reklama  
 
 
Domů > Spodní články

Převratný systém chránící chodce má své mouchy: je pomalý a špatně vidí


velikost textu:
     
19.listopadu 2010 00:00
 
Volvo sklízí po světě pochvalu za nový bezpečnostní systém, který sám rozpozná chodce přecházejícího silnici. Pokud řidič nereaguje a auto se k němu příliš přiblíží, začne automaticky brzdit. Test německého autoklubu ADAC ale ukázal, že systém zatím provázejí porodní bolesti - je pomalý a nereaguje na chodce, kteří se náhle objeví před autem. Jakmile začne pršet nebo se setmí, jeho účinek je v koncích.

ADAC
Jak otestovat systém, který má automaticky zabránit střetu s chodci? Autoklub využil kaskadéry. 

 

Rozpoznávání chodců autem je revoluční technologie, která by měla v budoucnu ušetřit řadu lidských životů. Jako první ji nasadila do svého sériového vozu automobilka Volvo u modelu S60.

„Jsme velmi hrdí, že se nám podařilo tuto technologii propracovat na takovou úroveň spolehlivosti, že dokážeme nabídnout kompletní systém, který pomůže nehodám s chodci předcházet. Tím, že chodce rozpozná, řidiče na něj upozorní a v případě potřeby sám aktivuje brzdy,“ říká v tiskovém prohlášení k uvedení novinky Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce ve společnosti Volvo Cars.

Podle švédské automobilky dokáže systém předejít kolizi s chodcem při rychlostech do 35 km/h. Jakmile se auto přiblíží k chodci, zvukový výstražný signál a blikající světlo na čelním skle upozorní řidiče. Ve stejném okamžiku se zvýší tlak v brzdném systému vozidla.

Pokud řidič ani přes upozornění nereaguje, vůz začne automaticky intenzivně brzdit.

VIDEO Z TESTU VOLVA S60 A JEHO SYSTÉMU ROZPOZNÁVÁNÍ CHODCŮ:  

Volvo tvrdí, že při rychlosti do 35 km/h dochází k významnému snížení rizika vzniku závažných poranění. Pokud auto jede rychleji, automatické brzdění sníží rychlost jízdy například z 50 na 25 km/h a riziko usmrcení chodce klesá podle Volva o plných 20 procent, v některých případech až o 85 procent.

Jak systém funguje v praxi, vyzkoušel německý autoklub ADAC s pomocí figurín, ale také kaskadérů. A zjistil, že systém potřebuje nejedno vylepšení.

ADAC tvrdí, že je systém funkční pouze za podmínek, o kterých mluví Volvo. Jakmile se situace na silnici trochu změní, ochrana chodců ztrácí účinek.

Když lehce poklesne viditelnost vinou deště, klesají zároveň významnou měrou schopnosti systému rozpoznat chodce pohybujícího se před autem.

Další kritické místo systému spočívá v jeho pomalosti. Než správně vyhodnotí situaci, trvá déle, než si běžné situace žádají.

Testovací figuríny se před Volvem S60 objevovaly ve vzdálenosti pěti metrů, když auto jelo pouze rychlostí 18 km/h. Systém figuríny zpozoroval, ale střetu zabránit nestihnul.

Autoklub ADAC zjistil, že v takové situaci systém potřebuje alespoň osmimetrovou mezeru mezi chodem a autem. Jinak kolizi nepředejde.

Autoklub tvrdí, že systém funguje v omezeném rozsahu. Pokud chodec vstoupí na silnici pár metrů před autem, střetu nezabrání.

 

Podle německého autoklubu spočívá problém v náročném rozpoznávacím procesu, kdy radary na přídi auta zaregistrují objekt, následně jej sejmou i kamery a rozbíhá se porovnávání tvaru postavy s více než 11 tisíci uloženými lidskými siluetami. Pak přichází povel k automatickému brzdění.

Zjišťování, zda jde o člověka a ne například o louži, trvá půl sekundy. Při rychlosti 25 km/h urazí za stejnou dobu auto tři a půl metru.

Když systém rozpozná lidskou postavu, přichází další prodleva - systém nejdříve varuje blikáním a zvuky řidiče, aby začal brzdit. Čas běží, auto jede a chodec je blízko.

Přes všechny nedostatky autoklub ADAC novinku chválí, jedná se o další krok ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Zároveň však řidiče varuje, aby se nenechali bezpečnostními systémy uklidnit natolik, že by se méně věnovali řízení.

(buč) 

 

Čtěte také:  

Deset nových technologií oceněných Euro NCAP, které vás v autě ochrání

Auta zavolají pomoc při infarktu za volantem

Volvo zabrzdí samo od sebe před chodcem 



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

23.9.2017 22:10:37
reklama
  reklama