Domů > Zprávy

Podvody s auty: co všechno hrozí při nákupu ojetiny


velikost textu:
     
20.března 2014 00:00
 

Koupě ojetého auta s sebou nese velká rizika. V Česku může mít až půlka nabízených jetých vozů snížený počet najetých kilometrů, další auta jsou omlazená nebo opravená po těžkých haváriích.


GTÜ
Pomůže, když ojeté auto před koupí prohlédne odborník. Ale 100procentní záruku ani taková kontrola neposkytne. 

Kdo chce ojeté auto bez rizika, neměl by dát na nápadně výhodné nabídky. Je lepší upřednostnit vůz s jasnou historií, například od člena rodiny, kamaráda nebo známého.

"V roce 2013 změnilo v Česku majitele asi 562 tisíc vozů. 40 procent z nich, tedy asi 220 000 aut, má podle našich odhadů pozměněný počet ujetých kilometrů," říká Martin Pajer, šéf společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním stavu ojetých vozů.

Jeho společnost provedla nemalý průzkum. Prověřila asi pět tisíc vozů dovezených v posledních letech do Česka z Dánska.

"Zjistili jsme na této skupině aut, že 61 procent z nich mělo snížený počet najetých kilometrů. V průměru měli najeto o 82 tisíc kilometrů méně, než jsme přímo v Dánsku zjistili. Rekordem byla úprava počítadla o 192 tisíc kilometrů," uvádí Martin Pajer.

Snížením údaje na počítadlu kilometrů si podvodníci mohou říct u nabízeného auta o vyšší částku. 

Například šest let stará Škoda Octavia má průměrnou hodnotu s 200 000 najetými kilometry 150 tisíc korun. Když se ale upraví počítadlo na polovinu, lze ji v bazaru nabídnout za 200 tisíc korun.

Koupit elektronické zařízení, které počítadlo upraví, je přitom snadné. Za pár tisícikorun je nabízejí e-shopy.

Některé evropské státy už proto zavedly legislativu, která dělá ze stáčení počítadel kilometrů trestný čin. "Nevím však o moc případech, kdy by se například v Německu podařilo někomu stáčení opravdu dokázat," tvrdí Martin Pajer.

Vedle stáčení kilometrů některé autobazary i individuálně působící podvodníci používají i další metody pozměňování ojetin.

Leckteré auto je například o dva nebo tři roky starší, než udává prodávající. Ze zahraničí dovezené ojetině totiž v takovém případě někdo vystavil ještě v cizině upravené doklady.

Mnoho jetých aut má za sebou také menší či větší havárii. Je otázkou, jak kvalitně proběhla jeho oprava a zda je auto bezpečné.

Další nemalá skupina aut pochází z krádeží a jezdí s pozměněnými identifikačními údaji. Podle Martina Pajera dnes už nedochází k ruční úpravě VIN kódu, zloději totiž rovnou vymění kus auta, na němž už figuruje nové označení.

"Trendem poslední doby jsou také podvody, které spočívají ve vylákání peněz při platbě do zahraničí," říká Jana Horáková z ministerstva vnitra.

Na internetu se objevují pravidelně inzeráty, které nabízejí například žádaného Volkswagena Golf za poloviční sumu ve srovnání s běžnými cenami.

Prodávající tvrdí, že musel odcestovat za prací do zahraničí, jeho "mise" se prodloužila, a potřebuje se rychle zbavit svého vozu. 

Požaduje padesátitisícovou zálohu, po jejímž zaplacení slibuje auto přivést do Česka. Jakmile dostane peníze, přestane však odpovídat na e-maily i telefonáty. Auto ani peníze podvedení zájemci neuvidí.

(buč)


Čtěte také:

Bazary WeltAuto mají už 46 poboček, zaměřují se na mladé ojetiny a nabízejí novou záruku


 
Čtěte dále na téma:

Diskuse

 
 
Filip - taky jem se napálil
taky jsem koupil auto z dovozu. Mělo být z německa, nakonec se ...

Celkem 1 příspěvků, poslední 21.3.2014 9:46:58.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

6.6.2023 22:09:52
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku