Mnohá auta váží víc, než udávají jejich výrobci
Švýcarský autoklub TCS zvážil 42 aut a jejich hmotnost porovnal s tím, co udávají automobilky. 80 procent vozů prozradilo nadváhu.

Pro majitele představuje větší hmotnost jejich auta problém. Například na letní dovolenou nemůžou auto naložit tak, jak si plánovali.
V technickém průkazu k vozidlu je uvedená provozní hmotnost a největší přípustná hmotnost.
Provozní hmotnost zahrnuje také 75 kilogramů váhy řidiče. Až do největší přípustné hmotnosti lze auto obsadit dalšími cestujícími a zavazadly.
Jak test autoklubu TCS ukázal, auto někdy uveze méně nákladu, než udává jeho výrobce.
Na vině často bývá příplatková výbava. Váhu zvyšuje například posuvná střecha, ale také elektrická sedadla nebo náhradní kolo.
Pracovníci TCS naměřili u zkoušených aut nadváhu, která se nejčastěji pohybovala až mezi 70 a 150 kilogramy.
16 ze 42 testovaných vozů mělo ve srovnání s firemními údaji hmotnost vyšší nejméně o 80 kilogramů.
Více než 150kilogramovou zátěž navíc technici naměřili u Mercedesu B200 a Volva V40 - oba vozy se chlubily bohatou nadstandardní výbavou.
V testovací flotile se však vyskytly i opačné příklady. Subaru Impreza 1,6 se ukázalo být o 40 kg lehčí oproti informacím od automobilky.
Jen osm ze 42 aut mělo hmotnost stejnou nebo nižší ve srovnání s oficiálními údaji automobilek.
Sedm z nich mělo původ v Japonsku nebo Jižní Koreji. Jedná se například o vozy Hyundai i40 kombi a Kia Sportage.
Kolik tedy auta uvezou?
Vedle rozdílů mezi udávanou a skutečnou hmotností pracovníci TCS zjišťovali, jak velké zatížení auta snesou, než se naloží na maximální povolený limit.
Problémy s nákladem nemají podle zjištění TCS například Range Rover Evoque, Opel Antara, Peugeot 508 SW, VW Golf Cabrio nebo VW Passat Variant.
Například u Volkswagenu Passat Variant 2,0 TDI lze vedle řidiče auto zatížit čtyřmi cestujícími, pro které je vyhrazeno na každého 130 kilogramů.
Naopak na pozoru by měli být majitelé vozů Chevrolet Aveo a Orlando, Citroën C-Zero, Honda Jazz Hybrid, Lancia Ypsilon, Mitsubishi Outlander, Nissan Leaf, Opel Mokka a Zafira Tourer, Subaru Trezia či Toyota Yaris.
Když se obsadí všechna jejich místa dospělými cestujícími, může si každý z nich vzít na cestu maximálně 10kilogramové zavazadlo. Jinak dojde k přetížení auta.
Nejméně uveze ze 42 testovaných aut malé SUV Opel Mokka. Na každého cestujícího a jeho zavazadlo je připraveno pouze 79 kg.
Kdo má na palubě svého vozu hodně příplatkových doplňků, měl by proto být na pozoru. Jeho auto uveze méně, než se zdá.
Zvláště opatrní musí být řidiči vozící například jízdní kola.
Maximální zatížení vozu totiž není možné kvůli bezpečnosti překračovat.
(buč)
Čtěte také:
Srovnávací test nosičů kol: Který bezpečně uveze i těžké elektrobicykly?