Crash testy: Děti na sedadle spolujezdce jsou ve velkém nebezpečí

Podle rakouského autoklubu ÖAMTC zaznamenávají jeho pracovníci pravidelné dotazy rodičů, kteří chtějí vědět, jak bezpečné je vozit děti na sedadle spolujezdce. Nejlepší odpověď jim dala série crash testů, které provedly autokluby několika evropských zemí.
Ukázalo se, že největšímu nebezpečí čelí děti v sedačce, které se říká kolíbka a upevňuje se proti směru jízdy. Je určena pro první rok po narození. Když ji rodič upevní na sedadlo spolujezdce a nevypne nebo nenechá deaktivovat čelní airbag, vystavuje dítě velkému riziku.
Jednoroční děti přesedají do větších autosedaček, které se upevňují ve směru jízdy. Nárazové zkoušky upozornily na různé následky při nehodě. Když je sedadlo spolujezdce posunuto příliš blízko k palubní desce, způsobí airbag dítěti vážná poranění. Pouze pokud rodič sedadlo odsune dozadu, může airbag zafungovat správně, protože vytvoří ochranný polštář.
S airbagem a bez něj
Jako první přišla na řadu zkouška s malou figurínou zastupující nejmenší děti. Technici ji upevnili do sedačky připomínajících kolíbku - taková sedačka se do auta upevňuje vždy proti směru jízdy.
Pak vypnuli čelní airbag před sedadlem spolujezdce, a testy mohly začít.
Autokluby pak rozjížděly auta při crash testu do rychlosti 64 km/h. První výsledky byly v pořádku. Airbag vůbec nevystřelil, a dítě by z takového střetu vyvázlo bez zranění.
Úplně opačné výsledky přinesla stejná zkouška se zapnutým airbagem. Vystřelený nafukovací polštář přimáčknul sedačku do spolujezdcova sedadla. „Dítě by utrpělo s nejvyšší pravděpodobností smrtelná poranění hlavy a krku,“ uvádí v hodnocení k testu Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC.
Podle něj navíc hrozí velká zranění i při nehodách v malých rychlostech. Airbagy se totiž nafukují už při 30 km/h.
Sedadlo je lepší odsunout
Druhá část testů si vzala na mušku větší autosedačky, do kterých se připevňují roční a starší děti. Opět následovalo více zkoušek, které prověřily následky střetu s airbagem.
Nejdříve bylo sedadlo spolujezdce hodně vpředu, v blízkosti palubní desky. Poté jej technici posunuli dozadu směrem k zadním sedadlům.
Když je sedadlo odsunuté dozadu, splní nafukovací vak svou úlohu. Dítě je ve větším bezpečí, než když je airbag vypnutý.
Série testů se sedadlem přisunutým k palubní desce upozornila na rizika poranění tváře dítěte, které způsobí nafukující se airbag.
Dochází k popáleninám od horkého plynu v airbagu, objevují se oděrky a v nejhorším případě zlomeniny.
Ještě horší výsledky přináší situace, kdy jsou nohy dítěte příliš vysoko až nad palubní deskou. Airbag v tomto případě nohy podebere a hrozí vážná poranění.
Jak vypnout airbag
Testy autoklubů ukázaly, jak je důležité vypnout čelní airbag spolujezdce hlavně při převozu nejmenších dětí v protisměrné sedačce na předním sedadle.
Některá auta nabízejí jednoduchou deaktivaci klíčem od skříňky zapalování. U ostatních značek nezbývá než nechat airbag vypnout v servisu.
Levnější škodovky mají deaktivaci airbagu spolujezdce součástí příplatkové výbavy. U fabií a roomsteru přijde na 1500 korun. Škody Octavia, Yeti a Superb mají vypnutelný airbag v základní výbavě.
Dobrá zpráva na konec
Testy autoklubů přinesly dobrou zprávu o bočních nafukovacích vacích. Děti v sedačkách nijak neohrožují.
(buč)
Čtěte také:
Test dětských autosedaček (podzim 2009): Nebezpečí hrozí při nárazu ze strany
Testy (jaro 2009): I mezi isofixovými sedačkami se najdou nebezpečné
Testy 2007 a 2008: Přibývá dětských autosedaček s isofixem
Multiautosedačka umí vozit na zadních sedadlech až čtyři děti najednou
Bezpečnější jízdu v autě by těhotným ženám měl zajistit speciální pás