Ceny benzinu lámou rekordy. Jak jezdit za míň?
Ekonomickou
jízdou lze ušetřit i několik litrů na sto kilometrů.

Kdo jezdí s malou spotřebou paliva, nejenže šetří svou peněženku, ale také životní prostředí.
Eko jízda začíná nastartováním. Jakmile motor naskočí, je lepší co nejdříve auto rozjet. Studený motor má vyšší spotřebu, a proto se vyplácí jeho rychlé zahřátí.
Až na výjimky platí, že čím vyšší otáčky, tím vyšší spotřeba a čím vyšší rychlostní stupeň, tím nižší spotřeba. Nevytáčejte proto motor do vysokých otáček a včas zařaďte vyšší rychlostní stupeň.
Například rakouský autoklub ÖAMTC však ve svém návodu k šetrné jízdě nevidí problém v krátkodobém vytočení motoru do vysokých otáček. Auto tak lépe zrychlí na požadovanou rychlost a dříve se dostane na okresce na úsporné devadesátikilometrové tempo.
Palivo šetří i ten, kdo jezdí předvídavě. Je zbytečné pospíchat k semaforu, když na něm svítí červená. Pokud umíte správně odhadnout, že už na zelenou křižovatku neprojedete, vyplatí se začít brzdit raději dříve, aby auto nezastavilo úplně. A nejlépe motorem.
Kvůli plynulosti a menším ztrátám paliva je totiž výhodnější startovat "letmo“. V praxi to znamená, že řidič pomalu dojíždí k semaforu a jakmile padne zelená, zařadí druhý rychlostní stupeň a pomalu zrychluje. Neúsporný rozjezd na jedničku odpadá.
Při brzdění motorem u moderních aut dochází k uzavření přívodu paliva a žádné palivo se nespotřebovává. Vůz jede takzvaně zadarmo, a přitom se šetří brzdy. Brzdění motorem proto může být u aut, ve kterých dodávku paliva řídí elektronika, výhodnější než jízda na volnoběh neboli na neutrál.
Vypínání motoru bezprostředně po zastavení má u stále více nových aut na starosti start/stop systém. Takto vybavené vozy vypínají svůj pohon při každém zastavení na semaforech, v zácpě nebo před závorami.
Většina aut však tento moderní systém zatím nemá. Platí, že vypnout motor se vyplatí, když se zastávka protáhne nejméně na 30 vteřin.
Řidiči by neměli zapomínat, že žrouty paliva jsou také klimatizace nebo vyhřívání sedadel. Správné používání si však žádá také tempomat. Slouží k udržování ustálené rychlosti. Kdo by jej však chtěl zapínat v kopcovitém terénu (nejspíše s automatickou převodovkou), utrácí za palivo zbytečně mnoho.
Výborným pomocníkem pro nácvik ekonomické jízdy je palubní počítač. Když si řidič zobrazí aktuální spotřebu, po čase zjistí, při jaké rychlosti jeho auto jede úsporně.
Spotřebu paliva také zvyšují podhuštěné pneumatiky, nevyužité střešní nosiče a boxy, ale také špatný technický stav auta. Alespoň jednou ročně si proto auto zaslouží servisní prohlídku.
(buč)
Čtěte také:
Které auto je „nejzelenější“? Vedou hybridy, neztrácejí ani diesely