Test Škody Octavia 1,2 TSI: motor je navzdory malému objemu pružný a tichý

Nový motor 1,2 TSI s výkonem 77 kW/105 k se neobjevuje jen v octaviích, ale také u menších fabií a jako základní pohon pro Škodu Yeti. Povedená jedna-dvojka nachází uplatnění také v seatech nebo volkswagenech.
Zvláště u aut, kde slouží jako základní motorizace, půjde o výbornou volbu. To je případ Škody Yeti nebo nového Volkswagenu Touran, který se objeví na silnicích v létě.
U octavie není nová dvanáctistovka nejlevnějším motorem z ceníku. Tím je čtrnáctistovka s výkonem 59 kW, která přijde na 333 tisíc korun. Testovaná Octavia 1,2 TSI je o 41 tisíc dražší, stále však o 45 tisíc levnější než nejdostupnější dieselová octavia.
ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI PRIMA - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | 4 hvězdičky z pěti možných. Výsledek crash testu zde |
Airbagy | 4 v základní výbavě, hlavové za příplatek 10 000 Kč |
ESP | Za příplatek 13 000 Kč |
Isofix | Dva úchyty na zadních sedadlech, pro sedadlo spolujezdce za příplatek 900 Kč |
Cena | 1,2 TSI od 373 900 Kč, nejlevnější Octavia s motorem 1,4 od 332 900 Kč |
Poznámka: květen 2010
Bez čekání na turbo
S klidem lze zapomenout na nectnosti starších turbomotorů. Dvanáctistovka TSI s přímým vstřikováním paliva reaguje na pokyny od plynového pedálu citlivě a plynule.
Výkon je k dispozici už v nejnižších otáčkách a autu nevadí, když otáčkoměr ukazuje jen něco přes 1000 ot./min.
Hlavně na druhý a třetí rychlostní stupeň po překročení hranice 2000 otáček přichází citlivé zrychlení, octavia se dostává do spurtu.
Ekonomický rádce v podobě malých šipek na displeji přímo před očima řidiče však už v tomto okamžiku většinou radí přeřadit „nahoru“.
Kdo chce jezdit co možná nejúsporněji, bude s motorem 1.2 TSI řadit už okolo 1700 otáček a nebude přitom zklamaný.
Odměnou mu bude na benzinový motor a vůz velikosti i hmotnosti octavie velmi nízká spotřeba. Ta se během testu ustálila na průměrných šesti litrech benzinu na 100 km.
Redakce AutemBezpečn.cz přitom vůz vyzkoušela nejen v hustém pražském provozu (s průměrem osm litrů), při jízdě po dálnicích (okolo 6,5 litru), ale také na okreskách (zde testovaná octavia jezdila za velmi příjemných pět litrů na 100 km).
V praxi novému motoru nevadí jezdit na pětku „padesátkou“ nebo na šestku „sedmdesátkou“.
Žádné strachy nemusejí mít zájemci o Octavii 1.2 TSI z předjíždění dlouhých kamionů na českých na silnicích s jedním pruhem v každém směru. Motor svými výkony obstojí ve všech disciplínách. „Netrhá“ asfalt, ale kdo volí rozumem, neprohloupí.
ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Povedený motor s velmi dobrým zátahem a nízkou spotřebou je navíc překvapivě tichý. Octavia je osvědčené auto, s dobrým prostorem, nadprůměrným kufrem, komfortním podvozkem, snadným ovládáním. |
Slabiny | Pouze čtyři airbagy a ESP za příplatek 13 tisíc korun ve výbavě Prima, horší výhled dozadu, cena. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Ticho za volantem
Druhým typickým znakem nového motoru je vedle nízké spotřeby také velmi tichá jízda. Ale také poklidná stání, protože když Octavia 1.2 TSI zastaví na křižovatce, řidiče nebo některého ze spolujezdců brzy napadne, jestli motor stále běží. „Ty jsi to vypnul?“ nabízí se otázka směrem k řidiči.
Ne, motor je v chodu. Je jen velice tichý. To platí také pro jízdu v jakékoliv rychlosti. Ani na dálnici není motor skoro slyšet, při 130 km/h se k uším posádky dostává hluk od pneumatik a karoserie, ale motor je více slyšet jen při akceleraci. A to stále ještě docela málo.
Nový benzinový motor pro octavie v testu obstál na výbornou. A líbí se i za hranicemi. „Jeden z nejlepších vozů ve své třídě podle našeho soudu, majitel Octavie 1,2 TSI nebude zklamaný,“ napsal na adresu novinky britský magazín Auto Express.
reklama
Octavia a její přednosti
Škoda Octavia je nejprodávanějším autem na českém trhu a velmi oblíbeným také třeba u sousedů. V Rakousku patří už tradičně mezi deset nejkupovanějších vozů.
Jak český bestseller popisuje rakouský magazín Alles Auto? „Recept na úspěch v podání octavie: Největší model na bázi Volkswagenu Golf je zároveň tím nejrozumnějším. I když ne nejlevnějším,“ napsal časopis.
Od chvíle, když Octavia druhé generace překonala handicap své předchůdkyně v podobě malého prostoru pro kolena na zadních sedadlech, sklízí mladoboleslavský vůz skoro samou chválu.
Díky dlouhé karoserii konkuruje také jinak o třídu větším vozům typu Fordu Mondeo, Renault Laguna, Mazda 6 nebo Toyota Avensis.
Testovaný vůz jen potvrzoval osvědčené kvality octavií. Tento model mladoboleslavské značky vyniká výborným zpracováním, velmi dobře se ovládá, s bravurou zvládá české nerovnosti. Nezklame prostorem, kufr je neobvykle objemný u pětidveřové verze i v případě kombíku.
Souhlasit lze s rakouským magazínem také v pohledu na cenu. Řadu srovnatelně velkých aut je možné koupit levněji. V některých případech o dost levněji.
Petr Buček
ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI - TECHNICKY | |
Motor | Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 77/105 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 175/1550-4100 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 191 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,8 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,1 město/4,9 mimo město/5,7 kombinace |
Emise CO2 | 134 g/km |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4569/1769/1462 |
Rozvor (mm) | 2578 |
Základní hmotnost (kg) | 1265 |
Objem kufru (l) | 585/1385 se sklopenými sedadly |
Pramen: Škoda Auto
reklama

Čtěte také:
Test Škody Superb Combi 1.4 TSI - ani základní motor nezklame
Test Škody Yeti 2.0 TDI: praktické SUV, ale menší než kombík
Test auta: prostorná a rychlá Kia Cee´d 1.6 CRDi
Test Renaultu Mégane Grandtour 1,4 TCe: umně zamaskovaný kombík