Test Škody Roomster 1,2 TDI Greenline: za eko se platí

Cena je vysoká, uvědomí-li si zájemce, že kupuje auto postavené na bázi škody fabia řadicí se do kategorie malých aut. I když se zadní nápravou z větší octavie první generace.
Greenline v názvu vozu značí, že půjde o auto šetrné k životnímu prostředí. S nízkou spotřebou a emisemi, za což vděčí aerodynamickým úpravám, pneumatikám s nízkým valivým odporem a moderním technologiím, jako je rekuperace brzdné energie či systém start-stop.
Ten automaticky vypíná motor při zastavení na neutrá nebo po zastavení a vyřazení rychlosti, například před semaforem. Tuto vymoženost dosud vlastnila v základu spíš auta vyšších tříd, trend vybavovat jím i menší vozy je zde zřejmý. Už tak příznivou spotřebu tento systém ještě snižuje.
Za bezmála 400 tisíc dostane majitel auto s motorem, které si v testu AutemBezpečně řeklo ve městě o šest litrů nafty. Na dálnicích spotřeba o litr klesala, na okreskách šla o další litr dolů.
S takovou spotřebou se pak kroutí kilometry jedna radost. Na palivo nenáročný motor má i velmi nízké emise CO2 109 g/km.
ŠKODA ROOMSTER 1,2 TDI GREENLINE - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | Roomster dostal v roce 2006 ještě podle staré metodiky testování 5 hvězdiček (více o testu zde). |
Airbagy | 4 airbagy ve standardní výbavě - čelní a boční. Hlavové za příplatek 7200 Kč. |
ESP | V základní výbavě modelu Greenline |
Isofix | Dva úchyty na krajních zadních sedadlech |
Cena | Roomster se ve verzi Greenline nabízí jen s testovaným motorem 1,2 TDI CR DPF a stojí 390 900 Kč. |
Poznámka: prosinec 2010
Sprinter to určitě není
Šetrný přístup k životnímu prostředí je vykoupen nevýraznými výkony. Hodnota 75 koní ještě ujde, maximální točivý moment 180 Nm ale rozjede1300 kg těžký vůz (včetně řidiče) na stovku za déle než 15 vteřin.
Na tom se podepisuje i na diesel malý objem a koncepce tříválce. Ten se ne vždy chová kultivovaně, při jízdě na trojku a čtyřku do svahu při městských rychlostech pronikají do kabiny rušivé vibrace.
Jinak se auto s malým dieselem chovalo v testu příkladně, snížení kubatury motoru odpovídá nynějším trendům tak zvaného downsizingu. Roomster je typickým derivátem německého gigantu VW, jízda s ním je „pünktlich“.
Zpoza paprsků hezkých kol vzadu bohužel vykukují bubnové brzdy
ŠKODA ROOMSTER 1,2 TDI GREENLINE - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Velmi dobré zpracování, relativně prostorný interiér vzadu, objemný kufr. Originální design. Nízká spotřeba naftového tříválce 1,2 TDI CR DPF doplněného o start-stop systém. |
Slabiny | Pohled na bubnové brzdy vzadu skrz paprsky standardně dodávaných litých kol zarazí. Vibrace tříválce při nižších rychlostech. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Roomster je pěkné auto, aspoň podle designérů a komisí, které mu udělují ceny. A líbí se i běžným motoristům, i když určitě ne všem. Zejména nepoměr mezi výškou předních a zadních oken nemůžou někteří řidiči „skousnout“.
Je to dáno koncepcí vozu, který vychází z malého auta, ale nabízí hodně místa. Vpředu si tudíž cestující připadají jako ve fabii, vzadu už je to jiná písnička. Vysoká okna nabízejí výborný rozhled, děti v autosedačkách za nimi vůbec nejsou utopené.
Tři samostatná vyjímatelná sedadla vzadu pasují roomstera na krále praktiků. To prostřední je ale kvůli nevelké šířce auta užší, pro přepravu dospělého spíš nouzové. Když vzadu sedí jen dva, je nadmíru pohodlné prostřední sedačku vyndat, krajní posunout blíže středu a užívat si volnost v ramenou.
Vynikající jízdní vlastnosti jistí spřízněnost s mateřským Volkswagenem
V podzimním průzkumu oblíbenosti aut roomstera ve Velké Británii zvolili nejlepším minivanem na trhu. Všechny ostatní současné škodovky se ale ostrovním motoristům líbí ještě víc než škodovácké MPV.
„Nápadný design roomsteru nijak neomezuje praktičnost vozu. Jeho křivky ale ocení spíše ti, kdo mají osobitý vkus. Podobně jako u Nissanu Juke, protože v sobě mísí více modelů dohromady“ píše britský on-line magazín Auto Express.
Britští novináři ještě porovnali jízdní vlastnosti roomsteru s Nissanem Juke. Navzdory převažujícímu praktickému určení českého vozu mu přisoudili pohotovější reakce na otáčení volantem než výhradně stylovému nissanu.
Někde se šetřilo
Spíše takovou pihou na kráse jsou bubnové brzdy na zadních kolech u škodovky. Automobilka montuje tento systém brzdění na zadní nápravu u fabiií a roomsterů běžně, a bohužel i těch, které jsou vybavené turbomotory.
K přeplňovaným motorům se „bubny“ nehodí. Automobilka osazováním levnějších komponentů i na auta s turbem snižuje jejich prestiž. Majitel takového vozu by měl mít pocit, že má něco extra.
Proti šetření na nesprávných místech svědčí ještě jeden fakt. Naftový Greenline je v základu vybaven pěknými litými koly a průhled na bubnové brzdy skrz hliníkové paprsky není hezký.
Například v Německu ale Škoda Roomster Greenline model vybavuje kotoučovými brzdami i na zadní nápravě, mají je všechna auta od výkonu 55 kW/75 koní. Na druhou stranu tam tohle auto stojí v přepočtu nejméně 457 tisíc korun, lepší výbava je tudíž oprávněná.
Nabízí se otázka, komu je Roomstere Greenline určený. Určitě každému, kdo najede ročně desítky tisíc kilometrů, a pak movitějším motoristům, kteří chtějí auto ohleduplné k životnímu prostředí.
Bílá roomsteru sluší
Martin Urban, Petr Buček
ŠKODA ROOMSTER 1,2 TDI GREENLINE - TECHNICKY | |
Motor | Naftový přeplňovaný tříválec |
Výkon (kW/koní) | 55/75 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 180/2000 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální pětistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 165 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 15,4 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5 město/3,7 mimo město/4,2 kombinace |
Emise CO2 | 109 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4214/1684/1607 |
Rozvor (mm) | 2620 |
Provozní hmotnost (kg) | 1314 |
Objem kufru (l) | 509/1585 se sklopenými sedadly |
Pramen: Škoda Auto
reklama

Čtěte také:
Škodovky uspěly v britské čtenářské anketě
Škoda Roomster opět zabodovala na technických prohlídkách
Jak jsme se mohli bez turba dříve obejít? Test Škody Fabia 1,2 TSI
Test Škody Octavia 1,2 TSI: motor je navzdory malému objemu pružný a tichý