Domů > Spodní články

Xenonové světlomety svítí mnohem lépe než halogeny, potvrdil test


velikost textu:
     
10.listopadu 2009 00:02
 
Halogenové žárovky neposvítí na cestu tak dobře jako xenonové výbojky. Ukázal to test, který porovnal běžná světla s jejich modernějšími konkurenty. Xenony dosvítí dále a s větší intenzitou, řidič má díky tomu lepší přehled o noční vozovce.

ADAC, ÖAMTC
Xenonová světla zlepší svícení i o 70 procent, dokázal test 

 

Xenony jsou sice za příplatek, ale vyplatí se. Autokluby z Rakouska a Německa je porovnaly s běžnými halogenovými světlomety.

Do testů zamířila pětice aut – Škoda Superb, Nissan Qashqai, Opel Insignia, Mercedes třídy E a Volkswagen Golf.

Zkoušky porovnávaly halogenová světla, která jsou v základní výbavě, s většinou příplatkovými xenonovými výbojkami.

„Test jednoznačně ukázal, že xenonové světlomety ve srovnání s halogenovými přinášejí mnohem větší svítivý výkon a tím také lepší bezpečnost,“ uvádí ve zprávě k testu Steffan Kerbl, technik rakouského autoklubu ÖAMTC.

Až na jednu výjimku. U Nissanu Qashqai testy přínos xenonů nepotvrdily.

U Volkswagenu Golf a Opelu Insignia zkoušky odhalily slabší účinek halogenových světel. V případě těchto vozů se proto příplatek za dražší xenonové světlomety podle autoklubů určitě vyplatí ještě více než u ostatních.

Tři etapy testu

První část zkoušek se odehrála ve speciálním světelném kanále. V laboratorních podmínkách technici měřili, jak daleko auta svítí, s jakou intenzitou a jak jsou světelné paprsky rozprostřeny před vozidlem.

„K hodnoceným kritériím patřilo také osvícení silničních pruhů, dopravních značek a patníků,“ vyjmenovává Steffan Kerbl.

Pro druhou část testů se auta přemístila na uzavřený silniční okruh. Technici sledovali například to, jak moc světla oslňují protijedoucí vozy při přejezdu kopce.

Poslední díl zkoušek se odehrál v běžném provozu – ve městě, na okresních silnicích a na dálnici.

Xenonová světla jasně ukázala svůj náskok před halogeny. Světelný kužel, který vytvářejí, je zhruba o 30 metrů delší a odhalí dříve a lépe překážky na silnici. Řidič má více času na reakci.

Které auto dosvítí nejdál? Auto s lepšími světly méně unaví oči svého řidiče.

 

Draze zaplacená bezpečnost

„Kvůli bezpečnosti se xenonová světla musí stát alespoň příplatkovou výbavou ke všem autům,“ požaduje Steffan Kerbl.

V tuzemsku nejprodávanější škodovky nabízejí xenonové výbojky v rámci nadstandardní výbavy. Zájemci o octavii nebo yetiho si musí připravit při objednání nového auta 26 tisíc korun navíc.

Superby dostávají xenonové lampy až na základní výbavu Comfort (za 40 tisíc korun) automaticky. Do fabií ani roomsterů Škoda xenony nemontuje vůbec.

Nejdražší nejsou nejlepší

Také xenonové světlomety však získávají konkurenci. K pěti autům zařadily autokluby do testu také supersportovní Audi R8 se světlomety diodové technologie LED.

Technici chválili hlavně kontrast nasvíceného okolí auta a jejich účinek jako dálkových světel. Nejlepší xenonová světla v testu však nepřekonaly. Luxusní zůstává cena světlometů LED. Audi za ně účtuje příplatkových 105 tisíc korun.

(buč)

 Vyplatí se xenonové světlomety?

 VůzZnámka halogenyZnámka xenonyPříplatek za xenony (Kč)Zlepšení s xenony Doporučení ADAC 
Mercedes třídy E 3,1 1,2 0 49 %vyplatí se
Nissan Qashqai 2,9 2,8k nejvyšší výbavě 2 %vyplatí se částečně
Opel Insignia 4,0 1,734 000 71 %vyplatí se
Škoda Superb 3,3 1,740 000 42 %vyplatí se 
Volkswagen Golf 3,9 2,430 200 44 %vyplatí se 
VůzZnámka za světla LEDPříplatek za LED (Kč)Zlepšení s LEDDoporučení ADAC
Audi R8 1,6105 504neměřenovyplatí se
Známkování: 0,6-1,5 velmi dobrý  1,6-2,5 dobrý  2,6-3,5 dobrý  3,6-4,5 dostatečný  4,6-5,5 nedostatečný

Pramen: ADAC



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

3.10.2023 23:27:28
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku