Test Volkswagenu Golf Variant 1,6 TDI Blue Motion: velmi úsporný kombík

Šestnáctistovkový turbodiesel s výkonem 105 koní je oblíbeným pohonem napříč koncernem Volkswagen. Nevyjímaje ani tuzemský bestseller Škodu Octavia.
Jak tento povedený motor funguje ve spolupráci s ekologickým paketem Blue Motion, který má spotřebu nafty tlačit ještě více směrem dolů?
Test ukázal, že pod kapotou Golfu Variant že se mu to daří. Někdy více, někdy méně. Ale celkový verdikt po tisícikilometrovém testu zní: Blue Motion lze určitě doporučit.
Vedle start-stop systému motoru zahrnuje ekologická sada také pneumatiky s nižším valivým odporem, asistenta pro rozjezd do kopce nebo prodloužený třetí až pátý převodový stupeň.
K předchozí generaci volkswagenu patřila záplava chromu na přídi. Nové modely naopak dostávájí decentní černou masku.
Nejzářivější moment testovaného vozu při měření spotřeby přišel během dopravní špičky, která zasáhla jako pravidelně v pátek po poledni brněnskou dopravu. Testovaný vůz se prokousával skoro hodinu centrem moravské metropole směrem k dálnici D1, v pravidelných intervalech zastavoval v kolonách a na semaforech.
Tahle jízda byla jako na míru šitá start-stop systému, který pravidelně a na docela dlouhé časové úseky vypínal motor. Zatímco okolní auta měla nastartováno, Golf Blue Motion při zastavení zhasínal svou pohonnou jednotku.
Na displeji palubního počítače se po bezmála hodinové jízdě hustým pátečním centrem Brna ukázala průměrná spotřeba 4,5 litru nafty na 100 kilometrů.
VOLKSWAGEN GOLF VARIANT 1,6 TDI - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | V crash testech získal maximální počet pěti hvězdiček (více o testu zde) |
Airbagy | 6 airbagů ve standardní výbavě - čelní, boční a hlavové neboli okenní. Boční zadní airbagy lze mít za příplatek 9000 Kč. |
ESP | V základní výbavě |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech |
Cena | S testovaným motorem 1,6 TDI (105 koní) stojí nejméně 481 400 Kč, základní cena benzinové verze je 373 400 Kč (s motorem 1,4 l). Golf Variant 1,6 TDI se nabízí také s pohonem všech kol a stojí 523 600 Kč. |
Poznámka: říjen 2010
ADAC naměřil ještě větší úsporu
Další jízdy po městech, kde má šanci ekologický paket spotřebu snížit více než na dálnici nebo mimo obce, tak skvěle nedopadaly. Třeba v centru Prahy se spotřeba většinou pohybovala okolo šesti litrů.
Mimo město si Golf 1,6 TDI říkal v průměru o pět litrů nafty. Brněnská zkušenost však ukázala, že v určitých jízdních rytmech, kdy motor vypíná a šetří palivo, může být úspora překvapivě velká.
Na spotřebu aut s ekologickými pakety typu Blue Motion se zaměřil také srovnávací test německého autoklubu ADAC. Golf 1,6 TDI z nich vyšel jako vítěz. Na okresních silnicích ušetřil Golf 1,6 TDI Blue Motion ve srovnání se stejným vozem bez ekologické úpravy 12,5 procenta paliva, ve městě dokonce 18,5 procenta.
„V celkové spotřebě paliva je Golf Blue Motion králem mezi šetrnými. Oproti běžné verzi ušetří v průměru 14 procent paliva,“ píše autoklub ADAC na svých internetových stránkách.
Příplatek za Blue Motion činí u Volkswagenu Golf zhruba 12 tisíc korun (nyní jej dovozce volkswagenů nabízí dokonce zdarma), větší a dražší modely stejné značky jej dostávají bez příplatku. Lze očekávat, že se tato úprava stane brzy automatickou součástí výbavy více a více aut.
VOLKSWAGEN GOLF VARIANT 1,6 TDI - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Velmi dobré zpracování, úsporný paket Blue Motion snižuje dále už tak nízkou spotřebu motoru TDI, vnitřní prostor odpovídající nižší střední kategorii vozů, bezpečnostní výbava zahrnuje automaticky šest airbaů i ESP. |
Slabiny | Tuhé pedály, nepřehledné ovladače ventilace, kufr je o 100 litrů menší než u Škody Octavia. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Příbuzný s octavií
Kdo zná Škodu Octavia Combi, toho Golf Variant moc nepřekvapí - v obou případech jde o auto za asi půl milionu korun v závislosti na vybraném motoru a výbavě.
Oba příbuzní z nižší střední třídy se chlubí velmi dobrým zpracováním, účelností, vnitřním prostorem obvyklým pro svou třídu aut. V některých parametrech octavia golfa ještě předčí.
Například v objemu kufru mladoboleslavský vůz svou předlohu z Wolfsburgu překonává. Golf Variant nabízí objem 505 litrů, octavia kombi má přesně o 100 litrů prostoru pro zavazadla více.
Testovaný kombík s véčky ve znaku na začátku každého z testovacích řidičů AutemBezpečně.cz překvapil tuhými pedály, na které si je zapotřebí nějakou dobu zvykat.
Ovladače ventilace zase prokázaly svou nešikovnost ve značení jednotlivých poloh proudění vzduchu, na které řidič nemá dobrý výhled. Jsou tak blízko spolujezdci, že by snad bylo při obsazení obou předních sedadel lepší nechat nastavování směrování vytápění a větrání na sousedovi. Zkoušené auto mělo levnější poloautomatickou klimatizaci.
Čtyři a půl metru dlouhý kombík je technicky příbuzný se Škodou Octavia
Jinak se může testovaný kombík pochlubit precizními jízdními vlastnostmi a také možná o kousek tvrdším odpružením, než má Škoda Octavia.
Golf Variant se velmi dobře ovládá díky přesnému řízení a tradičně velmi dobrému řazení rychlostních stupňů. Převodovka je pětistupňová, šestý stupeň nijak citelně nechybí. Ani na dálnici v rychlosti 130 km/h není zapotřebí.
Turbodieselový motor s technologií Common Rail není nejtišší. Jeho 105 koní ožije, jakmile si řidič porozumí s tužšími pedály. Pak zjistí, že má k dispozici výkon, který tomuto autu bohatě stačí.
Uvnitř Golfu Variant je dostatek místa, stísněné prostory starších golfů jsou už minulostí.
Celkově je Volkswagen Golf ve verzi kombi velmi vyváženým autem.
„Jeho prostorná, dobře zpracovaná karoserie, komfortní pérování a bezpečné jízdní vlastnosti představují jeho přednosti,“ napsal o tomto německém voze tamní magazín Auto motor und sport.
Petr Buček, Martin Urban
VOLKSWAGEN GOLF VARIANT 1,6 TDI - TECHNICKY | |
Motor | Naftový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 77/105 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 250/1500-2500 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální pětistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 190 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11,9 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,2 město/3,6 mimo město/ 4,2 kombinace |
Emise CO2 | 109 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4534/1781/1504 |
Rozvor (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1452 |
Objem kufru (l) | 505/1495 se sklopenými sedadly |
Pramen: Volkswagen
Interiér Volkswagenu Golf je stejně jako design karoserie účelný a konzervativní
reklama

Čtěte také:
Test Renaultu Mégane Grandtour 1,4 TCe: umně zamaskovaný kombík
Hyundai i30cw v testu - pragmatik bez emocí