Navigace bude v mobilech běžná jako foťák nebo přehrávač hudby, říká šéf českého zastoupení Nokia

Opravdu věříte tomu, že řidiči přestanou kupovat pevné a přenosné navigace, protože je nahradí navigační systémy zabudované v mobilních telefonech?
Nabízíme zákazníkům alternativu, která má své výhody, jako možnost využití pěší navigace v cizím prostředí, přímé propojení na internet, SMS a volání, do sociálních sítí atd. Věříme, že v blízké budoucnosti budou zaujímat mobilní telefony větší část trhu s navigacemi pro motoristy.
Je to podobné, jako když jsme na konci minulého století věřili, že mobilní telefony získají většinu trhu s přenosnými hudebními přehrávači. Teď, po pár letech, je hudební přehrávač běžnou součástí většiny mobilů, lidé poslouchají hudbu z mobilu a Nokia je největším výrobcem mp3 přehrávačů na světě.
U navigací to bude obdobné - koupíte si telefon Nokia a v něm budete mít zcela běžně neustále aktualizované mapy celého světa i s automobilovou a pěší navigaci. Uvidíte, že již brzy bude navigace stejně přirozenou součástí mobilu jako fotoaparát nebo přehrávač.
Mluví se o tom, že možnost rychlého spojení s internetem je výhodou navigací v mobilech. Jaké přednosti rychlý přenos dat znamená už nyní a co přinese propojení navigace s internetem v budoucnu?
Rychlý přístup k internetu znamená jednak možnost stahovat si přímo ty nejaktuálnější mapy, kdy uživatel nemusí trávit čas neustálým kontrolováním, zda už nevyšla aktualizace a nahrávat ji složitě třeba do zabudované navigace přes CD.
Můžete navíc použít i satelitní pohled, který vám často pomůže při orientaci. Okamžitý přístup k internetu také umožňuje ve vybraných zemích neustále aktualizované dopravní informace. Navíc se přímo z mapové aplikace jedním kliknutím dostanete k dalším informacím o lokalitě, kde se zrovna nacházíte, jako je počasí, program kin a divadel, informace o muzeích.
V telefonech Nokia jsou také interaktivní turističtí průvodci Michelin a Lonely Planet pro více než tisícovku světových měst.
Znamená to, že když dostanu za volantem hlad, navigace mi ukáže restaurace v mém okolí i s aktuální nabídkou jídel? A od míjených pump dostanu informace o cenách benzinu, i když jsem ještě 50 kilometrů daleko? Nebo si prohlédnu akční letáky supermarketů, které stojí kolem mé trasy?
Teď jste přesně vystihl budoucnost. Podobné aplikace již existují, začínají se rozjíždět, teď to bude hodně záležet na provozovatelích oněch restaurací nebo jiných podniků.
V tuto chvíli však alespoň můžete z mobilu okamžitě zjistit vy sám jakékoliv podrobnosti – podívat se na web restaurace a přečíst si jídelní lístek, jedním kliknutím vytočit telefonní číslo a udělat si rezervaci. To vám klasická navigace neumožňuje.
Podle mých zkušeností s navigací v mobilu je však datové spojení, bez kterého se mapy neobejdou, také velkou překážkou. Když se vrátím ze zahraničí, trochu s hrůzou čekám na vyúčtování od operátora…
Pro stahování map ale datové spojení vůbec nepotřebujete. Pokud nechcete, nemusí vám do telefonu přitéct ani jediný bit. Nokia nabízí v aplikaci Ovi Maps vedle on-line přístupu k mapám také bezplatný off-line přístup.
To znamená, že mapy lokality, ve které budete cestovat, si předem stáhnete do mobilního telefonu přes počítač, v telefonu si navigační aplikaci přepnete do off-line režimu, a pak za data nedáte ani haléř. Není to tedy tak, že byste v případě Nokia Ovi Maps, na rozdíl od některých jiných navigačních aplikací pro mobilní telefony, potřeboval přístup k internetu.
Šéf českého zastoupení Nokie věří, že se navigace v mobilech prosadí do aut
V Japonsku udělali pokus: auta jezdila pěkně a plynule za sebou, když měli řidiči příkaz věnovat se jen řízení. Potom však jeden dostal za úkol občas si prohrábnout vlasy a kouknout do zrcátka, jak mu to sluší a druhý šofér směl ladit rádio. Rázem vznikla zácpa. Zvládnou řidiči ovládat a sledovat v autě příkazy z mobilního telefonu a zároveň řídit? V tomto jsou přece jen nejlepší a nejbezpečnější pevné navigace s markantními ovladači.
Obecně platí, že řidič by se měl za volantem věnovat řízení. Navigaci by si proto měl nastavit v době, kdy je vozidlo v klidu. Poté už není důvod navigaci nijak ovládat – pokud přejedete odbočku nebo se vydáte po objížďce, navigace sama trasu přepočítá.
Je tedy jedno, zda navigační aplikace v danou chvíli běží na mobilním telefonu, PDA, specializovaném navigačním zařízení nebo na palubním systému automobilu.
Zvětšující se displeje mobilů nahrávají jejich využití jako navigace. Ale obslužná tlačítka zůstávají docela malá. Změní se to?
Dnešní dotykové displeje jsou natolik kvalitní, že je jejich ovládání zcela komfortní. Dále se objevuje trend dodatečných tak zvaných horkých kláves. Ty ostatně mají Nokia Ovi Maps také, když je používáte na přístroji s touto klávesnicí.
Nicméně současným trendem v automobilovém průmyslu je od tlačítkového ovládání upustit úplně a nahradit jej hlasovým ovládáním, a to i u ovládání autorádií. To je však zatím obvykle dostupné jen v angličtině a i v ní je to občas problematické.
Jak často k vašim telefonům získá uživatel aktuální mapu? Řada digitálních map dodnes neví například o dálnici do Ostravy, která je v provozu už několik měsíců.
Nokia je stoprocentním vlastníkem jednoho z největších světových hráčů v oblasti mapových podkladů – společnosti Navteq. Naše mapové podklady jsou díky tomu ty nejaktuálnější, jaké na trhu existují.
Aktuální stav map si ostatně může každý prohlédnout na adrese maps.ovi.com.
Hledáte restauraci v Berlíně a chcete znát dnešní nabídku jídel? Zkuste použít mobil.
Docela velká očekávání jsou spojována s mobily a sledováním aktuálního dění na silnicích. Operátoři rychle poznají, kde se na silnicích auta pohybují a kde zůstala stát. Co nabídnou podle vás mobily v navigování podle dopravních informací, jak budou reagovat na nehody a dopravní zácpy?
Dynamické řízení dopravy a dynamická navigace, to je prozatím hudba blízké budoucnosti, o které Evropská unie intenzivně jedná. Operátoři nicméně přímo nevědí, kde se mobilní telefony přesně pohybují, to je rozšířený omyl.
Operátor má pouze informaci, se kterou základnovou stanicí daný mobilní telefon naposledy komunikoval, přičemž tato informace může být stará až 30 minut a vzdálenost od základnové stanice v nezastavěné oblasti i více než 30 km libovolným směrem. Přesnější určení polohy lze provést jen v případě, kdy je mobilní telefon vybaven speciálně upravenou SIM kartou, jejíž uživatel dá k určování polohy souhlas.
I v tomto případě se však bavíme o přesnosti v řádu desítek až stovek metrů, která je pro řízení dopravy nepoužitelná - detekovaná zácpa může být totiž o několik ulic jinde nebo je třeba na druhém břehu řeky.
K dynamickému řízení dopravy jsou tedy tyto informace k ničemu, je třeba mít k dispozici mobilní telefon vybavený GPS, který bude sám aktivně pravidelně, například každou minutu, odesílat informace o své poloze.
Tyto informace je pak třeba shromažďovat na jednom centrálním místě, dynamicky je vyhodnocovat a posílat zpět informace navigační aplikaci o aktuálním stavu dopravy, na základě kterých případně navigace upraví naplánovanou trasu.
Největší překážkou v realizaci tohoto systému přitom není ani tak technika jako spíše otázka zajištění soukromí a ochrany těchto shromažďovaných dat. Pokud si uživatel nebude na 100 % jistý, že informace o jeho poloze nelze zneužít, nedá souhlas k tomu, aby jeho telefon takovéto informace odesílal.
Nokia má v současnosti pro majitele mobilů s GPS navigaci zadarmo pro 74 zemí ve 46 jazycích. Co to znamená pro českého uživatele vašeho telefonu?
Znamená to, že když pojede autem do drtivé většiny oblíbených turistických destinací s telefonem Nokia, bude zde mít k dispozici bezplatnou automobilovou i pěší navigaci a ty nejaktuálnější mapy od předního světového dodavatele mapových podkladů.
Zatím navigace zdarma nefunguje pro všechny mobily s GPS vaší značky. Proč? Kdy se to změní?
Nyní, v první půlce března, je služba dostupná na těchto modelech telefonů: Nokia N97, Nokia N97 mini, Nokia 5800 XpressMusic, Nokia 5800 Navigation Edition, Nokia E52, Nokia E55, Nokia E72, Nokia 5230, Nokia 6710 Navigator, Nokia 6730 classic a Nokia X6.
Fungování navigace pro všechny mobily Nokia je pak čistě otázkou přípravy navigačního software Ovi Maps. Logicky jsme začali u podpory nejnovějších verzí operačního systému Symbian a postupně doděláváme podporu i pro starší modely a verze tohoto operačního systému.
Nokia Ovi Maps v nejnovější verzi s bezplatnou navigací by pro starší modely měla být k dispozici postupně, chceme podporovat všechny modely s integrovanou GPS. Každopádně uživatelé teď mohou za necelé čtyři tisíce korun včetně DPH koupit například model Nokia 5230, který disponuje 3,2“ dotykovým displejem s rozlišením 640×360 bodů přímo ideálním právě pro automobilovou navigaci.
Petr Buček
Čtěte také:
Dopravní zpravodajství chce lepší informace od policie, říká šéf firmy, která je sbírá
Test porovnal levné navigace s drahými: vyplatí se ušetřit
Na českých silnicích se bojím dennodenně, přiznává Jiří Patera, provozovatel školy bezpečné jízdy
Po lávě, pískem, řekami a přes balvany. O cestování pustým vnitrozemím Islandu s Janem Suchardou