Prohlídka aut v pražském technickém muzeu: zajímavé, ale příliš statické
Moderní muzeum je na rozdíl od pražské dopravní haly interaktivní, vtahuje své návštěvníky s pomocí různých dotykových obrazovek do hry, baví malé i velké (o takto pojatém dopravním muzeu v Lucernu čtěte zde).
V Praze je však výstava aut, motorek, letadel nebo železnice udělaná postaru: Exponát střídá exponát, před nimi stojí jednoduché popisky.
„Nejsem fanda technických údajů, více mne zajímají příběhy okolo vystavených aut, což je ale uvedeno až někde na konci popisků,“ říká návštěvnice Radka Andělová.
Exponátům Národního technického muzea přesto nelze upřít na zajímavosti. Československo mezi světovými válkami patřilo k mocnostem na poli dopravy.
Firmy jako Tatra, Laurin a Klement tehdy udávaly tón po celém světě se svými na svou dobu pokrokovými výrobky. A některé z nich pamatují i založení muzea, to totiž vzniklo už v roce 1908.
Stojí tu velmi staré automobily, vývojová řada motocyklů od konce 19. století do současnosti, vlaky, před jejichž koly jsou malé děti jako dva mravenci.
A nad tím vším se vznášejí letadla zavěšená pod stropem. Od létacího balonu, přes kluzák Igo Ericha, Kašparův letoun, s nímž vykonal dálkový přelet v roce 1911 – ve vzduchu strávil na tu dobu nevídaných 91 minut.
Chlouba Československé televize z 80. let - motocykl pro kameramana snímající závody cyklistů
Je to i exkurz do dějepisu – to když stojíte před Tatrou 80 z roku 1935, užívanou prezidentem Masarykem (jedná se o národní kulturní památku). Jsou tu i vozy, kterými jezdil Václav Havel a dokonce také jeho dědeček Vácslav Havel. K vidění je také mercedes nacisty Franka.
Válečnou dobu připomíná stíhací letoun Supermarine Spitfire LF Mk.IXE z roku 1945, se kterým se do osvobozené vlasti vrátili českoslovenští letci bojující za svobodu ve Velké Británii.
Z přízemí pokračujeme na ochozy, kde bloudíme v historii výroby kol. Nejmladší návštěvníci se smějí bicyklům s velkým kolem vepředu a malým vzadu a stylu nasedání, které lze obdivovat na videozáznamech.
Nechybějí tu motocykly a na nejvyšším patře ani makety lodí české námořní plavby.
Do konce března se v muzeu koná výstava motocyklů po válce zaniklé značky Ogar.
Petr Buček
Praktické informace
Rozsáhlé muzejní sbírky Národního technického muzea obsahují na šedesát tisíc předmětů, 135 tisíc archiválií, čtvrtmilión knih. Vedle dopravy se věnuje také hornictví, hutnictví, fotografii, televiznímu vysílání, architektuře, domácím spotřebičům, chemii, tiskařství nebo měření času.
V muzeu je přes 3000 exponátů a je to výlet na celý den. Pokud ne na celý tak aspoň na poctivé odpoledne se šálkem černé kávy a medovníkem na posilněnou v místní kavárně.
Otevírací doba
Pondělí zavřeno, úterý – pátek 9 až 17.30
Víkend: 10 až 18 hodin
Jednodenní vstupné: 190 Kč dospělí; 90 Kč senioři, ZTP, děti 6–15 let, studenti SŠ a VŠ
rodina 410 Kč
Dopravní hala je lemována ochozy, kde jsou k vidění motocykly nebo jízdní kola
Čtěte také:
Muzeum dopravy v Lucernu: hra a cestování vším možným pro malé i velké