Xenonové světlomety svítí mnohem lépe než halogeny, potvrdil test
Xenony jsou sice za příplatek, ale vyplatí se. Autokluby z Rakouska a Německa je porovnaly s běžnými halogenovými světlomety.
Do testů zamířila pětice aut – Škoda Superb, Nissan Qashqai, Opel Insignia, Mercedes třídy E a Volkswagen Golf.
Zkoušky porovnávaly halogenová světla, která jsou v základní výbavě, s většinou příplatkovými xenonovými výbojkami.
„Test jednoznačně ukázal, že xenonové světlomety ve srovnání s halogenovými přinášejí mnohem větší svítivý výkon a tím také lepší bezpečnost,“ uvádí ve zprávě k testu Steffan Kerbl, technik rakouského autoklubu ÖAMTC.
Až na jednu výjimku. U Nissanu Qashqai testy přínos xenonů nepotvrdily.
U Volkswagenu Golf a Opelu Insignia zkoušky odhalily slabší účinek halogenových světel. V případě těchto vozů se proto příplatek za dražší xenonové světlomety podle autoklubů určitě vyplatí ještě více než u ostatních.
Tři etapy testu
První část zkoušek se odehrála ve speciálním světelném kanále. V laboratorních podmínkách technici měřili, jak daleko auta svítí, s jakou intenzitou a jak jsou světelné paprsky rozprostřeny před vozidlem.
„K hodnoceným kritériím patřilo také osvícení silničních pruhů, dopravních značek a patníků,“ vyjmenovává Steffan Kerbl.
Pro druhou část testů se auta přemístila na uzavřený silniční okruh. Technici sledovali například to, jak moc světla oslňují protijedoucí vozy při přejezdu kopce.
Poslední díl zkoušek se odehrál v běžném provozu – ve městě, na okresních silnicích a na dálnici.
Xenonová světla jasně ukázala svůj náskok před halogeny. Světelný kužel, který vytvářejí, je zhruba o 30 metrů delší a odhalí dříve a lépe překážky na silnici. Řidič má více času na reakci.
Které auto dosvítí nejdál? Auto s lepšími světly méně unaví oči svého řidiče.
Draze zaplacená bezpečnost
„Kvůli bezpečnosti se xenonová světla musí stát alespoň příplatkovou výbavou ke všem autům,“ požaduje Steffan Kerbl.
V tuzemsku nejprodávanější škodovky nabízejí xenonové výbojky v rámci nadstandardní výbavy. Zájemci o octavii nebo yetiho si musí připravit při objednání nového auta 26 tisíc korun navíc.
Superby dostávají xenonové lampy až na základní výbavu Comfort (za 40 tisíc korun) automaticky. Do fabií ani roomsterů Škoda xenony nemontuje vůbec.
Nejdražší nejsou nejlepší
Také xenonové světlomety však získávají konkurenci. K pěti autům zařadily autokluby do testu také supersportovní Audi R8 se světlomety diodové technologie LED.
Technici chválili hlavně kontrast nasvíceného okolí auta a jejich účinek jako dálkových světel. Nejlepší xenonová světla v testu však nepřekonaly. Luxusní zůstává cena světlometů LED. Audi za ně účtuje příplatkových 105 tisíc korun.
(buč)
Vyplatí se xenonové světlomety? | |||||
Vůz | Známka halogeny | Známka xenony | Příplatek za xenony (Kč) | Zlepšení s xenony | Doporučení ADAC |
Mercedes třídy E | 3,1 | 1,2 | 0 | 49 % | vyplatí se |
Nissan Qashqai | 2,9 | 2,8 | k nejvyšší výbavě | 2 % | vyplatí se částečně |
Opel Insignia | 4,0 | 1,7 | 34 000 | 71 % | vyplatí se |
Škoda Superb | 3,3 | 1,7 | 40 000 | 42 % | vyplatí se |
Volkswagen Golf | 3,9 | 2,4 | 30 200 | 44 % | vyplatí se |
Vůz | Známka za světla LED | Příplatek za LED (Kč) | Zlepšení s LED | Doporučení ADAC | |
Audi R8 | 1,6 | 105 504 | neměřeno | vyplatí se | |
Známkování: 0,6-1,5 velmi dobrý 1,6-2,5 dobrý 2,6-3,5 dobrý 3,6-4,5 dostatečný 4,6-5,5 nedostatečný |
Pramen: ADAC