Co vše odvádí pozornost za volantem: mobil, navigace, svačina i děti
Test ukázal, jaké problémy mají řidiči s udržením pozornosti při řízení.

Rychlé rozšíření mobilních telefonů má za následek více dopravních nehod, tvrdí německý autoklub ADAC. Spolu s rakouským autoklubem ÖAMTC vyzkoušel, jak moc je ohrožena koncentrace řidiče.
Na testovacím polygonu se postupně vystřídalo 66 mužů a žen. Všichni připustili, že se za volantem pravidelně nechávají vyrušovat telefonováním, nastavují navigaci, jedí, pijí nebo se věnují dětem.
Podle ADAC je řidičova rozptýlenost stejně častým viníkem nehod jako alkohol. Autoklub ÖAMTC uvádí, že v roce 2014 přišlo na rakouských silnicích o život kvůli nepozornosti řidiče 107 lidí. Téměř 16 tisíc lidí se při takových nehodách zranilo.
Testovací skupina šestašedesáti řidiček a řidičů jezdila po vytyčené trase na uzavřeném okruhu rychlostí 30 až 50 km/h. Vysílačkou dostávali různé úkoly: museli přijmout telefonický hovor, věnovat se navigaci, vytáhnout brýle z pouzdra, sáhnout po láhvi s pitím nebo podat dítěti hračku.
Kamera ve vozidle při tom zaznamenávala jejich chování, přístroje navíc monitorovaly činnost srdce a mozku testovacích řidičů.
Při každém úkonu nesouvisejícím s řízením auta sledovali pracovníci autoklubů, kam míří řidičům zrak.
Test ukázal, že nejdéle zaměstnává řidičovy oči zadávání cíle na navigaci. Druhé největší riziko představuje mobilní telefon a na třetím místě se umístila manipulace s brýlemi.
Nejméně narušila pozornost láhev s pitím a předání hračky dítěti na zadní sedadlo.
Jak test autoklubů probíhal? Když řidiči dostali za úkol nastavit navigační přístroj, na silnici se najednou před nimi objevila překážka. Tři čtvrtiny řidičů se jí nestačili vyhnout a svým autem do ní narazili.
Zatímco se věnovali navigaci, v průměru jejich auto ujelo 56 metrů. V běžném provozu může tímto způsobem dojít ke kolizi s chodcem, cyklistou nebo jiným autem.
Manipulace s lahví s pitím zase podle testu vede k tomu, že řidič na 105 metrů jízdy pouští volant.
Kamera v autě ukázala, že řidiči při telefonování často nesledují vozovku před sebou. Otáčejí hlavou ze strany na stranu. Jedna testovací osoba dokonce během telefonování přestala vnímat situaci před autem na celých 27 sekund.
Podle ADAC je řízení auta pro většinu řidičů rutinní záležitostí. Obvyklá je také potřeba zaměstnávat pozornost něčím jiným než řízením.
(buč)