Carsharing v praxi: kolik stojí a jak funguje sdílení aut?
Redakce AutemBezpečně.cz vyzkoušela, jak funguje sdílení aut, které se v Praze nově rozjíždí pod značkou Mášauto.cz.
Sdílení aut neboli carsharing je pevnou součástí dopravy v západní Evropě.
V Česku takové rychlé půjčování vozidel právě rozjíždí firma Car4way pod značkou Mášauto.cz.
V Praze má necelou desítku aut, do konce roku jich však má být 150 (více zde).
Jak sdílení funguje? Uživatel si po registraci rezervuje auto na svém nejbližším stanovišti na hodinu nebo na několik dnů. Vše zařídí přes internet na mobilu nebo v počítači.
Auto otevírá kartou, v odkládací schránce před spolujezdcem najde terminál, kde zadá svůj PIN kód a může vyrazit.
Zaplatí pět korun za ujetý kilometr a od 90 korun za hodinu půjčení auta. Sdílené vozidlo pak vrátí na stanoviště a e-mailem dostane účet k zaplacení.
Portál AutemBezpečně.cz vyzkoušel sdílení aut na třech různých cestách po Praze.
1) Cesta na nákup
Trasa náměstí Jiřího z Poděbrad – Modřany a zpět.
Potřebuji nakoupit v obchodě se sportovním zbožím. Mám předem vybráno na internetu, jedu si vyzvednout lyžařské brýle.
Rezervuji si auto na druhou hodinu odpolední, pojedu sám, stačí mi Škoda Citigo. Má totiž levnějšího hodinový poplatek než Rapid, nepovezu s sebou nic velkého.
Auto je volné, a není tak problém provést rezervaci přes mobilní telefon asi 20 minut před odjezdem.
Ve 14 hodin otevírám Škodu Citigo kartou, zadávám PIN do terminálu a vytahuji z něj klíč od auta. Terminál se mě ptá, zda je auto čisté a jestli není poškozené. Vše je v pořádku.
Čtečka v autě pozná kartu uživatele po přiložení k čelním oknu
Vyrážím přes centrum města do Modřan. Tam ale trochu bloudím, než obchod najdu.
Tuším, že mi hodina nebude stačit, proto rovnou ještě před vystoupením na terminálu prodlužuji výpůjčku o půlhodinu. Obratem mi přichází e-mail i SMS o prodloužení.
V obchodě mají velké slevy, namísto plánovaných několika minut tu trávím něco přes půlhodinu. Když se vracím k autu, zbývá mi do konce výpůjčky asi 20 minut.
Je odpoledne, doprava v Praze houstne, přiobjednávám přes terminál další půlhodinu. 45 korun navíc mne nezruinuje, zvláště když jsem v obchodě ušetřil díky slevám několik stokorun.
(Uživatel má po své rezervaci ještě vždy v záloze další půlhodinu, na kterou si nikdo jiný auto nemůže zarezervovat. Prodloužením na terminálu zjistí, jestli je jeho auto k dispozici i po této době.)
V 15.36 hodin parkuji na náměstí Jiřího z Poděbrad. Vracím klíč od auta do terminálu, ten mi ukazuje dobu jízdy 1:34 minut. Najel jsem 23 kilometrů.
Cena zápůjčky: 115 korun (23 km, jeden kilometr stojí pět korun) za ujeté kilometry a 180 korun (dvě hodiny, hodina stojí 90 Kč) za pronajaté hodiny. Celkem 295 Kč
2) Cesta na pracovní schůzku
Trasa náměstí Jiřího z Poděbrad – Holešovice a zpět.
Domlouvám si půlhodinovou pracovní schůzku v Holešovicích od 10.30 hodin. Auto si zamlouvám den předem, opět mi stačí Škoda Citigo. Pojedu sám, s sebou si beru jen telefon, větší auto nepotřebuji.
Pár minut před desátou přicházím k autu, už vím, že mi to od mého domu trvá přesně pět minut.
V noci sněžilo, z auta je třeba shrnout sníh. V malé škodovce nenacházím škrabku nebo smetáček, buď tam zatím nejsou, nebo si je někdo přede mnou odnesl.
Snad lidé pochopí, že si z auta nemají nic brát, sdílení vozů je pro ty, kteří cítí za auto zodpovědnost – jakoby patřili k jeho majitelům, říkám si pro sebe. V jiném případě bude nutné nosit škrabku s sebou.
Terminál v autě položí řidiči před odjezdem i po návratu několik otázek
V 10 hodin sedám do auta, v 10.20 přijíždím do Holešovic, platím parkovné u automatu – 20 korun za 40 minut stání.
Schůzka končí pár minut před jedenáctou, v 11:11 parkuji na náměstí Jiřího z Poděbrad. Ujel jsem 11 kilometrů.
Místo nacházím bez problémů, náměstí je dost velké a to mohu zaparkovat i v některých přilehlých ulicích. Terminál se mě zeptá, jestli jsem u cíle a přes GPS pozná, jestli nestojím dál od náměstí, než je povolené.
Cena zápůjčky: 55 korun (11 kilometrů po pěti korunách) za ujeté kilometry a 135 korun (1,5 hodiny po 90 korunách) za pronajaté hodiny. Celkem 190 Kč (plus 20 korun parkovné).
3) Cesta na jednání a pro vytištěné letáky
Trasa náměstí Jiřího z Poděbrad – Dejvice a zpět.
Auto mám objednané z předchozího dne na 13. hodinu. Tentokrát vybírám Škodu Rapid – jedeme dva, ale především potřebujeme naložit krabice s vytištěnými letáky. Do malého Citigo by se vešly stěží, velký kufr Rapidu přijde vhod.
Větší Škoda Rapid má oproti menšímu Citigo navigaci, silnější motor (1,2 TSI) a také větší kufr
Zkouším plánovač nákladů, který mi nabízí rezervační systém carsharingové firmy Car4way. Google mi trasu spočítal na osm kilometrů do Dejvic, celkem tedy ujedu okolo 16 kilometrů.
Rezervační systém odhaduje celkovou cenu na 340 korun. Započteny jsou dvě hodiny používání auta, rapid stojí 130 korun na hodinu.
Jelikož se vracíme podle plánu a cesta i se schůzkou trvala necelé dvě hodiny, spočítané náklady sedí na korunu přesně. Auto parkujeme ve 14.51 hodin na náměstí Jiřího z Poděbrad, ale ještě dříve vykládáme letáky u kanceláře.
Cena zápůjčky: 80 korun (16 kilometrů po pěti korunách) za kilometry a 260 korun (2 hodiny po 130 korunách) za pronajaté hodiny. Celkem 340 Kč.
Petr Buček
Sdílení aut nastartujeme ve velkém jako první v Česku, plánuje Pavel Louda