Jezdit na letním obutí v zimě připomíná hazard, je přesvědčen technický expert na pneumatiky

AutemBezpečně.cz: Kdy přezouváte své auto na zimní pneumatiky?
Většinou koncem října, abych se vyhnul návalům v pneuservisech. Letos sníh udeřil o něco dříve, takže už mám přezuto od půlky října.
AutemBezpečně.cz: Podle meteorologů můžeme čekat pravidelné velké výkyvy počasí a teplot. Budeme asi přezouvat auta dříve, než jsme byli zvyklí. Souhlasíte?
Letos je to poprvé, co přišla sněhová nadílka takto extrémně brzy. Návyky bych zatím neměnil. U nás nesouvisí přezouvání se sněhem, ale s teplotami. Jakmile dlouhodobě teploty klesnou pod 5 až 7 stupňů Celsia, mělo by mít auto zimní pneumatiky.
AutemBezpečně.cz: Co považujete za menší zlo? Když začnu používat zimní pneumatiky dříve a pak se ocitnu na dálnici při 20 stupních nad nulou, nebo je horší jezdit v zimě na letním obutí?
Je lepší přezout o týden nebo dva dříve. Zimní pneumatiky na teplejší silnici autu až tak moc nevadí. Na letních pneumatikách, k tomu ještě opotřebených, je jízda v zimě hazardem.
AutemBezpečně.cz: Stále více majitelů aut kupuje pneumatiky kvůli nižším cenám v internetových obchodech. Proč bych měl jít pro nové obutí svého vozu do kamenného obchodu?
Nákup na internetu přináší výhody i nevýhody. Mezi výhody patří zpravidla nižší cena, nicméně ani ta nemusí být vždy pravidlem. U internetu chybí osobní setkání s prodejcem a možnost konzultace, protože výběr vhodné pneumatiky je záležitost více faktorů, nejde jenom o jejich rozměr.
AutemBezpečně.cz: Cenová úspora je však na internetu natolik atraktivní, že se nelze divit velkému zájmu o tento druh nakupování. Na co by si tedy měli dát internetoví zákazníci pozor?
Měli by se podívat do velkého technického průkazu, aby správně vybrali pneumatiku nejen podle rozměru, ale také podle rychlostního indexu a podle nosnosti.
AutemBezpečně.cz: Jak byste vyřešil povinné používání zimních pneumatik na zdejších silnicích?
Předně chci upozornit na to, že zákony jsou u nás pozadu za technikou. Podle vyhlášky je zimní pneumatikou taková, která má označení M+S. To je však označení pro pneumatiku na bláto a sníh. Pochází z americké normy pro terénní vozy, kde se rozlišují pneumatiky pro silnici a mimo ni.
Pneumatika M+S proto musím mít z technického hlediska o 10 procent zvýšené záběrové schopnosti, ale nemusí to být ještě opravdová zimní pneumatika. Speciální pneumatika na zimu se pozná podle symbolu sněhové vločky a trojitého horského štítu. Na tom se nezávazně dohodli výrobci obutí pro auta a podle těchto symbolů se s určitostí poznají zimní pneumatiky.
AutemBezpečně.cz: Měly by ale být zimní pneumatiky povinné?
Jednoznačně ano. Naše zákonná úprava je trochu bezzubá. Povinnost platí jenom na některých úsecích. Další možností by byl jistý postih ze stran pojišťoven. Mohly by přistupovat k pojistnému plnění i podle toho, jestli řidič použil na svém autě správné pneumatiky. Řidiče by to motivovalo asi nejvíce.
Zimní pneumatika nemá smysl jen na sněhu, ale za nízkých teplot taky na suché silnici. Proto by nebylo na škodu, aby se od určitého termínu používaly zimní pneumatiky plošně. Se zimními pneumatikami se zlepší nejen záběr kol na sněhu, ale také stabilita auta a brzdná dráha na suché nebo mokré zimní vozovce.
AutemBezpečně.cz: Kdy se nejvíce projeví přínosy zimní pneumatiky, a na kterém z povrchů?
Určitě na sněhu a ledu. Pro pneumatiku je důležitá její konstrukce, typ směsi i konfigurace dezénu. Na suché nebo mokré silnici se uplatní zimní pneumatika ze speciální směsi přizpůsobená nízkým teplotám.
U sněhu a ledu je důležitá konfigurace dezénu, bohatost lamelování a záběrových hran. Ale také samočisticí schopnosti, aby se nezanesla sněhem.
AutemBezpečně.cz: Jak klesají výhody zimní pneumatiky s ubývajícím vzorkem?
Rozhodující je hloubka dezénu pro chování auta na mokru. Důležitá je schopnost odvádět vodu a sníh. Záběrové schopnosti pneumatiky na sněhu začínají být nedostatečné, jakmile hloubka dezénu klesne pod 4 milimetry.
AutemBezpečně.cz: Vadí pneumatice pravidelné oddělování od disku při výměně kol, když majitel auta používá jednu sadu disků?
Pokud servis má dobré vybavení a personál pracuje odborně, tak to pneumatice vyloženě nevadí. Na druhou stranu také ten, kdo používá dvě sady disků, musí do pneuservisu pravidelně přijet na začátku sezony kvůli převážení. Závaží může během měsíců ježdění odpadnout.
Dobrý pneuservis by měl také vždy vyměnit ventily. U pneumatik od rychlostní kategorie „V“ by se mělo jednat o ventily s kovovým dříkem.
AutemBezpečně.cz: V čem se pneumatika v budoucnu nejvíce změní?
Nečekám nic převratného. Ještě více se však rozšíří takzvané runflatové pláště, s nimiž je možné pokračovat v jízdě i po proražení gumy. Dnes se stále častěji objevují u aut střední a vyšší třídy, v budoucnu se dostanou také do menších aut.
Petr Buček