Test stěračů: Za kvalitu se platí, moderní bezraménkové porážejí klasiku

Právě nyní uprostřed zimy jsou správně fungující stěrače nepostradatelné. Řidiči potřebují jasný výhled, který zajistí jen kvalitní stírací lišty.
Velké mrazy jsou přitom jejich velkým nepřítelem. Kdo pustí stěrače, které jsou přimrzlé ke sklu, může se rovnou vydat do obchodu pro nové. Při výběru poradí test autoklubů ÖAMTC a ADAC.
Ploché stěrače bez ramének obstály v obou částech srovnávacího testu – ve stírání skla i v jednoduchosti montáže. Pětice zkoušených výrobků připadala na klasické stěrače, druhý kvintet vytvořily modernější aero stěrače.
„Výsledek je jednoznačný, vítězem testu s výsledkem „velmi dobrý“ je Bosch Aerotwin, který přesvědčil ve všech jednotlivých hodnoceních,“ uvádí k testu Steffan Kerbl, technik rakouského autoklubu ÖAMTC.
Majitele auta přijde pár nových stěračů-vítězů testu zhruba na tisícikorunu, méně zaplatí řidiči vozů s kratšími rozměry stírátek.
Druhého nejlepšího výsledku ve srovnávacím testu dosáhly lišty SWF Visioflex, celková třetí příčka patří klasickým ramínkovým stěračům Bosch Twin Spoiler.
Naopak propadákem zkoušek je možné nazvat stěrače Unitec Universal, které patří k velmi levnému zboží, stojí v přepočtu okolo stokoruny.
Vlevo je příkladně čisté sklo po setření vítězem zkoušek, vpravo důkaz špatně odvedené práce levných stěračů Unitec
Při testu v zimních podmínkách, kdy rtuť teploměru klesá pod nulu, měly tyto levné stěrače v testu velké problémy. Okno se jim očistit nepodařilo. Nepřesvědčily ani kvůli rychlému opotřebení.
Schopnost správně umýt přední sklo měla vliv na konečný výsledek ve srovnávacím testu z 80 procent. Jinak se hodnocení zaměřilo na pevnost a jednoduchost uchycení stěračů.
Mytí skel technici autoklubů v laboratoři vyzkoušeli při dvou teplotách. V mrazivých minus osmi stupních Celsia a při dvaceti nad nulou.
Zkoušely se nové neopotřebované stírací lišty, hodnotila se však také rychlost opotřebení a s tím související pokles stíracích schopností. Každý pár absolvoval na zkušebním autě 110 tisíc kmitů, podobnou porci práce podle ADAC stěrače odvedou v běžném provozu za dva roky.
Autokluby si všímají, že kvalitní stěrače stojí většinou více peněz než méně účinné. Ale i mezi drahými se najdou takové, které za nejlepšími zaostávají. To je případ stěračů Champion Aerovantage.
Test odhalil jedno překvapení navíc: Stejné výrobky mohou mít různou kvalitu. Zástupci autoklubů ÖAMTC a německého ADAC si to vysvětlují tím, že sady stěračů mohou v některých obchodech zůstávat dlouho na skladě. S rostoucím stářím jejich kvalita patrně klesá. Proto vyzvali výrobce, aby na baleních stěračů uváděli datum výroby a dobu, po kterou zaručují jejich správnou funkci.
(buč)
VÝSLEDKY TESTU BEZRAMÉNKOVÝCH STĚRAČŮ "aERO" | |||||
Bosch Aerotwin | SWF Visioflex | Valeo Silencio X.trm | Cartrend UB 4 | Champion Aerovantage | |
Stírání | 1,6 | 2,3 | 2,5 | 2,5 | 2,9 |
při 20 oC | 1,4 | 2,2 | 2,3 | 2,4 | 2,7 |
při -8 oC | 2,3 | 3,0 | 3,3 | 2,9 | 3,6 |
Montáž | 1,3 | 1,6 | 1,6 | 2,1 | 1,5 |
Upevnění | 1,0 | 1,5 | 1,5 | 2,5 | 1,0 |
Návod | 1,5 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 2,0 |
VÝSLEDEK | 1,5 | 2,2 | 2,3 | 2,4 | 2,6 |
VÝSLEDKY TESTU rAMÉNKOVÝCH STĚRAČŮ | |||||
Bosch Twin Spoiler | Bosch Basis | SWF Duotec | Valeo Compact | Unitec Universal | |
Stírání | 2,2 | 2,7 | 2,8 | 3,6 | 3,7 |
při 20 oC | 2,0 | 2,5 | 2,6 | 3,5 | 3,6 |
při -8 oC | 3,0 | 3,7 | 3,6 | 4,3 | 4,5 |
Montáž | 2,5 | 2,3 | 2,5 | 2,5 | 3,1 |
Upevnění | 2,3 | 2,0 | 2,5 | 2,3 | 3,0 |
Návod | 2,8 | 2,5 | 2,5 | 2,8 | 3,3 |
VÝSLEDEK | 2,3 | 2,6 | 2,7 | 3,4 | 3,6 |
Poznámka: 0,6-1,5 velmi dobré; 1,6-2,5 dobré; 2,6-3,5 uspokojivé; 3,6-4,5 dostatečné; 4,6-5,5 nedostatečné
Pramen: ADAC
reklama
Čtěte také:
Test porovnal levné navigace s drahými: vyplatí se ušetřit
Test střešních boxů: Který je bezpečnější a jak obstojí v dešti?
Xenonové světlomety svítí mnohem lépe než halogeny, potvrdil test