Jak zastavit bezpečně auto v zimě? Nezbývá než jezdit pomaleji.

Anebo jinak: když jede auto rychlostí 50 km/h, potřebuje na suché silnici k zastavení 11 metrů. Jakmile vozovku pokryje voda, prodlužuje se brzdná dráha na 20 metrů. Sníh přidá dalších 17 metrů a na ledu potřebuje auto k zastavení z padesátky klidně i sto metrů. Údaje platí pro zimní pneumatiky, auto s letním obutím na zimní silnici je podstatně nebezpečnější.
Jak ale poznat, s jakým rozestupem jede moje auto od vozidla přede mnou? K odhadnutí bezpečné vzdálenosti pomohou plastové patníky rozestavěné okolo cest. Podle norem mají mít padesátimetrové rozestupy. Předepsaná distance platí pro rovné úseky silnic, v zatáčkách se mezery mezi patníky zkracují.
Od řidiče si zimní podmínky žádají velmi citlivé ovládání auta. Už samotný rozjezd mohou často provázet prokluzy kol, pak je lepší i u stojícího auta zařadit druhý rychlostní stupeň, aby se kola tak moc neprotáčela. Noha by měla pedál „hladit“, k čemuž se lépe hodí boty s tenčí podrážkou než tvrdé pohorky.
reklama
Jízdu na nízké otáčky motoru zajistí brzké řazení. Po rozjezdu na dvojku na kluzkém povrchu se proto hodí brzy řadit trojku a čtyřku.
S plynem je zapotřebí pracovat hodně citlivě. Prudké přidání, ale také ubrání může vést až ke smyku. Pokud to jde, je lepší oddělit manévrování s volantem od důrazného šlapání na plyn nebo jeho rychlého povolování.
Ani řízení nemá v zimě v oblibě prudké změny směru. Pokud se auto dostane do smyku, je velmi důležité točit volantem proti němu a sešlápnout spojku. Jestliže se smyk nepodaří hned v první fázi ustát, nezbývá než dupnout na brzdu.
Vůz se nezřídka po smyku zastaví v protisměru a pak se každá vteřina hodí. Startování motoru požírá cenné chvilky, proto je nutné sešlápnout při smyku spojku, aby motor nezhasl.
Různá pravidla platí při brzdění. U starších aut bez ABS se při sešlápnutí brzdy mohou kola zablokovat, a auto pak jede jako na saních.
Jakmile nastane smyk, je zapotřebí přestat brzdit a volantem srovnat vůz. Až pak lze opět brzdit.
Toto složité manévrování odpadá u vozů s ABS. Ty umožňují řídit auto i při plném brzdění. A úplně nejlepší je mít na palubě také ESP (někteří výrobci tento systém pojmenovávají jinak), které samo vyrovnává smyk přibrzďováním jednotlivých kol a automatickým ubíráním plynu.
Své zásady má také jízda do zasněženého kopce. U vozů s rozšířenějším předním pohonem lze docílit lepšího záběru kol tehdy, když cestující ze zadních sedadel na chvíli vystoupí a vyjdou prudký zasněžený svah po svých.
Petr Buček
Čtěte také:
Rok 2011: do základní výbavy míří denní světla, ESP i brzdový asistent
Auto v zimě: Jak často do myčky a na co ještě nezapomenout