Domů > Spodní články

Jezdit v zimě s autem 4x4 vyžaduje stejnou opatrnost jako s běžným vozem


velikost textu:
     
21.prosince 2010 00:01
 
Náročnější podmínky na silnicích nesou mnozí řidiči s nelibostí. Kdo měl problém vyjet kopec nebo opustit parkovací místo podobné závěji, může zauvažovat o koupi auta s pohonem všech kol. Ty si s nástrahami zavátých silnic poradí lépe, přitom modely s akčními cenami nemusí být vůbec drahé. U těch levných často nejde o pravé off-roady ani robustní SUV, spíš o běžné auto vylepšené o náhon na všechna kola. Sebevědomé rozjezdy do uklouzaného svahu nebo parkování ve vrstvě sněhu zvládnou snadněji než auta s pohonem jedné nápravy a lépe se drží silnice, zárukou bezpečí samy o sobě ale nejsou.

Suzuki
Auto 4x4 se silnce drží lépe než vůz s pohonem předních kol. Před smykem ale více ochrání systém ESP. 

 

Kdo si takový vůz koupí, měl by se chovat na silnici tak jako s běžným autem. „Čtyřkolky“ sice jízdu po sněhu zvládají lépe, mnozí jejich majitelé ale hřeší na jejich lepší trakci a jezdí příliš rychle. Přitom riziko smyku je u nich stejné jako u kteréhokoli jiného auta, varuje odborník na bezpečnou jízdu.

„Jízda v autě s pohonem všech kol 4x4 je na částečně očištěných silnicích od sněhové pokrývky podstatně bezpečnější,“ říká Jiří Patera, který provozuje školu bezpečné jízdy HCT. „Začíná to u rozjezdu, kdy čtyři kola pochopitelně zabírají lépe než dvě.“

Rozložení přilnavosti auta k vozovce na všechna čtyři kola vylepšuje schopnost udržet se v zatáčkách ve zvoleném směru. Čtyři kola mají také lepší záběr, lépe se „odpíchnou“ například při předjíždění pomalejšího kamionu.

„V žádném případě nesmím ale jet rychleji než s dvojkolkou,“ tvrdí Jiří Patera. „Náhon 4x4 takřka nemá podpůrný vliv na brzdění.“

Při nouzovém brzdění, ale i při zpomalování z vyšší rychlosti například v odbočovacím pruhu by řidič mohl být na uklouzaném povrchu nemile překvapen. To samé platí pro náhlé brzdění před křižovatkou nebo přechodem pro chodce.

„Zásadní podmínkou bezpečnosti je jezdit s autem 4x4 stejně rychle jako s dvojkolkou,“ nabádá majitele SUV a off-roadů Jiří Patera. Připomíná, že smyku nezabrání pohon všech kol, ale elektronické systémy typu ESP, které dokáží zasáhnout v řádu tisíciny sekundy.

„Člověk je od přírody podstatně pomalejší, dokáže na počínající smyk reagovat dejme tomu za půl sekundy,“ pokračuje odborník na bezpečnou jízdu. „Při rychlosti 50 km/h to na sněhu znamená šest metrů.“

Kdo chce tedy v zimě jezdit bezpečněji, měl by si spíš než auto s pohonem 4x4 pořídit vůz vybavený systémem zamezujícím smyku. Ten automobilky nejčastěji nazývají ESP, mohou ale nést i označení VSA, ESC, VDC apod. 

10 cenově dostupnějších modelů 4x4 v ČR

 
MODELVERZECENA (kč) 
Lada Niva 1,7 81 k 235 900 
Fiat Panda Climbing1,2 69 k289 900
Dacia Duster 1,6 16V 105 k324 900 
Suzuki SX4 1,6 GL/AC Plus 120 k 349 900 
Daihatsu Sirion 1,3 91 k352 700 
Fiat Sedici 1.6 16V 120 k 401 900 
Suzuki Jimny 1,3 VVT JLX AC 85 k409 900 
Škoda Yeti 2,0 TDI CR DPF 140 k 463 800 
Subaru Impreza 1,5R 107 k 500 000 
Kia Sportage 2,0 CVVT 163 k 519 980 

Poznámka: Některé ceny jsou akční a platí pro prosinec 2010

 

10 nejprodávanějších aut 4x4 v ČR od ledna do listopadu 2010

MODELPOŘADÍPRODANÉ kUSY
Škoda Yeti  1. 2168
Škoda Superb2.1373
Škoda Octavia 3.1204 
VW Tiguan 4. 1075
Hyundai iX 355.840
Honda CR-V 6. 687
VW Passat 7.668
Suzuki SX48. 598 
Audi Q5 9. 482
BMW X510.440

Martin Urban

 

Čtěte také:

Jak zastavit bezpečně auto v zimě? Nezbývá než jezdit pomaleji.

Rok 2011: do základní výbavy míří denní světla, ESP i brzdový asistent

Vytahování auta ze závěje má svá pravidla. Když se při tom auto poškodí, pojistka nekryje vše. 

 



Diskuse

 

Celkem 0 příspěvků.
 
Vážení čtenáři serveru AutemBezpečně.cz, vašich názorů si velmi vážíme. Naše internetová diskuse však má svá pravidla. Diskutujte proto slušně a neodbíhejte od tématu článku. Nevhodné příspěvky mažeme. Pokud chcete kontaktovat přímo redakci, klikněte sem. Redakce AutemBezpečně.cz

 

3.10.2023 6:06:09
 

Sledujte AutemBezpečně.cz na: Facebooku