Domů > Spodní články

Jak zastavit bezpečně auto v zimě? Nezbývá než jezdit pomaleji.


velikost textu:
     
10.prosince 2010 00:00
 
Auto potřebuje na zimní silnici až desetinásobně více místa k zastavení. Na mokré vozovce je nutné kvůli zachování stejné brzdné dráhy jako na suchém asfaltu snížit rychlost o 30 procent, na sněhu nejméně o 50 procent a na ledu dokonce přinejmenším o 70 procent.

Petr Buček
Zasněžená silnice znamená prodloužení dráhy nutné k zastavení auta až o čtyřnásobek ve srovnání se suchou vozovkou 

 

Anebo jinak: když jede auto rychlostí 50 km/h, potřebuje na suché silnici k zastavení 11 metrů. Jakmile vozovku pokryje voda, prodlužuje se brzdná dráha na 20 metrů. Sníh přidá dalších 17 metrů a na ledu potřebuje auto k zastavení z padesátky klidně i sto metrů. Údaje platí pro zimní pneumatiky, auto s letním obutím na zimní silnici je podstatně nebezpečnější.

Jak ale poznat, s jakým rozestupem jede moje auto od vozidla přede mnou? K odhadnutí bezpečné vzdálenosti pomohou plastové patníky rozestavěné okolo cest. Podle norem mají mít padesátimetrové rozestupy. Předepsaná distance platí pro rovné úseky silnic, v zatáčkách se mezery mezi patníky zkracují.

Od řidiče si zimní podmínky žádají velmi citlivé ovládání auta. Už samotný rozjezd mohou často provázet prokluzy kol, pak je lepší i u stojícího auta zařadit druhý rychlostní stupeň, aby se kola tak moc neprotáčela. Noha by měla pedál „hladit“, k čemuž se lépe hodí boty s tenčí podrážkou než tvrdé pohorky.  

reklama 

 

Jízdu na nízké otáčky motoru zajistí brzké řazení. Po rozjezdu na dvojku na kluzkém povrchu se proto hodí brzy řadit trojku a čtyřku.

S plynem je zapotřebí pracovat hodně citlivě. Prudké přidání, ale také ubrání může vést až ke smyku. Pokud to jde, je lepší oddělit manévrování s volantem od důrazného šlapání na plyn nebo jeho rychlého povolování.

Ani řízení nemá v zimě v oblibě prudké změny směru. Pokud se auto dostane do smyku, je velmi důležité točit volantem proti němu a sešlápnout spojku. Jestliže se smyk nepodaří hned v první fázi ustát, nezbývá než dupnout na brzdu.

Vůz se nezřídka po smyku zastaví v protisměru a pak se každá vteřina hodí. Startování motoru požírá cenné chvilky, proto je nutné sešlápnout při smyku spojku, aby motor nezhasl.

Různá pravidla platí při brzdění. U starších aut bez ABS se při sešlápnutí brzdy mohou kola zablokovat, a auto pak jede jako na saních.

Jakmile nastane smyk, je zapotřebí přestat brzdit a volantem srovnat vůz. Až pak lze opět brzdit.

Toto složité manévrování odpadá u vozů s ABS. Ty umožňují řídit auto i při plném brzdění. A úplně nejlepší je mít na palubě také ESP (někteří výrobci tento systém pojmenovávají jinak), které samo vyrovnává smyk přibrzďováním jednotlivých kol a automatickým ubíráním plynu.

Své zásady má také jízda do zasněženého kopce. U vozů s rozšířenějším předním pohonem lze docílit lepšího záběru kol tehdy, když cestující ze zadních sedadel na chvíli vystoupí a vyjdou prudký zasněžený svah po svých.

Petr Buček

 

Čtěte také:

Rok 2011: do základní výbavy míří denní světla, ESP i brzdový asistent

Auto v zimě: Jak často do myčky a na co ještě nezapomenout 



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

3.10.2023 6:25:54
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku