Jezdit v zimě s autem 4x4 vyžaduje stejnou opatrnost jako s běžným vozem

Kdo si takový vůz koupí, měl by se chovat na silnici tak jako s běžným autem. „Čtyřkolky“ sice jízdu po sněhu zvládají lépe, mnozí jejich majitelé ale hřeší na jejich lepší trakci a jezdí příliš rychle. Přitom riziko smyku je u nich stejné jako u kteréhokoli jiného auta, varuje odborník na bezpečnou jízdu.
„Jízda v autě s pohonem všech kol 4x4 je na částečně očištěných silnicích od sněhové pokrývky podstatně bezpečnější,“ říká Jiří Patera, který provozuje školu bezpečné jízdy HCT. „Začíná to u rozjezdu, kdy čtyři kola pochopitelně zabírají lépe než dvě.“
Rozložení přilnavosti auta k vozovce na všechna čtyři kola vylepšuje schopnost udržet se v zatáčkách ve zvoleném směru. Čtyři kola mají také lepší záběr, lépe se „odpíchnou“ například při předjíždění pomalejšího kamionu.
„V žádném případě nesmím ale jet rychleji než s dvojkolkou,“ tvrdí Jiří Patera. „Náhon 4x4 takřka nemá podpůrný vliv na brzdění.“
Při nouzovém brzdění, ale i při zpomalování z vyšší rychlosti například v odbočovacím pruhu by řidič mohl být na uklouzaném povrchu nemile překvapen. To samé platí pro náhlé brzdění před křižovatkou nebo přechodem pro chodce.
„Zásadní podmínkou bezpečnosti je jezdit s autem 4x4 stejně rychle jako s dvojkolkou,“ nabádá majitele SUV a off-roadů Jiří Patera. Připomíná, že smyku nezabrání pohon všech kol, ale elektronické systémy typu ESP, které dokáží zasáhnout v řádu tisíciny sekundy.
„Člověk je od přírody podstatně pomalejší, dokáže na počínající smyk reagovat dejme tomu za půl sekundy,“ pokračuje odborník na bezpečnou jízdu. „Při rychlosti 50 km/h to na sněhu znamená šest metrů.“
Kdo chce tedy v zimě jezdit bezpečněji, měl by si spíš než auto s pohonem 4x4 pořídit vůz vybavený systémem zamezujícím smyku. Ten automobilky nejčastěji nazývají ESP, mohou ale nést i označení VSA, ESC, VDC apod.
10 cenově dostupnějších modelů 4x4 v ČR
MODEL | VERZE | CENA (kč) |
Lada Niva | 1,7 81 k | 235 900 |
Fiat Panda Climbing | 1,2 69 k | 289 900 |
Dacia Duster | 1,6 16V 105 k | 324 900 |
Suzuki SX4 | 1,6 GL/AC Plus 120 k | 349 900 |
Daihatsu Sirion | 1,3 91 k | 352 700 |
Fiat Sedici | 1.6 16V 120 k | 401 900 |
Suzuki Jimny | 1,3 VVT JLX AC 85 k | 409 900 |
Škoda Yeti | 2,0 TDI CR DPF 140 k | 463 800 |
Subaru Impreza | 1,5R 107 k | 500 000 |
Kia Sportage | 2,0 CVVT 163 k | 519 980 |
Poznámka: Některé ceny jsou akční a platí pro prosinec 2010
10 nejprodávanějších aut 4x4 v ČR od ledna do listopadu 2010
MODEL | POŘADÍ | PRODANÉ kUSY |
Škoda Yeti | 1. | 2168 |
Škoda Superb | 2. | 1373 |
Škoda Octavia | 3. | 1204 |
VW Tiguan | 4. | 1075 |
Hyundai iX 35 | 5. | 840 |
Honda CR-V | 6. | 687 |
VW Passat | 7. | 668 |
Suzuki SX4 | 8. | 598 |
Audi Q5 | 9. | 482 |
BMW X5 | 10. | 440 |
Martin Urban
Čtěte také:
Jak zastavit bezpečně auto v zimě? Nezbývá než jezdit pomaleji.
Rok 2011: do základní výbavy míří denní světla, ESP i brzdový asistent
Vytahování auta ze závěje má svá pravidla. Když se při tom auto poškodí, pojistka nekryje vše.