Střet dvou aut: i v malé rychlosti je zle, auta mají slabiny

Automobilka Škoda vyslala proti sobě ve svém zářijovém testu Škodu Yeti, která v devadesátikilometrové rychlosti vrazila do stojícího superbu.
Autoklubům Německa, Švýcarska, Rakouska a dalších zemí, které společně připravily odlišný crash test dvou vozů, se jako reálnější jevila taková podoba nárazu, při němž obě auta jedou proti sobě v rychlosti 56 km/h. Takového tempa dosahují vozy například před vjezdem do obce.
Není pochyb, že bezpečnost aut se v posledních letech stále zlepšuje. Jak uvádí rakouský autoklub ÖAMTC, je to také díky řadě spotřebitelských testů, které nezávisle na automobilkách zkoumají bezpečnost jejich výrobků.
Ford Fiesta po crash testu v rychlosti 56 km/h
Od konce minulého století procházejí všechny nové modely aut nezávislými crash testy pod hlavičkou Euro NCAP, za níž stojí právě autokluby zemí západní části Evropy. Auta podle jednotné metodiky narážejí při 64kilometrové rychlosti do deformující se bariéry.
Jak to ale dopadne, když do sebe vrazí dva vozy různých značek s podobnou hmotností a s o něco málo rozdílnou velikostí? Autokluby hledaly odpověď na tuto otázku v nárazovém testu Fordu Fiesta s Peugeotem 308. Oba v současnosti vyráběné moderní vozy se střetly se 40procentním překrytím a v rychlosti o osm km/h nižší než při testech Euro NCAP.
Ukázalo se, že rozdíl mezi nárazem do stojící překážky a do jedoucího auta je zásadní. Zatímco oba zúčastněné vozy dostaly v crash testu Euro NCAP pět hvězdiček a figuríny zastupující posádku zaznamenaly jen malé oděrky, v reálném nárazu dvou aut je na tom jejich posádka mnohem hůře.
I ve zdánlivě nevelké rychlosti 56 km/h jsou nohy a hrudník řidičů obou vozů vystaveny velkým silám, což v praxi znamená, že posádka se nevyhne zraněním.
Silně poškozený Peugeot 308 po nárazovém testu
Jako problematické se v nárazové zkoušce peugeotu s fordem ukázaly deformační zóny, které při crash testu nezafungovaly, jak by měly.
„Z analýz nehod víme, že k poranění cestujících dochází, protože se nosné struktury vozů minou,“ říká na internetových stránkách rakouského autoklubu ÖAMTC jeho šéftechnik Max Lang.
Namísto toho, aby při nárazu vzniklé síly pohltily k tomu určené deformační zóny, auta se do sebe „zakousla“ na jiných místech. Náraz tak nebezpečně zatlačil na posádku.
Zatímco podle zkoušek Euro NCAP čelí hrudník a lýtka řidiče u obou vozů jen mírným tlakům - a pánev, hlava či stehna dokonce velmi lehkým, reálný střet těchto vozů přináší dočista jiné výsledky. Především stehna, hrudník a pánev musí odolat větším silám.
Dveře peugeotu na straně řidiče navíc bylo po srážce možné otevřít jen s pomocí robustního nářadí. Jeho záchrana se tak při nehodě komplikuje.
Autokluby vidí možnosti pro zlepšení bezpečnosti aut v lepším přizpůsobení nárazových zón. Měly by dostat takovou podobu, která zaručí jejich součinnost při nárazech.
Podle představ autoklubu by pohlcovače nárazů měly být rozprostřeny po celé šířce přídě auta a do výšky by měly vyčnívat tak, aby plnily svou funkci také při střetu vozů různých velikostí.
(buč)
VIDEO Z CRASH TESTU FORDU FIESTA S PEUGEOTEM 308
Čtěte také:
Rány jako z děla - yeti narazil do superbu a vedle bouchaly airbagy