Rozhovor s masérem: Když v autě trpí záda, zkraťte cestování
„Pro záda je lepší sedět na
tvrdších sedadlech než na měkkých,“ říká David Rozbroj z ostravské
společnosti Zázraky duše, která v roce 2010 získala titul pro nejlepší
masérskou školu. A mimo jiné přidává radu, čím v autě nahradit bederní
opěrku.
Co je na sedadle v autě důležité, aby záda trpěla při dlouhém sezení co nejméně?
Nejdůležitější jsou určitě opěrky hlavy z pohledu ochrany při nárazu. Boční opěrky pozitivně ovlivňují pohodlí horních končetin a odlehčení svalů v oblasti ramenního pásu, uvolní se i šíje.
Důležitá je také poloha sedadla směrem do výšky. Ideální je, když jsou kolena stejně vysoko jako kyčle, což splňují vesměs jen dodávky, velkoprostorová auta nebo vozy SUV.
Jsou pro záda lepší tvrdá, nebo měkká sedadla?
Příliš měkké sedadlo svádí k relaxaci, špatně se z něj vstává, záda zapadnou někam „daleko“, preferuji tvrdší sedadla.
Důležitou součástí sedadla je bederní opěrka. Bohužel chybí hlavně v levnějších vozech. Co s tím?
Ještě jsem neměl auto, kde by mi rozsah bederní opěrky stačil. Takže to doháním takzvaným overballem.
Jde o malý nafukovací balón ke cvičení. Stačí jej podle potřeby nafouknout na 10 až 30 procent a vložit za bederní páteř. Taková podložka nás nutí sedět rovněji.
Jaká by měla být správná zdravá poloha sezení za volantem? Jak si nastavit sklon opěradla?
Určitě není dobrý kolmý sklon, a naopak se nehodí nastavit sedadlo příliš do ležení.
Hodí se lehký záklon, který bude v kombinaci se správnou vzdáleností sedadla od pedálů vyhovovat poloze natažených horních končetin. Ty je dobré mít v loktech lehce povolené.
Neškodí vyhřívání sedadel? Někteří doktoři je doporučují, jiní varují před možnými riziky.
Mám nyní poprvé auto s vyhříváním sedadel a můžu říct, že je velice příjemné, když si mohu vyhřívání zapnout po nástupu do studeného auta, kdy to chvíli trvá, než topení vůz vytopí.
Vyhřívání navíc hezky uvolňuje napnuté a ztuhlé zádové svaly. Rizika jsou ale jasná, po delší době díky rozšíření krevního řečiště nastupuje snížení tlaku, relaxace, což není dobré pro koncentraci na řízení.
Zahřátí oblasti hýždě asi nepůsobí dobře na potíže s hemeroidy a zahřívání varlat může mít negativní vliv na potenci.
Dlouhé cestování záda nesnášejí dobře. Jak často je pro záda dobré z auta vystoupit na delších cestách?
Záleží především na individuálním zdravotním stavu. Pro někoho bude maximum 30 minut, jiný zvládne bez potíží dvě hodiny.
Pokud budeme brát průměrně zdravého jedince bez akutních potíží, pak doporučuji pauzu s ohledem na záda již po 60 až 90 minutách.
Jak se protáhnout při dlouhých cestách? Dá se nějak cvičit za volantem během jízdy?
Pokud nás za volantem začne tělo nutit k protahování, je to signál, že potřebuje odpočinout, prokrvit, okysličit. Nepovažuji za moudré věnovat se tomu za jízdy. Rozhodně doporučuji zastavit a protáhnout se a zacvičit si venku.
Vhodné je například protahování svalů dolních končetin. Nebo se opakovaně stavějte na špičky. Tím se rozpumpuje tok krve z dolních končetin nahoru směrem k srdci a k okysličení do plic. Dobré jsou také dřepy, rychlá chůze, strečinková a dechová cvičení.
Sem patří protažení a uvolnění zad v předklonu s propnutými koleny a svěšenými horními končetinami k zemi - dlouhý nádech nosem, výdech ústy. Během výdechu se ruce posunou o kousek k zemi, tuto dosaženou polohu udržíme a znovu celé opakujeme asi desetkrát.
S každým výdechem dochází k posunu k zemi a to díky uvolňování napětí ve svalech a jejich protahování délky. Navíc je to částečně obrácená poloha, takže se hezky prokrví a okysličí hlava. Je to nenáročné na prostor a fyzičku.
Petr Buček
Čtěte také:
Tepleji v autě: vyhřívat lze sedadla, volant a na dálku celý interiér