Expert na palivo Vladimír Třebický: Jak nenatankovat pančovaný benzin nebo naftu

Prodávají české pumpy kvalitní palivo?
Myslím, že ano. Plníme evropské normy. Ale z průzkumu vyplývá, že se objevují odchylky. V některých případech jsou benzin a nafta pančované, obsahují látky, které do nich nepatří.
Kde hledat zdroj pančování? Jde o záměr, nebo o špatné zacházení s palivem při přepravě či při výrobě?
U pančování jde o záměr. Například v benzinu se namísto povolených pěti procent etanolu objevuje deset i dvacet procent. Do nafty se přidávají látky jako mazací nebo rostlinné oleje.
Česká obchodní inspekce odhaluje palivo mimo rámec zákonů asi v sedmi procentech případů, většinou vesměs jde o drobné odchylky, ale objevují se i závažnější.
reklama
Nakolik jsou kontroly prováděné ČOI reprezentativní?
Inspekce musí podle vyhlášky odebrat 1800 vzorků ročně, z toho je 800 vzorků nafty, 700 benzinů, zbytek připadá na další paliva, jako jsou směsná motorová nafta, CNG nebo LPG. Od roku 2012 by se měl počet odebíraných vzorků zvýšit na 2600.
Největší problém představují paliva různě míchaná, pančovaná s tím, že prodejce ušetří na spotřební dani. Navíc to vytváří neférovou konkurenci.
Jak se vyhnout tomu, aby do nádrže auta zamířilo takové záměrně nekvalitní palivo?
Určitou jistotu představují čerpací stanice zapojené do dobrovolného systému pečetě kvality, kterou uděluje SGS těm pumpám, které si nechávají palivo kontrolovat. Pokud v těchto zkouškách obstojí, dostávají od nás pečeť kvality. Ta se objevuje ve formě oranžovo-šedé nálepky u výdejních stojanů.
U každé pumpy odebíráme šest až osm vzorků ročně. Když přijdeme na to, že někde výsledky kontrol kvality benzinu a nafty nesplňují podmínky programu Pečeť kvality na kvalitu paliva, označení pečetí pozastavíme nebo odebereme. Seznam pump s pečetí kvality lze najít na internetových stránkách www. dobrapumpa.cz.
Co ale ty ostatní pumpy? Kde hrozí největší nebezpečí, že řidiči natankují nekvalitní palivo?
Těžko říct, není to jednoznačné. Snad ne tam, kde je velký provoz, kde bývají fronty, tam by mělo být všechno v pořádku. Řidiči by si o špatných zkušenostech řekli, pokud to tedy poznají.
Ale fronta může být tam, kde je benzin levný. Jak poznám, že jedu na pančované palivo?
Snadno poznáte jen největší prohřešky. Signálem, že máte špatný benzin, je snížení výkonu motoru a zvýšená spotřeba. Staršímu autu bude klepat motor. U naftových motorů je to jinak. Přidáním mazacího oleje do nafty může dojít k poškození katalyzátoru, ohroženo je vstřikovací čerpadlo, palivový systém se může zanést. Následné opravy přijdou na desítky tisíc korun.
U pump se nyní začíná prodávat zimní nafta, která má zajistit hladké fungování auta do minus 20 stupňů Celsia. Na co mají dávat majitelé dieselových aut v zimních měsících pozor?
Vyplatí se kontrola nebo výměna palivového filtru před nástupem zimy. Je důležité, aby nebyla v palivovém filtru voda, která při nízkých teplotách zmrzne a učiní ho neprůchodným. Palivo se v takovém případě nedostane do motoru.
Kdo nechce s autem v zimě moc jezdit, musí natankovat až v momentě, kdy se prodává zimní nafta. Ta už je nyní v prodeji, ale úplná povinnost pro pumpy ji nabízet začíná až 1. prosince. Kdybyste chtěl vyjet v únoru a v nádrži by bylo palivo ještě z listopadu, kdy se prodává nafta pro přechodné období, mohl by to být při nízkých teplotách problém.
Obecně je v zimě lepší mít v nádrži co největší množství paliva. V prázdné nádrži se vytváří vlhkost, která negativně ovlivňuje kvalitu paliva. Určitě nedoporučuji přidávat benzin do nafty proti jejímu zamrznutí.
U pump panuje čím dál větší zmatek v označování benzinu a nafty různými obchodními názvy, jedná se hlavně o dražší verze obou paliv. Má opravdu smysl tankovat dražší variantu benzinu nebo nafty?
Vysokooktanový benzin je určen sportovním motorům, těm to předepisují výrobci aut. Aditivovaná paliva obsahují také detergenty, které udržují palivový systém vozu ve větší čistotě. Palivo se dostává lépe a ve správné formě do spalovacího prostoru, zlepšuje to spalovací proces.
Těžko říct, jestli zvýšení ceny o určitou částku se projeví v úspoře na údržbě auta. Záleží, jak dlouho chcete auto mít a jakou péči mu chcete věnovat.
reklama
Další zmatek řidiči zažívají, když jedou do zahraničí a tankují palivo s místními názvy. Například v Chorvatsku, kam jezdí v létě řada českých turistů, prodávají vedle sebe Diesel a dražší Eurodiesel.
Chorvatsko není členem Evropské unie, v členských zemích máte jistotu, že benzin s 95 oktany a diesel odpovídají stejné normě. Je možné, že chorvatský Eurodiesel je totéž, co nafta v evropských zemích.
Evropská kvalita benzinu je stanovena normou EN 228 a pro naftu platí norma EN 590. Tyto údaje by měli motoristé hledat na výdejních stojanech. Základní rada zní, že u benzinu by se vždy měl objevit údaj 95 označující oktanové číslo a pro naftu je mezinárodní označení diesel.
Do benzinu a nafty se v zemích Evropské unie přidává stále více biosložek, je to správná cesta?
Já to beru jako fakt. Do benzinu se přimíchává až pět procent biopaliva, buď ve formě etanolu, nebo ve formě etyl-terc-butyl-éteru (ETBE), do nafty až sedm procent FAME neboli metylesterů mastných kyselin.
Jejich podíl se bude pravděpodobně dále zvyšovat. Palivo pro auta je vždy nějakým souhrnem požadavků legislativy pro oblast životního prostředí, požadavků výrobců automobilů a technických možností výrobců připravit palivo za přijatelnou cenu.
V Evropě je přídavek biopaliv ovlivněn mimo jiné i požadavky na snížení závislosti na dovozu ropy a podporou zemědělství formou využití ladem ležící půdy pro pěstování plodin na energetické účely.
A co levnější bionafta, komu ji lze doporučit?
Kromě nízkoprocentních přídavků do standardních paliv se v České republice jako paliva pro vznětové motory prodává i směsná motorová nafta s podílem FAME minimálně 30 procent nebo 100procentní FAME.
V době záruky vozidla lze tankování doporučit jen tehdy, když jejich užití povoluje výrobce auta. Ten ví, jaké použil materiály pro hadičky nebo těsnění palivového systému, jinak hrozí jejich poškození. Mimo záruku je to na rozhodnutí majitele vozu.
Petr Buček