Test Citroënu Jumpy 2,0 HDI Family: na výlet vezme i dvě rodiny najednou
Za 600 tisíc lze koupit výborně vybavenou Škodu Octavia, některou ze základních verzí superbu, ale také velký prostor na kolech v podobě Citroënu Jumpy. Automobilka svůj minibus nabízí v Česku v rodinné verzi Family za ceny od 540 tisíc korun.
Volit lze dokonce ze dvou různých délek. Kdo třetí řadu využije jen málo a její sedadla hodlá nechávat v garáži, vystačí s kratším provedením. Jinak je třeba sáhnout po verzi o třetinu metru delší, jejíž délka o 13,5 centimetru přesahuje pětimetrovou hranici.
Redakce AutemBezpečně.cz vyzkoušela právě delší Jumpy Family s osmi sedadly a plnou bezpečnostní výbavou v podobě šesti airbagů a ESP. Takové auto přijde na 607 tisíc korun včetně DPH.
V jeho výbavě nechybí ani zadní parkovací asistent, dvouzónová klimatizace, rádio s CD přehrávačem, bluetooth pro telefonování nebo tempomat.
CITROËN JUMPY 2,0 HDI FAMILY - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | Nebyl testován. |
Airbagy | V základní výbavě pouze airbag řidiče. Airbag spolujezdce, boční a hlavové airbagy stojí 16 800 Kč navíc. |
ESP | V základní výbavě |
Isofix | Dva úchyty na krajních sedadlech druhé i třetí (příplatkové za 26 tisíc) řady. |
Cena | V nabídce je pouze jeden motor, ale dvě délky karoserie. Kratší Jumpy Family stojí od 539 880 Kč (vč. DPH), delší přijde na 563 880 Kč. |
Poznámka: prosinec 2010
Pětimetrové auto se hodí, ale někdy narazíte
Na první pohled budí Jumpy docela respekt. Především kvůli své délce, protože na výšku má necelé dva metry. To není moc.
Komu se vlastně takové auto hodí? Určitě rodinám se čtyřmi a více dětmi, nebo všude tam, kde je zapotřebí převážet až sedm dospělých.
Kdo má děti tři, asi také občas zašilhá po autě, jako je Citroën Jumpy. Tři dětské autosedačky vedle sebe se vejdou do málokterého vozu, jumpy s nimi nemá problémy. Škoda, že prostřední místo ve druhé řadě nemá úchyt isofix.
Mezi zákazníky kupujícími vozy této velikosti se však mohou objevit i klasické čtyřčlenné rodiny. Hlavně když potřebují často převážet velká zavazadla, anebo rodiče nebaví kočárky a jízdní kola neustále skládat a rozkládat či dávat na střechu.
Musí však počítat s tím, že si kupují dlouhé auto, se kterým se hůře parkuje. Je také náročnější na manévrování na malém prostoru a při dovolenkovém průjezdu historickým městečkem v Itálii budete muset někdy před úzkou odbočkou raději vycouvat a najít jinou cestu.
Ke druhé a třetí řadě vede cesta přes posuvné dveře, kufr stráží velké páté dveře
Za volantem mix osobáku a užitkáče
Cestou za volant si 174 centimetrů vysoký autor tohoto článku musel vždy lehounce povyskočit, aby se dostal na sedadlo. Řidič se poté ocitá vysoko nad vozovkou, dopředu má dobrý přehled, díky velkým zpětným zrcátkům vidí výborně, co se děje po bocích auta.
Jen první auto stojící vzadu za jumpym například na semaforech zůstává očím osoby za volantem trochu utajeno. Přes zadní sklo a tři řady sedadel vidí často jen jeho anténu.
Palubní deska je z tvrdých plastů, více než na komfort se v tomto autě myslí na účelnost. Že však sedíte v původně užitkovém autě, leckoho ani nenapadne. Ostatně ani zvenku nevypadá díky zajímavé přídi jen jako auto na vození žebříků a pytlů s cementem.
Rodina s malými dětmi ocení průchod mezi předními sedadly ke druhé řadě. Když se malé děti rozbrečí nebo větší začnou zlobit, může máma nebo táta ze sedadla spolujezdce rychle zakročit. Ruční brzda proto našla místo nezvykle po levé řidičově ruce, ale netřeba se toho bát, lehce se na to dá zvyknout.
CITROËN JUMPY 2,0 HDI FAMILY - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Prostorné, až osmimístné, auto za dostupnou cenu. Ve výbavě nechybí nic důležitého, co lze vyžadovat u osobního vozu. Příznivá spotřeba s ohledem na dvoutunovou hmotnost auta. Boční posuvné dveře jsou praktičtější než obvyklé otevírání. |
Slabiny | Malá, ale přítomná podoba s užitkovým autem. Těžká sedadla druhé a třetí řady jsou nevýhodou při demontáži. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Pár posuvných dveří jako standard
Ke druhé a třetí řadě sedadel vede cesta přes boční posuvné dveře. Jsou na obou stranách a za ty za řidičem se nepřiplácí, jak to bývá u užitkových verzí.
Výhoda posuvných dveří vyjde najevo všude tam, kde je kolem auta málo místa. Otevřené dveře se na konci drážky zaseknou, aby se třeba při stání v kopci samo od sebe nezavíraly. K zavření je s nimi zapotřebí trochu trhnout. Slabší ženské ruce se během testu několikrát zavření zřekly ve prospěch mužské síly.
Ve druhé řadě sedadel je dost pohodlí i pro tři dospělé cestující. Ve třetí se pohodlně svezou spíše jen dva dospělí, místa pro kolena je méně než o řadu vpředu.
Druhá i třetí (příplatkovou) řada má po třech místech. Obě řady tvoří společný sedák pro dva cestující se samostatnými a sklopnými opěradly. Třetí sedadlo do party je zcela samostatné. A také výklopné kvůli přístupu do třetí řady. Sklopit dopředu ho je možné i s připevněnou dětskou sedačkou.
Vyjímání sedadel je vyloženě mužskou záležitostí. Kvůli hmotnosti sedaček a technickým grifům nutným pro manipulaci s nimi.
V dlouhé verzi Citroënu Jumpy zůstává za třetí řadou sedadel prostor pro zavazadla s objemem 522 litrů pod platem, u zkrácené verze o 33 centimetrů je to jen 327 litrů.
Zavazadla je možné nakládat až po střechu, pak si ale žádají dobré upevnění, aby za jízdy nepadala na posádku.
Ta se musí v autě, které tlumí hluk o něco hůře než v osobních vozech, naučit komunikovat mezi jednotlivými řadami trochu zvýšeným hlasem.
Zezadu prozrazuje Jumpy Family svou užitkovou předlohu. Nechybí však ani parkovací asistent.
reklama

Spotřeba není vysoká, hmotnosti auta navzdory
Necelá tisícovka kilometrů skončila s průměrnou spotřebou osmi litrů nafty na sto kilometrů. To je docela málo na 1,9 tuny vážící minibus.
Při jízdě po silnicích 1. až 3. třídy se spotřeba pohybovala okolo sedmi litrů, na dálnici stoupala k devíti litrům.
Testovaný Jumpy Family měl pod kapotou jediný nabízený motor, kterým je dvoulitrový turbodiesel s výkonem 120 koní. S autem nemá vážnější potíže, na dálnici je zapotřebí občas kvůli rychlejší akceleraci podřadit, předjíždění jiných aut je s ním bezproblémové. Převodovka má šest stupňů.
Podtrženo a sečteno: Určitě se s jumpym lépe jezdí po venkově než po Praze, kde je třeba pravidelně zajíždět do úzkých podzemních garáží a místo pro pětimetrový kolos v řadě stojících aut také nebývá pravidlem.
Citroën Jumpy Family je velmi prostorným rodinným vozidlem. Nelze jej doporučit jen těm rodičům, kteří velkoprostorové auto zároveň pravidelně používají na dlouhé služební cesty. Pak je lepší zvolit menší, ale dražší vozy typu Citroën C8, Volkswagen Sharan a podobné.
Jumpy Family určený k hromadným přesunům na chalupu, na výlety a párkrát ročně na zahraniční dovolenou určitě nezklame.
Petr Buček
CITROËN JUMPY 2,0 HDI FAMILY - TECHNICKY | |
Motor | Naftový čtyřválec s turbem |
Výkon (kW/koní) | 88/120 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 300/2000 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 14,7 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,3 město/6,5 mimo město/ 7,5 kombinace |
Emise CO2 | 198 g/km kombinace |
Rozměry (d/š/v - mm) | 5135/1895/1942 |
Rozvor (mm) | 3122 |
Provozní hmotnost (kg) | 1919 |
Objem kufru (l) | 522/1239 po strop |
Pramen: Citroën
V Citroënu Jumpy Family mohou sedět dospělí cestující ve všech třech řadách, místa je dost
Čtěte také:
Srovnávací test: Fiat Dobló před Citroënem Berlingo i Renaultem Kangoo
Test Peugeotu 5008 1,6 THP: rodinný rychlík za půl milionu
I v nejmenším obytném autě přespíte, uvaříte a poobědváte, potvrdil test
Test Škody Superb Combi 1.4 TSI - ani základní motor nezklame
Test Citroënu C5 Tourer 2.0 HDI: elegán pro rodinu i business
Test Renaultu Grand Scénic 2.0 dCi: stěhovák s maturitou