Domů > Spodní články

Test Škody Octavia 1,2 TSI: motor je navzdory malému objemu pružný a tichý


velikost textu:
     
7.května 2010 00:01
 
Jestliže dvanáctistovka platila ještě před pár lety za nedostatečný motor pro malé auto, dnes nemusí mít problémy ani s autem velikosti octavie. Díky turbu má výkon 105 koní, vystačí s šesti litry benzinu na sto kilometrů a na křižovatce je tak tichý, že se musíte ujistit, zda motor vůbec běží.

Petr Buček
Známá tvář s velkou neznámou. Jaký je nový motor 1,2 TSI? V testu si vedl na výbornou. 


Nový motor 1,2 TSI s výkonem 77 kW/105 k se neobjevuje jen v octaviích, ale také u menších fabií a jako základní pohon pro Škodu Yeti. Povedená jedna-dvojka nachází uplatnění také v seatech nebo volkswagenech.

Zvláště u aut, kde slouží jako základní motorizace, půjde o výbornou volbu. To je případ Škody Yeti nebo nového Volkswagenu Touran, který se objeví na silnicích v létě.

U octavie není nová dvanáctistovka nejlevnějším motorem z ceníku. Tím je čtrnáctistovka s výkonem 59 kW, která přijde na 333 tisíc korun. Testovaná Octavia 1,2 TSI je o 41 tisíc dražší, stále však o 45 tisíc levnější než nejdostupnější dieselová octavia.

ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI PRIMA  - BEZPEČNOST A CENA

Crash testy Euro NCAP4 hvězdičky z pěti možných. Výsledek crash testu zde
Airbagy4 v základní výbavě, hlavové za příplatek 10 000 Kč
ESPZa příplatek 13 000 Kč
IsofixDva úchyty na zadních sedadlech, pro sedadlo spolujezdce za příplatek 900 Kč
Cena1,2 TSI od 373 900 Kč, nejlevnější Octavia s motorem 1,4 od 332 900 Kč

Poznámka: květen 2010

Bez čekání na turbo

S klidem lze zapomenout na nectnosti starších turbomotorů. Dvanáctistovka TSI s přímým vstřikováním paliva reaguje na pokyny od plynového pedálu citlivě a plynule.

Výkon je k dispozici už v nejnižších otáčkách a autu nevadí, když otáčkoměr ukazuje jen něco přes 1000 ot./min.

Hlavně na druhý a třetí rychlostní stupeň po překročení hranice 2000 otáček přichází citlivé zrychlení, octavia se dostává do spurtu.

Ekonomický rádce v podobě malých šipek na displeji přímo před očima řidiče však už v tomto okamžiku většinou radí přeřadit „nahoru“.

Kdo chce jezdit co možná nejúsporněji, bude s motorem 1.2 TSI řadit už okolo 1700 otáček a nebude přitom zklamaný.

Odměnou mu bude na benzinový motor a vůz velikosti i hmotnosti octavie velmi nízká spotřeba. Ta se během testu ustálila na průměrných šesti litrech benzinu na 100 km.

Redakce AutemBezpečn.cz přitom vůz vyzkoušela nejen v hustém pražském provozu (s průměrem osm litrů), při jízdě po dálnicích (okolo 6,5 litru), ale také na okreskách (zde testovaná octavia jezdila za velmi příjemných pět litrů na 100 km).

V praxi novému motoru nevadí jezdit na pětku „padesátkou“ nebo na šestku „sedmdesátkou“.

Žádné strachy nemusejí mít zájemci o Octavii 1.2 TSI z předjíždění dlouhých kamionů na českých na silnicích s jedním pruhem v každém směru. Motor svými výkony obstojí ve všech disciplínách. „Netrhá“ asfalt, ale kdo volí rozumem, neprohloupí. 

ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI  - HODNOCENÍ

PřednostiPovedený motor s velmi dobrým zátahem a nízkou spotřebou je navíc překvapivě tichý. Octavia je osvědčené auto, s dobrým prostorem, nadprůměrným kufrem, komfortním podvozkem, snadným ovládáním.
SlabinyPouze čtyři airbagy a ESP za příplatek 13 tisíc korun ve výbavě Prima, horší výhled dozadu, cena.

Pramen: AutemBezpečně.cz

Ticho za volantem

Druhým typickým znakem nového motoru je vedle nízké spotřeby také velmi tichá jízda. Ale také poklidná stání, protože když Octavia 1.2 TSI zastaví na křižovatce, řidiče nebo některého ze spolujezdců brzy napadne, jestli motor stále běží. „Ty jsi to vypnul?“ nabízí se otázka směrem k řidiči.

Ne, motor je v chodu. Je jen velice tichý. To platí také pro jízdu v jakékoliv rychlosti. Ani na dálnici není motor skoro slyšet, při 130 km/h se k uším posádky dostává hluk od pneumatik a karoserie, ale motor je více slyšet jen při akceleraci. A to stále ještě docela málo.

Nový benzinový motor pro octavie v testu obstál na výbornou. A líbí se i za hranicemi. „Jeden z nejlepších vozů ve své třídě podle našeho soudu, majitel Octavie 1,2 TSI nebude zklamaný,“ napsal na adresu novinky britský magazín Auto Express.

reklama

 

Octavia a její přednosti

Škoda Octavia je nejprodávanějším autem na českém trhu a velmi oblíbeným také třeba u sousedů. V Rakousku patří už tradičně mezi deset nejkupovanějších vozů.

Jak český bestseller popisuje rakouský magazín Alles Auto? „Recept na úspěch v podání octavie: Největší model na bázi Volkswagenu Golf je zároveň tím nejrozumnějším. I když ne nejlevnějším,“ napsal časopis.

Od chvíle, když Octavia druhé generace překonala handicap své předchůdkyně v podobě malého prostoru pro kolena na zadních sedadlech, sklízí mladoboleslavský vůz skoro samou chválu.

Díky dlouhé karoserii konkuruje také jinak o třídu větším vozům typu Fordu Mondeo, Renault Laguna, Mazda 6 nebo Toyota Avensis.

Testovaný vůz jen potvrzoval osvědčené kvality octavií. Tento model mladoboleslavské značky vyniká výborným zpracováním, velmi dobře se ovládá, s bravurou zvládá české nerovnosti. Nezklame prostorem, kufr je neobvykle objemný u pětidveřové verze i v případě kombíku.

Souhlasit lze s rakouským magazínem také v pohledu na cenu. Řadu srovnatelně velkých aut je možné koupit levněji. V některých případech o dost levněji.

Petr Buček 

ŠKODA OCTAVIA 1,2 TSI - TECHNICKY

MotorTurbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec
Výkon (kW/koní)77/105
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.)175/1550-4100
Poháněná kolaPřední
PřevodovkaManuální šestistupňová
Maximální rychlost (km/h)191
Zrychlení 0-100 km/h (s)10,8
Spotřeba paliva (l/100 km)

7,1 město/4,9 mimo město/5,7 kombinace

Emise CO2134 g/km
Exhalační normaEuro 5
Rozměry (d/š/v - mm)4569/1769/1462
Rozvor (mm)2578
Základní hmotnost (kg)1265
Objem kufru (l)585/1385 se sklopenými sedadly 

Pramen: Škoda Auto


reklama

Uvažujete o koupi testovaného vozu? Vyberte si ze široké nabídky automobilů Škoda Octavia.


 

Čtěte také:

Test Škody Superb Combi 1.4 TSI - ani základní motor nezklame

Test Škody Yeti 2.0 TDI: praktické SUV, ale menší než kombík

Test auta: prostorná a rychlá Kia Cee´d 1.6 CRDi

Test Renaultu Mégane Grandtour 1,4 TCe: umně zamaskovaný kombík



Diskuse

 
 
karavana - co vybrat do dvojkové octavky?
Jaký jiný motor do octavky? ...

Celkem 1 příspěvků, poslední 11.3.2016 14:02:51.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

3.10.2023 22:46:37
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku