Dopravní zpravodajství chce lepší informace od policie, říká šéf firmy, která je sbírá
„Rádio je pro aktuální a přesné dopravní zpravodajství přežité, lepší možnosti nabízejí navigační systémy,“ říká v rozhovoru pro AutemBezpečně.cz Jiří Machovec, ředitel Dopravního informačního střediska Global Assistance.
Dopravní zprávy se dostávají k posluchačům řady rádií, vidí je diváci České televize, čerpají z nich také pro své služby mobilní operátoři. Jiří Machovec závidí svým kolegům z Německa nebo Rakouska, kteří získávají důležité informace o nehodách přímo od policie.
AutemBezpečně.cz: Řidiči se nejčastěji orientují podle dopravního zpravodajství z rádia. Vaši službu dodáváte asi dvacítce stanic. Která podle vás dává zprávám o aktuálním provozu nejvíce prostoru?
V Praze nejrychleji reaguje stanice Regina. Neváhá přerušit důležitý blok informací a odvysílat aktuální změny, uzavírky, informace o nehodách. Na dálnici D1 se dopravě ve svém regionu hodně věnuje Rádio Vysočina. Obecně platí, že lepší zprávy v určité lokalitě lze očekávat od regionálních stanic. U celoplošných rádií dávám já osobně přednost Impulsu a Radiožurnálu. U obou se však dopravní zprávy vysílají s určitým zpožděním, tyto stanice pro ně mají vyhrazený předem stanovený prostor. K aktuálním vstupům dochází jen výjimečně při velkých nehodách, jakými jsou řetězové kolize na dálnicích.
AutemBezpečně.cz: Co byste poradil v situaci, kdy se řidič na dálnici dostane do kolony, ale „jeho“ rádio dál pouští hudbu a o dopravě mlčí?
Nejlepší je přeladit na místní stanice. Malé rádio s rozsahem posluchačů okolo 15 tisíc, ale věnující se místu, kudy jedu, dostane pět dopravních informací denně a bude se jim ve vysílání věnovat. Nebo se vyplatí surfovat po jednotlivých stanicích a zprávu hledat. Další možností je nechat si poslat zprávy od svého mobilního operátora. To se dá udělat i v předstihu. Když pojedu do Teplic po dálnici D8, aktivuji si před cestou zprávy pro můj směr cesty a nechám si je posílat do mobilu. Pro dálnici D1 z Prahy na Moravu máme od roku 2005 speciální informační linku na čísle 1220. Jsou na ní aktuální informace o dění v tomto úseku, které jsou k dispozici po celý den. V současnosti na ni volá 50 tisíc lidí měsíčně.
AutemBezpečně.cz: Proč se české dopravní zpravodajství nemůže rovnat německému? V této sousední zemi se může řidič více spolehnout na to, že se zpráva o problému na silnici k němu dostane a že mu přesně napoví, jak dlouho například uzavírka po nehodě potrvá.
Německo je před námi o 10 let. Už před lety tam měli 80 tisíc staumelderů (spolupracovníků z řad řidičů, kteří hlásí informace o kolonách – pozn. red.). U nás pracujeme celkem asi s 3500 tisíci pravidelnými přispěvateli, posluchači Radiožurnálu, a dalšími posluchači soukromých stanic. V Německu je dále zafrézováno osm tisíc čidel v dálnicích a na jiných důležitých silnicích. Ty poznají, jakou rychlostí v jakém pruhu auta jezdí. Dodávají důležité informace. Dále mají spoustu kamer. My jich máme na dálnici D1 pár desítek, ostatní silnice jsou po téhle stránce mrtvé. V Německu se pak dostávají do médií informace s velkou zárukou. Náskok deset let před námi má také tamní policie. Jakmile přijede policista na místo nehody, mezi prvními jeho úkony je to, že nahlásí na operační centrum, na jak dlouho odhaduje uzavírku silnice. Požádá o zastavení dálnice a odklon dopravy. Centrála zprávu zpracuje, vyšle ji na informační tabule a do médií. V tu chvíli jde o ověřenou státní informaci. Když policista vydá zprávu, že bude uzavírka trvat půl hodiny, tak po té době zase upřesní, jestli problém vyřešil nebo trvá dále.
AutemBezpečně.cz: Kolony aut představují problém taky pro ekonomiku. Německý autoklub ADAC pravidelně vyzývá vládu, aby podnikala další kroky vedoucí k plynulejší dopravě. Co si o tom myslíte?
Všichni v Evropě si spočítali, že pokud se zastaví například konkrétní kamion, který veze sedačky do automobilky, jeho zpoždění v kolonách stojí výrobce aut určitou ztrátu. V celkovém součtu pak jde kvůli ucpaným silnicím o miliardy eur. Proto musí mít každý kilometr nové dálnice čidla, informační tabule a kamery. Všichni v Evropě si spočítali, že pokud se zastaví například konkrétní kamion, který veze sedačky do automobilky, jeho zpoždění v kolonách stojí výrobce aut určitou ztrátu. V celkovém součtu pak jde kvůli ucpaným silnicím o miliardy eur. Proto musí mít každý kilometr nové dálnice čidla, informační tabule a kamery.
AutemBezpečně.cz: Jak se vám tedy spolupracuje s českou policií při předávání informací ze silnic?
Před pár lety policejní prezident vydal nařízení, že by policista měl zajistit a zpracovat informace, když třeba přijede k nehodě. Taková zpráva zpravidla vznikne, ale udávaná platnost je třeba hodinu. Poté bohužel policisté většinou neposílají další informaci o tom, že už se auta zase rozjela. To se stane jen málokdy. Ukončovací zpráva celému procesu samozřejmě chybí.
AutemBezpečně.cz: Proč to česká policie nedělá stejně jako německá?
Je to věcí zákonů, které policistům ukládají, co mají a nemají dělat. Na prvním místě je ochrana životů a majetku.
AutemBezpečně.cz: Ale německý policista se také musí postarat o bezpečí lidí, přesto od něj věrohodná zpráva o situaci na silnici do centrály odejde a odtud se dostane do médií.
Česká policie asi nemá dost lidí ani na to, aby někdo odkláněl dopravu, jiný řešil nehodu. Problém je však také v rádiích. Když se něco stane večer po osmé hodině, dopravními zprávami už se moc nezabývají. A to se v rádiích hodně zlepšili. Radiožurnál dával kdysi jen tak 11 až 15 zpráv o dopravě denně. Pak začal Impuls, dával dvojnásobek. Proto i Český rozhlas začal přidávat, dnes vysílá až 40 našich zpráv denně. Policie i média se zlepšila, ale stále mají co dohánět. Denně se stane v Česku asi 500 nehod, policie nám dnes dodá zprávu o 100 až 120 z nich. Když připočteme další zdroje informací jako od zelených andělů nebo impulsáků (dobrovolníci z řad posluchačů Českého rozhlasu a rádia Impuls – pozn. red.), celkem posbíráme 250 až 300 zpráv. Nutno podotknout, že mezi pěti sty nehodami jsou i ty pro nás nezajímavé, kdy se třeba převrátí traktor na poli.
AutemBezpečně.cz: Jak dnes dopadá soupeření rádií s kanály TMC, které v navigačních přístrojích na základě vašich aktuálních informací vyberou objízdnou trasu v případě, že se auto blíží k zácpě nebo nehodě?
Rádio je v tomto ohledu překonané. Navigace pracuje se všemi 250 aktuálními zprávami, které máme denně k dispozici. Avšak ani navigační systémy nejsou bez chyb. Pravidelně nám volají lidé, že si koupili nové auto a třeba v Třeboni mají jen mapu s jednou ulicí. Problém je v různých dodavatelích map a jejich podkladech. Anebo u přenosných navigací někdo zjistí, že ho auto nesměruje vždy správně. Výrobci se shodli na 26 typech zpráv v rámci TMC, ale svému přístroji dají software, který všechny nepodporuje.
AutemBezpečně.cz: Jaký navigační přístroj tedy doporučujete vy?
Nejlépe je vybrat nějaký ověřený praxí, poradit se ve svém okolí, jak komu a kde navigace funguje. Nekupujte navigaci, která se vám líbí, která má jen velký displej. To je jako koupit pytel, který má dole díru. Dopravní informace v systému máme, ale ne každá navigace je umí využít. Vedle dobré navigace potřebujete taky kvalitní mapu a aktuální tak zvané lokační tabulky. Ty pomáhají s objízdnými trasami v případě uzavírek a kolon.
AutemBezpečně.cz: Nejstarší český pořad věnující se dopravnímu zpravodajství Zelená vlna vznikl v 70. letech minulého století, aby informoval návštěvníky spartakiád o dopravní situaci. Co dnes pro vás představuje akci podobnou spartakiádě, kdy víte, že se na silnicích budou dít výjimečné věci?
Odjezdy na dovolené, prázdniny a návraty z nich. Lidé cestují v den vysvědčení a pak v týdenním rytmu. A pak samozřejmě víkendové přesuny, hlavně v okolí Prahy. Problematické jsou dlouho očekávané akce, jako byl summit NATO. Nečekané jsou zase kalamity, které nás zaměstnávají hlavně v zimě, když napadne hodně sněhu. Počet dopravních zpráv vyletí v takových chvílích z denního průměru 250 klidně až na dvojnásobek.
Petr Buček