Domů > Spodní články

Sjeté a podhuštěné pneumatiky jsou nebezpečné, podívejte se jak


velikost textu:
     
15.listopadu 2010 00:01
 
Výrobce pneumatik Bridgestone spustil multimediální webové stránky věnované bezpečnosti pneumatik. Mají za cíl poukázat na tři stěžejní faktory - tlak vzduchu, hloubku dezénu a nerovnoměrné opotřebení. O tom, že neustálé osvěty není nikdy dost, svědčí vlastní zjištění firmy… osm z deseti aut v Evropě jezdí na podhuštěných kolech.

Bridgestone
Tlak vzduchu v pneumatikách by měl každý motorista u svého vozu kontrolovat aspoň jednou měsíčně 

 

Internetové stránky tyresafety.eu jsou pokračováním kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš". V rámci té Bridgestone například každý rok po celé Evropě bezplatně provede přes 50 000 kontrol bezpečnosti pneumatik.

Na stánkách uživatel najde zásadní informace namátkou o vlivu hloubky dezénu na bezpečnost jízdy. Anebo užitečné rady jak dešifrovat informace uvedené na bočnicích pneumatik.

Musí ovšem ovládat některý ze světových jazyků, informace jsou k dispozici v angličtině, němčině, francouzštině, španělštině a italštině. Kdo některou z těchto řečí umí, snáz si bude moci ze stránek zdarma objednat praktický tlakoměr/hloubkoměr k měření stavu pneumatik.

Video názorně ukazuje rozdíl v délce bzdné dráhy, když auto brzdí z rychlosti 80 km/h na nových pláštích (54 metrů), pak na pneumatikách s hloubkou vzorku 5 mm, 3 mm a nakonec 1 mm (70 metrů)

 

Videa na stránkách tyresafety.eu názorně ukazují, co se může stát, pokud pneumatiky nejsou náležitě udržovány. Dozví se z nich i to, jak snadné je provádět údržbu pneumatik, aby byly v dobrém provozním stavu.

Většina motoristů si vůbec neuvědomuje, jak je údržba plášťů pro bezpečnost silničního provozu důležitá. Z desetitisíců kontrol bezpečnosti pneumatik, které Bridgestone loni provedl, vyplynuly alarmující závěry.

Osm z deseti aut jezdí na pneumatikách s nízkým tlakem vzduchu. Jeden vůz z šesti má dezén sjetý pod zákonem stanovenou mez. A jedno vozidlo z jedenácti vykazuje oba prohřešky - tedy nízký tlak vzduchu i nadměrné opotřebování.

Další spot nabádá, že pro bezpečné ovládání auta je důležité mít pneumatiky nahuštěné na předepsaný tlak. Jinak například při úhybném manévru na podhuštěných pláštích nikdy nevíte, jak se auto zachová.

 

Vyplatí se připomenout, že v České republice musí mít vzorek letních pneumatik hloubku nejméně 1,6 milimetru. U zimních, které je u nás povinnost mít na vozidle na úsecích vyznačených dopravní značkou s obrázkem auta a sněhové vločky, jsou to aspoň 4 milimetry.

A ještě více se vyplatí nebýt líný, popadnout hloubkoměr a jít ihned přeměřit hloubku vzorku na kolech svého auta. Opotřebované nebo málo nahuštěné pneumatiky mohou vážně ohrozit jízdní stabilitu a prodloužit brzdnou dráhu auta. Na mokré vozovce to platí dvojnásob.

Podhuštěné pneumatiky také zvyšují spotřebu paliva a zkracují svou životnost. Kromě bezpečnostních rizik se zvyšují provozní náklady na dřívější nákup nových gum, nezanedbatelné je i nadměrné zatěžování životního prostředí.

(rub)

reklama

 

Čtěte také:

Test zimních pneumatik 2010: propadáky z Číny a půltucet nejlepších

Pozor při koupi nových pneumatik. Aby nebyly staré.



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

29.5.2023 18:19:38
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku