reklama  
 
 

Deset nových technologií oceněných Euro NCAP, které vás v autě ochrání


velikost textu:
     
8.října 2010 00:01
 
Organizace Euro NCAP je pověstná svými stále se zpřísňujícími se crash testy aut. U simulovaných havárií ale její osvěta bezpečných aut nekončí. Zaměřuje se i na aktivní schopnosti aut, nakolik dokážou přispět k tomu, aby k nehodě vůbec nedošlo. Anebo když už k ní dojde, jestli auto umí přivolat pomoc. Od letošního roku oceňuje nové technologie, které výrazně napomáhají bezpečné jízdě a bezpečí posádky, cenou Euro NCAP Advanced. Zatím jsou tyto hlídače pruhu, systémy pro automatické přivolání pomoci nebo brzdící vozidlo bez přičinění řidiče v autech vzácností, ale za pár let budou běžnou výbavou. Ceny Euro NCAP vyhlásilo na právě probíhajícím autosalonu v Paříži.

Opel
"Oko" v Opelech Insignia a nová Astra sleduje, jestli auto nevybočilo z jízdního pruhu. Pokud ano, zvukový signál o tom řidiče informuje. 

 

BMW Assist Advanced

Přivolání pomoci v případě nehody

Vozy BMW vybavené tímto systémem umí odhadnout míru zranění posádky při nehodě a automaticky přivolat pomoc.

SMS zpráva samočinně odeslaná do centrály BMW obsahuje údaje o místě nehody, počtu pasažérů na předních místech, závažnosti bouračky, deaktivaci airbagů, stavu bezpečnostních pásů apod.

Nejdřív ale auto naváže spojení s centrálou a umožní posádce přímou komunikaci s operátorem. Až když posádka nekomunikuje, zajistí podle údajů v zaslané SMS o stavu havárie operátor pomoc. 

 

Citroën Localized Emergency Call

Tísňové volání s místem určení

Podobný systém jako BMW nabízí „v bledorůžovém“ i značka Citroën. Jakmile snímače v autě zaznamenají náhlé snížení rychlosti a aktivaci pyrotechnických bezpečnostních systémů, například airbagů, začne vůz automaticky „volat o pomoc“.

Nejdříve formou SMS odeslané do operačního střediska Citroënu, pak se auto s centrálou spojí přes telefon. Jestliže posádka nekomunikuje, podle údajů v SMS operátor v Citroënu zorganizuje pomoc, která vyrazí k místu nehody. 

Peugeot Connect SOS

Nouzové volání o pomoc

Do třetice všech chytrých systémů, které umí samy zavolat pomoc při havárii, přichází Peugeot. Systém funguje podobně jako u BMW a Citroënu.

Při nehodě senzory vyhodnotí, nakolik je nehoda závažná a kde k ní došlo, a informace odešlou na centrálu automobilky. Tam operátor na základě automatického spojení s posádkou nebo zaslané SMS o stavu nehody zorganizuje pomoc. 

Honda Collision Mitigation Brake System

Systém zmírnění následků nehody

Honda vybavená systémem CMBS při rychlosti nad 15 km/h monitoruje okolní vozidla až do vzdálenosti 100 m před autem. Pokud elektronika vyhodnotí, že se Honda k některému vozu v okolí příliš přibližuje, zahájí tři fáze bezpečnostního opatření.

Tři vteřiny před srážkou řidiče opticky a akusticky varuje. Pokud nebezpečí hrozí i dvě vteřiny před srážkou, začne vůz přibrzďovat a bezpečnostní pásy řidiče trojím škubnutím zkusí probudit z letargie.

Když řidič ani pak nereaguje, systém přitáhne pásy cestujících a auto intenzivně zabrzdí. Pokud v některé fázi procesu řidič zasáhne a nehodě předejde, následující krok se nespustí. 

Mercedes-Benz PRE-SAFE

Bezpečnostní opatření při nehodě

Systém Mercedesu stále sleduje při rychlostech nad 30 km/h chování vozu a počínání řidiče. Tohoto „velkého bratra“ nelze vypnout.

U auta monitoruje, jestli se nedostává do smyku či jestli jeho kola neopouští silnici. U řidiče sleduje, jak točí volantem a jak šlape na plynový a brzdový pedál.

Pokud elektronika vyhodnotí, že nelze zabránit nehodě, přitáhne bezpečnostní pásy posádky a upraví pozici elektricky seřiditelných sedadel. Případně rychle zavře okénka a střešní okno. 

 

Mercedes-Benz PRE-SAFE Brake

Asistované brzdění

Radar v Mercedesu sleduje, co se děje před autem až do vzdálenosti 200 metrů při rychlosti 30 až 200 km/h. Dvě a půl vteřiny před případnou kolizí s autem nebo statickou překážkou systém varuje řidiče.

Když řidič šlápne na brzdu, systém upraví brzdný účinek tak, aby odpovídal závažnosti situace. Pokud motorista nereaguje, auto začne vteřinu a půl před nárazem brzdit a připraví posádku na náraz přitažením pásů.

V případě, že už bouračce nelze předejít, začne auto samo brzdit s maximálním účinkem. 

Audi Side Assist

Asistent pro přejíždění mezi pruhy

Dva radary po každé straně zadního nárazníku při rychlosti nad 30 km/h průběžně snímají úsek silnice, který sahá od předku vozu až po zhruba 70 metrů za autem.

Do sféry jejich čidel spadá i takzvaný mrtvý úhel, tedy místo, na které zpětná zrcátka nedohlédnou.

Radary proměří, jestli se náhodou nebezpečně nepřibližuje jiné auto a případně na to řidiče upozorní optickým výstražným zařízením ve zpětných zrcátkách. 

 

Opel Eye

Sledování krajnice a upozorňování na dopravní značky

Princip systému Opel Eye (oko) spočívá v kameře umístěné nad vnitřním zpětným zrcátkem, která snímá okolí vozu.

Podle zjištěných hodnot systém varuje řidiče, že opustil svůj jízdní pruh, a také mu umí promítat do zorného úhlu dopravní značky, které vůz míjí.

Automatika varuje řidiče při rychlosti nad 60 km/h, když opustí svůj jízdní pruh, aniž by dával najevo, že tak chce učinit. Systém sleduje pohyby volantu i spínání blikačů a pozná, jestli je změna pruhu záměrná, nebo ne. 

Volkswagen Lane Assist

Asistent jízdy ve zvoleném pruhu

V "bleděmodrém" je to se systémem automobilky Volkswagen. Ten funguje při rychlostech nad 65 km/h na základě snímání kamery, která je pro změnu namontovaná u horního okraje zadního okénka.

Jakmile se změna pruhu elektronice nezdá, zacuká trochu volantem, aby srovnal směrování vozu. Pokud je úhel vybočení už moc velký a změnu směru automatika nezvládne, pošle do volantu vibrace, aby se řidič probral a auto začal zase bezpečně ovládat. 

Volvo City Safety

Bezpečná pomalá jízda po městě

Švédská automobilka pomáhá řidiči vyhnout se kolizím při nízkých rychlostech do 30 km/h anebo aspoň snížit jejich dopad. Senzor nad předním oknem sleduje situaci 10 metrů před vozem a pokud hrozí srážka, připraví elektronika auto na rychlé brzdění.

Když řidič nereaguje a bouračka je nevyhnutelná, systém auto důrazně přibrzdí. Při rychlosti do 15 km/h takto dokáže předejít kolizi úplně.

(rub)

 

Čtěte také:

Jednoduchá karta má zachránit tisíce životů

Airbagy nového Fordu Focus se přizpůsobí mírám pasažérů



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

22.11.2017 12:05:14
reklama
  reklama