Pozor při koupi nových pneumatik. Aby nebyly staré.

Pneumatiky patří k výrobkům, které by měly podobně jako potraviny nebo léky dostat označení, do kdy mohou být prodávány a jaká je jejich životnost.
V jiném případě se může stát, že v rámci lákavé akční nabídky zákazník obdrží pneumatiku, která několik let ležela ve skladech a přiblížila se hranici svého životního cyklu. Podle výrobců je maximální délka životnosti pneumatiky deset let, například německý autoklub ADAC nedoporučuje používat výrobky starší než osm let.
Zákazník na bočnici gumy najde údaj o datu výroby. V malém oválku se nachází týden a rok, kdy pneumatika sjela z továrních pásů. Například kód 0307 označuje třetí týden roku 2007. Pokud někdo narazí v obchodě na takto označené pneumatiky, má smůlu, protože jsou skoro čtyři roky staré.
Během skladování takové pláště stihly zestárnout, nezaručují stejně bezpečné vlastnosti jako letos vyrobené a za další čtyři roky se ocitnou na hranici své životnosti. Jejich další využití už může být vyloženě nebezpečné.
Tato pneumatika je starší než čtyři roky, továrnu opustila ve 32. týdnu roku 2006
Německý autoklub ADAC vyzkoušel, jak se po několik let skladované pneumatiky mění. Zjistil, že se technické vlastnosti pneumatiky změnily k horšímu. Více to platí u zimních pneumatik než u letních. Zhoršuje se například záběr kola na sněhu.
Koupě starších pneumatik přináší i další nevýhody. Pokud za další dva nebo tři roky dojde ke zničení jedné z gum, těžko bude možné sehnat stejný plášť. Každá náprava by přitom měla mít stejné obutí.
Pneumatiky navíc zaznamenávají s každou novou sezonou vývoj k lepší bezpečnosti. Kdo nakoupí starší modely zimního obutí, nemá k dispozici to nejlepší, co obchody s pneumatikami nabízejí.
(buč)
Čtěte také:
Kde vyměnit pneumatiky a kam je v autě uložit
Test zimních pneumatik 2010: propadáky z Číny a půltucet nejlepších
Za tři roky na sebe pneumatiky řeknou, jak jsou hlučné, bezpečné a ekologické