reklama  
   
Domů > Spodní články

Řídí bezpečněji zkušený sedmdesátník, nebo čerstvý mladý motorista?


velikost textu:
     
22.února 2010 00:02
 
S postupným stárnutím evropské populace budou za volantem stále častěji vidět řidiči pokročilého věku, sedmdesátníky a ještě starší nevyjímaje. Komu to zdraví dovolí a peněženka umožní, ten se jen tak možnosti řídit auto nevzdá. Které jsou silné řidičské stránky seniorů, a v čem je vyšší věk brzdí? A nejsou sedmdesátníci, nad kterými leckterý mladý řidič láme hůl, nakonec lepší řidiči než čerství držitelé řidičáku, kterým ještě nebylo dvacet?

Audi
Byl takovýto novopečený motorista pro své okolí nebezpečnější ve svých řidičských začátcích, nebo dnes, když je mu přes sedmdesát let, ale má padesátileté zkušenosti za volantem?

 

Postarší řidiči bývají často terčem narážek či žertů ve smyslu, že už za volantem nemají co dělat. Že mají pomalé reakce a vlastně zdržují silniční provoz.

S přibývajícím počtem kmetů na silnicích se ve Velké Británii vedou o jejich řidičských schopnostech debaty a provádějí studie. Institut zodpovědných řidičů (Institute of Advanced Motorists) koncem ledna výsledky jedné takové studie zveřejnil.

Závěry zní: sedmdesátiletí a starší motoristé nejsou o nic horšími řidiči než ti mladší. Naopak si prý za volantem počínají mnohem bezpečněji než mladší držitelé řidičáku.

Právě jejich opatrný, zdrženlivý přístup k unáhleným rozhodnutím znamená pro provoz na silnici bezpečnostní přínos. I když právě to se může těm mladším jevit jako pomalost či těžkopádnost. Institut se každopádně staví proti návrhům povinného přezkušování motoristů nad sedmdesát let.

Slova této organizace mají na britských ostrovech váhu. Institut doslova šíří evangelium bezpečné jízdy mezi veřejnost a vybízí čerstvé i zkušené řidiče, kteří mají pocit, že někdy v provozu váhají, aby si doplnili řidičské vzdělání v kurzech bezpečné jízdy, ať už za volantem, řídítky motorky či na bicyklu.

Z výzkumu dále plyne, že sedmdesátníci a starší si počínají bezpečněji než mladší řidiči v zatáčkách a při předjíždění. Hůře si naopak vedou na křižovatkách, kruhových objezdech a příjezdech na dálnici a výjezdech z ní.

Zkušenosti proti sebevědomí

Britský portál Telegraph uspořádal vlastní minitest řidičských schopností sedmdesátiletého seniora a sedmnáctiletého zelenáče. Nutno připomenout, že spodní věková hranice pro řízení osobního vozu je ve Velké Británii právě sedmnáct let.

Na tréninkových okruzích a místech k tomu určených, tedy mimo veřejné komunikace, ale mohou začít trénovat ještě o pár let mladší junioři. Podmínkou je, že takovému čtrnáctiletému dorostenci rodiče relativně drahý kurs zaplatí. Po třech letech tréninku ale pak může do provozu vyjet vcelku proškolený mladý řidič, který výborně ovládá pravidla a přesně ví, jak se auto chová.

Duel, kterému sekundovali redaktoři portálu Telegraph, spolu svedli sedmdesátiletý David Green, který řídí od svých dvaceti let. Na druhé straně kolbiště stál nagelovaný sedmnáctiletý Paul Ackerman, který neměl řidičské oprávnění starší než čtyři měsíce.

Oba řidiči museli absolvovat zkušební třičtvrtěhodinovou jízdu, předepsanou pro všechny, kteří o získání řidičského oprávnění teprve usilují. Role rozhodčího, který seděl při obou jízdách na zadním sedadle, se ujal bývalý dopravní policista, nyní vedoucí zkušební komisař Institutu zodpovědných řidičů.

Po 45 minutách jízdy sedmdesátiletého motoristy zhodnotil komisař jeho umění slovy: „Dobře si počíná na světelných křižovatkách, dává pozor na vše, co mu může skočit do cesty a předvídá dopravní situaci hodně dopředu.“

Sedmdesátiletý matador se ale zapomínal dívat do zpětného zrcátka na dlouhých rovných úsecích a na zúžené vozovce nechal projet protijedoucí auto v tom nejužším místě, nikoli v tom nejširším.

Jako chybu komisař označil to, že si řidič během jízdy pohrával s řadicí pákou. Přičítal to buď nervozitě z řízení cizího auta, nebo známkám nerozhodnosti, která je projevem vyššího věku.

Konečný verdikt zkušebního komisaře zněl: „Tento sedmdesátiletý muž je zářným příkladem postaršího řidiče. Léta zkušeností ho nechávají řídit s přehledem, s klidem se přizpůsobí náhlým situacím na vozovce a umí předvídat nebezpečí."

Senior versus junior - sedm bodů ku pěti

Mladý Paul působil před svou jízdou ještě sebevědoměji než jeho zkušený rival. Řekl, že postarší řidiče respektuje a naopak se prý bojí, když se hodně mladý řidič předvádí.

Komisař o jeho stylu jízdy po 45 minutách v provozu prohlásil, že u mladíka převažuje sebevědomí nad schopnostmi. Příkladem byla příliš uvolněná pozice během řízení. Komisaři se velmi nelíbilo řízení jednou rukou při rychlosti 30 kilometrů v hodině, přičemž druhá ruka ležérně odpočívala v klíně.

„A moc mluví,“ prohlásil o mladíkovi za volantem komisař. „Když jsme se blížili k semaforům, tak přidal plyn, samozřejmě naskočila červená. Nemá vyvinutý odhad. S tím se samozřejmě dá něco dělat, chce to jen trénink.“

Vyjádřeno čísly, 70letý řidič získal ve zkoušce portálu Telegraph 7 bodů z deseti. Dokázal se dobře vypořádat s nástrahami, které mu silniční provoz nachystal. Dlouholetá zkušenost za volantem ho připravila téměř na vše, co se může na silnici stát.

Mladý řidič, který prošel testem, není podle slov zkušebního komisaře typickým příkladem své generace. Během zkoušky hodně váhal, ale nebezpečné situace vyhodnotil dobře a držel se zpátky. 17letý nováček za volantem si vysloužil 5 bodů z deseti.

Závěrem si bývalý dopravní policista neodpustil poznámku, že nejnebezpečnější jsou na silnicích řidiči středního věku. Právě oni jsou pod tlakem, stále někam pospíchají a usedají za volant ve stresu.

Martin Urban

Čtěte také:

Evropa zestárne a přibude letitých řidičů. Jak se jim přizpůsobí automobil?

Na českých silnicích se bojím dennodenně, přiznává Jiří Patera, provozovatel školy bezpečné jízdy



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

4.6.2020 23:28:00
reklama
  reklama  
   


Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku