Jak čelit podvodům s počítadly kilometrů? Inspirací je Belgie
V Česku i v o ostatních evropských zemích přibývá ojetých aut s upraveným počítadlem kilometrů. Změna údajů směrem dolů je jednoduchá, nebrání jí automobilky a chybí také přísnější zákony.

Upravit počítadlo kilometrů nikdy nebylo tak jednoduché jako nyní. A nikdy dříve se nenašlo tolik podvodníků, kteří nabízenou ojetinu během pár vteřin "omladí".
Evropská unie odhaduje, že pět až dvanáct procent nabízených ojetin má upravený údaj o najetých kilometrech. V Česku je takto podvodně nabízených aut až 40 procent (více zde).
Mnoho řidičů naletí: zaplatí například 150 tisíc za ojetinu s 80 tisíci najetými kilometry. Auto má přitom za sebou dvojnásobnou porci kilometrů, a jeho hodnota je tak o několik desítek tisíc korun nižší.
Podvody trápí nejen Česko, ale také další evropské země. Rakouský autoklub ÖAMTC proto navrhuje 4 kroky k nápravě.
1) Úprava počítadla kilometrů se musí stát trestným činem. Takový zákon platí v Německu. Otázkou je, jak někoho usvědčit z nezákonné manipulace s počítadlem.
Jeho úprava trvá několik vteřin a přístroje jsou k mání na internetu za pár tisícovek. Prodávající může tvrdit, že o úpravě nevěděl.
2) Počet najetých kilometrů se má povinně zaznamenávat při každé návštěvě servisu. Něco podobného funguje v Belgii, kde má auto svůj Car-Pass.
Jedná se o jakýsi list s historií auta, který je podle belgických zákonů nutné doložit při každém prodeji vozu. Kupující na něm vidí, jak se vyvíjel počet najetých kilometrů.
Car-Pass vystavují stanice technické kontroly a data čerpají z informačního systému, do kterého se ukládají informace při každé servisní a technické kontrole.
Vystavení Car-Passu stojí nanejvýš sedm eur. Prodej ojetého auta v Belgii bez Car-Passu je podle zákona neplatný.
3) Evropská unie by měla zavést mezinárodní informační systém, v němž se budou povinně uvádět prohlídky a počty najetých kilometrů. Jinými slovy: je zapotřebí belgické Car-Passy zavést v celé Unii.
4) Zákonodárci by měli výrobcům aut nařídit, aby počítadla kilometrů zajistili proti manipulaci. V současnosti používaná elektronika v autě a její software manipulaci nebrání.
(buč)
Čtěte také:
Podvody s auty: co všechno hrozí při nákupu ojetiny