Test střešních boxů: Který je bezpečnější a jak obstojí v dešti?

Mnohým řidičům nestačí objem kufru jejich vozidla, a tak při cestách na hory nebo na dovolenou k moři rozšíří nákladovou kapacitu auta o střešní box.
Odpověď na otázku, kterou schránku na zavazadla vybrat, dává společný test evropských autoklubů z Rakouska, Německa a Švýcarska.
Řidiči ocení, když je box lehký a snadno se upevní na střechu. Výhodou bývají odolné zámky, příjemné zavírání a otvírání, ale samozřejmě také bezpečnost. Sportovní nebo jinou výbavou naložená „rakev“ musí na střeše pevně sedět a při nárazu nesmí dopustit, aby například ostré lyže prorazily její stěnu.
Achillovou patou střešních boxů je způsob upevnění nákladu. Potvrdil to srovnávací test autoklubů. Nárazové zkoušky ukázaly, že v některých případech mohou při velkém zatížení popruhy prasknout. Náklad se potom provrtá přes stěnu boxu a ohrozí své okolí.
Nejlépe v testu dopadnul výrobek Thule Pacific 600. Na jedničku obstál v jízdních zkouškách a ve své konstrukci. Druhá příčka patří boxu Kamei Delphin 340 K.
Naopak nejslabší hodnocení získal produkt Montblanc Vista 380. Propadnul v crash testu v rychlosti 30 km/h.
Jeho popruhy objímající sportovní výbavu praskly a náklad se poroučel přes proraženou čelní část ven z boxu.
Kupříkladu volně položené lyže v boxu jsou podle autoklubů hazardem. Při každé jízdě by je měl objímat pevný pás spojený se schránkou.
Výsledky testu střešních boxů podle autoklubu ADAC | |||||
Konstrukce | Manipulace | Jízdní zkoušky | Crash test | Celkové hodnocení | |
Podíl na výsledku | 30 % | 45 % | 15 % | 10 % | 100 % |
Thule Pacific 600 | 1,7 | 1,9 | 1,3 | 3,0 | 1,9 |
Kamei Delphin340K | 2,1 | 2,2 | 1,0 | 3,0 | 2,1 |
Atera Carver II 440 | 1,8 | 2,3 | 2,7 | 3,0 | 2,3 |
ATU Jetbag 450 | 2,4 | 2,4 | 1,0 | 3,5 | 2,3 |
Neumann Whale | 2,7 | 2,6 | 1,0 | 3,5 | 2,5 |
Hapro Roady 450 | 2,4 | 3,2 | 1,0 | 3,5 | 2,7 |
Thule Ranger 5001) | 3,5 | 2,7 | 1,7 | 1,5 | 2,7 |
Mont Blanc Vista 3802) | 2,8 | 2,4 | 1,0 | 4,0 | 3,6 |
Poznámka: 1) snížení známky v celkovém hodnocení kvůli průniku vody dovnitř schránky, 2) snížení známky v celkovém hodnocení kvůli problémům v crash testu; Známky v hodnocení: 1-1,5 velmi dobrý; 1,51-2,50 dobrý; 2,51-3,50 uspokojivý; 3,51-4,50 dostatečný, 4,51-5 nedostatečný. |
Po nárazových zkouškách následoval tak zvaný losí test v rychlosti 90 km/h. Rychlý manévr, kterým se auto vyhýbá překážce na silnici, nezvládly střešní schránky Atera Carver a Thule Ranger. Nevydržely pevně na svém místě a o několik centimetrů se na nosiči posunuly.
S tím, že dovezou obsah boxu suchý až do cíle, nemohou počítat majitelé výrobků Mont Blanc Vista, Neumann Whale a Thule Ranger. Když na ně namířil proud vody, nedovedly jí zabránit v proniknutí do svých útrob.
Naprostou odolnost vůči vodě prokázala trojice Kamei Delphin, Atera Carver a Thule Pacific.
Rakouský autoklub ÖAMTC chválí zámky na boxech značek Neumann, Hapro a MontBlanc. Jsou prý odolnější než u ostatních. Svinovací schránka Thule Ranger, která nedostala na rozdíl od ostatních konkurentů pevnou konstrukci, má dokonce jen malý visací zámek.
ÖAMTC řidičům připomíná, že mají pamatovat na odlišné jízdní vlastnosti auta s „rakví“ na střeše. Například na mostech se může do zvýšeného vozidla citelně opřít boční vítr.
(buč)
reklama
Čtětě také:
Lyže a sáňky uvnitř auta se při nárazu promění v nebezpečnou lavinu
Autokluby otestovaly lyžařské helmy: levná nemusí být nebezpečná