. Jeho pracovníci vyzkoušeli stovky různých automobilů.

Jen za posledních sedmnáct let otestoval autoklub 315 benzinových i dieselových aut. 

Právě od roku 1996 musí automobilky podle nařízení Evropské unie udávat u každého svého modelu spotřebu auta ve městě, mimo něj a spotřebu při jízdě v kombinovaných podmínkách.

Ze srovnání apetitu tří set testovaných aut vyplývá, že se automobilkám opravdu podařilo v posledních deseti letech snížit spotřebu paliva v průměru o dva litry paliva na sto kilometrů.

V roce 2002 se udávaná a skutečná spotřeba testovaných aut s objemem motoru nižším než dva litry v průměru zastavila na úrovni 7,65 a 8,47 litru na 100 km. 

Automobilky tedy slibovali spotřebu nižší asi o 0,8 litru, než jaká byla skutečnost naměřená autoklubem TCS.

V roce 2012 bylo vše jinak. TCS naměřil u testovaným aut v průměru spotřebu 5,45 litru, jejich výrobci však tvrdili, že si vystačí s 6,54 litru paliva na 100 kilometrů.

Rozdíl mezi udávanou a naměřenou spotřebou činil asi 1,1 litru. Podle TCS z toho vyplývá, že se automobilkám daří snižovat spotřebu svých aut asi o dvě procenta každým rokem.

Graf švýcarského autoklubu TCS ukazuje ve své levé části (modré sloupce) průměrnou spotřebu naměřenou při praktickém testování na silnicích. Fialové sloupce reprezentují spotřebu stejných aut podle jejich výrobců. Pravé sloupce ve světle-modré barvě představují rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou.


Kritika předepsaných měření

Od roku 1996 používaná norma k jednotnému měření spotřeby aut, kterou výrobcům předepsala Evropská unie, čelí stále větší kritice.

Automobilky ji měří v laboratořích s vypnutými klimatizacemi a motory běží v otáčkách, které neodpovídají reálnému provozu.

Švýcarský autoklub každé auto podrobí testu, při kterém ujede asi 3000 kilometrů v běžném provozu.

"Řidiči mají právo vědět, kolik auto opravdu spotřebuje. V současnosti užívaná norma jim to umožňuje jen částečně," uvádí v dubnovém tiskovém prohlášení viceprezident německého autoklubu ADAC Thomas Burkhardt.

Petr Buček


Čtěte také:

Stále více aut má podhuštěné a sjeté pneumatiky. Hůře brzdí a spotřebují více paliva


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

10.6.2023 22:53:50
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku