Druhý start speciálu pro vozíčkáře

Bude stát 400 tisíc korun, vozíčkář do něj nacouvá a s sebou může vzít jednoho spolucestujícího. Vozidlo se bude podle původních plánů vyrábět v bývalé tvarůžkárně.
„Krátce před zahájením prodejů jsme se v roce 2012 rozhodli pokračovat na zkvalitnění jízdních a užitných vlastností, zvýšení bezpečnosti a snížení ceny,“ vysvětluje vzniklé zpoždění Ladislav Brázdil, šéf projektu Elbee, za kterým stojí strojírenská firma Závody lehkých konstrukcí Loštice.
„Během jara vyrobíme malou zkušební sérii tří až pěti vozidel. Do konce roku přidáme dalších pětadvacet kusů,“ slibuje.
První malá skupinka maximálně pěti zákazníků bude s výrobcem ladit některé detaily. Jako například držáky a síťky v interiéru.
„Příprava Elbee se nám protáhla, déle než jsme čekali. Vozidlo se během té doby také částečně změnilo. Trochu jiný je design karoserie, motor se otočil o 90 stupňů a je nyní uložený napříč nad zadní nápravou,“ uvádí Ladislav Brázdil.
Nové jsou také brzdy, převodovka nebo ovládání předních dveří, přes které řidič na vozíku nacouvá za řídítka nebo k volantu.
Právě netradiční řešení nastupování přes přední výklopnou stěnu zůstalo. Konkurenční vozítka nechávají vozíčkáře najet do svých útrob zezadu.
Auto pro kvadruplegiky
„Elbee je určeno především lidem s omezenou hybností nebo menší silou horních končetin. Typicky se jedná o kvadruplegiky, osoby starší nebo hmotnější.
Kdo má například ochrnuté nohy, ale v rukou dost síly, zvládne nakládání i vykládání vozíku v běžném autě,“ říká Ladislav Brázdil. Takový člověk spíše sáhne po běžném vozidle z velkosériové výroby.
Elbee proto míří na lidi, kteří jezdí ne elektrickém vozíku. Bez cizí pomoci jeho nakládání a přesun do auta nezvládnou. Elbee jim však má zaručit mobilitu.
K autu přijedou, otevřou si celou přední část dálkovým ovladačem, nacouvají do auta a zaklapnou dveře. Před nimi se objeví volant nebo řídítka – podle toho, co bude lépe vyhovovat jejich postižení.
Přední otvírání karoserie má být výhodné při parkování a vyjíždění z Elbee. Lidé s omezenou hybností krční páteře mívají problémy s orientací za vozidlem.
Podle Ladislava Brázdila se jim špatně parkuje, když musí couvat. Neodhadnou, jestli mají za autem dost mísa pro vyjetí s vozíkem a zda nenajedou k nějakému sloupku nebo jiné překážce.
Proto zvolil komplikovanější přední dveře. Při jejich otevření se musí rozpojit řízení vozidla, poté se zase spojí.
Motorová čtyřkolka s karoserií
Elbee ale není tak úplně autem a šéf projektu mu tak ani neříká. Jedná se vlastně o těžkou čtyřkolku. Neboli o motorku se čtyřmi koly a karoserií, která jako miniauto vypadá.
Je však mnohem užší a také dražší. Bude stát 398 tisíc korun, cena zahrnuje úpravy na míru pro postiženého.
400 tisíc korun rozhodně není málo. Za stejnou sumu lze pořídit velkého kombíka. Ačkoliv není Elbee klasickým autem, bude u něj možné využít státní příspěvek na jeho pořízení i úpravu.
Elbee má konstrukční rychlost 80 km/h. Zadní kola pohání vzadu uložený kapalinou chlazený motor Piaggio s objemem 0,3 litru a s výkonem 12,5 kW neboli 17 koní.
Na délku měří Elbee bezmála dva a půl metru, široké je pouhých 133 centimetrů. Díky malým rozměrům jej lze zaparkovat do řady podél chodníku stojících aut čumákem k obrubníku.
Výška loštického vozidla činí 172,5 cm. Váží 400 kilogramů a prý se spokojí v průměru s 4,5 litry benzinu na sto kilometrů.
Základem Elbee je rám z hliníkových profilů, jednotlivé díly karoserie jsou z laminátu.
Elbee bude vhodné pro jízdy po městě, na vesnici a v jejich nedalekém okolí. Bude však smět i na dálnici.
K jeho řízení je zapotřebí řidičské oprávnění skupiny B na osobní automobil nebo B1, které lze získat v 17 letech, tedy o rok dříve než řidičák B.
Petr Buček
Elbee má několik konkurentů
Nejen v Lošticích sní o autu pro vozíčkáře, ve kterém řidič nepřesedá z vozíku a cestuje v co nejmenším vozidle.
Ve stejnou dobu, kdy slibují s dvouletým zpožděním začátek výroby Ebee, začne výroba podobného autíčka ve Spojených státech. Letos na jaře se k řidičům na vozíku dostanou první vozítka Chairiot.
Mají jednodušší design než konkurent z Loštic, ale srovnatelnou cenu. Stojí 19 tisíc dolarů, to je v přepočtu necelých 400 tisíc korun. Americká firma vyrábí auta pro lidi s postižením v Číně.
Podobná autíčka hodlá vyrábět také maďarská firma Kenguru. Její vozítka pro handicapované dostávají elektrický pohon, cena se pohybuje okolo 25 tisíc dolarů.
Jeden zásadní rozdíl mezi loštickým, americkým a maďarským vozítkem tu však je. Zatímco Elbee má své dveře vpředu, do Chairiotu i Kenguru najíždějí řidiči na vozíku zezadu.
Stejným způsobem chtějí nastupování vyřešit také designéři firmy Absolute Design, kteří nakreslili zajímavé vozítko Equal. Za nápadem stojí chorvatští návrháři aut, absolventi italských designérských škol.
Nyní na svůj projekt shánějí peníze s pomocí fundrisingu. V době vzniku tohoto článku měli na kontě však pouhých 783 amerických dolarů. Na vznik vozítka však potřebují podle svých odhadů alespoň 150 tisíc dolarů.
(buč)
Čtěte také:
Malým cestovatelům s handicapem slouží speciální dětské autosedačky