Test Volkswagenu Sharan 1,4 TSI: prostorné auto bez emocí, i bez nemocí

Velkoprostorová auta blížící se svými proporcemi mikrobusům zlevňují. To je dobrá zpráva pro zákazníky, kteří hledají auto schopné odvézt až sedm dospělých cestujících.
Ještě před pár lety si showroomy za auta velikosti Volkswagenu Sharan, Renaultu Espace nebo Fordu Galaxy neváhaly účtovat milion korun. Dnes se kupující snadno vejde pod tři čtvrtě milionu.
Redakce AutemBezpečně.cz otestovala nejlevnější verzi nového Sharanu s motorem 1,4 TSI.
Čtrnáctistovka pro velké MPV?
Když se Sharan představil ve své předchozí generaci, bylo to před dlouhými 15 lety. Tehdy čtrnáctistovka poháněla nejmenší vozy značky Volkswagen jako Polo. Dnešní motory vystačí s malým objemem, protože jim sílu dodává turbo. To je také případ testovaného Sharanu 1,4 TSI.
Jeho 150 koní nemá s téměř pět metrů dlouhým a při obsazení čtyřčlennou rodinou dvoutunovým autem větší problém.
Jen si je třeba zvyknout na to, že při předjíždění kamionu na okresní silnici nebo při akceleraci na dálnici nezbývá než podřadit na čtyřku a motor vytočit přes tři tisíce otáček. Pak přichází jeho hvězdná chvilka a dostatečné zrychlení.
Důkazem, že nejde o lenivé auto, je i zrychlení z 0 na 100 km/h, které automobilka udává kratší než jedenáctivteřinové.
Jinak si motor doslova přede a kabinu neruší téměř žádným hlukem. I při dálniční rychlosti je v kabině sharanu klid a posádka si může užívat konverzace nebo poslechu hudby.
Spotřeba paliva se po necelých osmi stech testovacích kilometrech zastavila na údaji 8,5 litru na sto kilometrů. Na dálnici byl apetyt benzinového motoru o litr vyšší, na okreskách se pohyboval pod osmi litry.
Ve městě roste spotřeba benzinu v závislosti na hustotě dopravy přes deset litrů, desetinky směrem dolů ukrajuje start/stop systém, který je v sériové výbavě tohoto vozu.
VOLKSWAGEN SHARAN 1,4 TSI - BEZPEČNOST A CENA | |
Crash testy Euro NCAP | Sharan dostal v nárazovém testu pět hvězdiček (více o testu zde). |
Airbagy | 7 airbagů ve standardní výbavě - čelní, boční, hlavové neboli okenní a airbag chránící kolena řidiče. Boční airbagy pro druhou řadu sedadel za příplatek 8300 Kč. |
ESP | V základní výbavě |
Isofix | Všechna sedadla druhé a případně třetí řady mají isofix. |
Cena | S testovaným základním motorem 1,4 TSI stojí od 659 600 Kč. Cena turbodieselové verze 2,0 TDI (140 koní) přijde nejméně na 765 700 Kč. O dalších 30 tisíc korun dražší je turbodieselový motor posílený o 30 koní. |
Poznámka: leden 2011
Zezadu připomíná Sharan svého menšího bratra Tourana, který se nyní v prodeji objevuje v upravené podobě
Posuvné dveře jsou výhodou
Až na New Beetla, nástupce legendárního brouka, a s výjimkou sportovního kupé se jménem Scirocco, staví Volkswagen auta velmi konzervativně. To platí také pro Sharana a jeho vnější kabát bez výstřelků. Ve stejných šlápějích kráčí interiér, kde posádka nenarazí na překvapení, ale na spořádanost.
Řidič má před sebou palubní ukazatele rozestavěné tak, jak to automobilky dělají už po desítky let. Vše má doslova pod nosem a po ruce, jediným výstřelkem je elektronická ruční brzda ovládaná tlačítkem umístěným na obvyklém místě za řadicí pákou.
Z příplatkové výbavy lze doporučit koupi parkovacích senzorů do předního i zadního nárazníku. Přijdou na 13 tisíc korun a výrazně ulehčí manipulaci s bez mála pět metrů dlouhým a 1,9 metru širokým autem.
Všechny velkoprostorové volkswageny - ať už jde o menšího Tourana, nebo většího osobního Transportera - mají jednoduché krabicové tvary. Díky nim patří v nabídce prostoru tyto volkswageny ke špičce ve svých třídách.
A od většího transporteru převzal Sharan na rozdíl od předchůdce zadní boční posuvné dveře. Nastupování a vystupování v úzké garáži nebo na parkovišti před supermarketem je nyní snazší než u vozů s klasickými zadními dveřmi.
VOLKSWAGEN SHARAN 1,4 TSI - HODNOCENÍ | |
Přednosti | Velmi prostorné auto s praktickými zadními posuvnými dveřmi. Ceny oproti dřívějšímu modelu poklesly, ani základní motor není špatný.Výborné zpracování i ovládání vozu. Tichý motor. |
Slabiny | Testovanému vozu se špatně zavíraly dveře řidiče a při teplotách pod minus 15 stupni Celsia přestaly fungovat zámky předních dveří - v lepším případě šlo o závadu jen zkoušeného auta. |
Pramen: AutemBezpečně.cz
Nenápadná novinka Volkswagenu vyniká prostorem
Lyže se vejdou do kufru
Přes zadní posuvné dveře se nastupuje do druhé i třetí řady sedadel, testovaný sharan měl jen druhou řadu. Třetí je za příplatek 25 tisíc korun - v případě konfigurace 2-2-2 a od 31 tisíc u sedmimístné verze (2-3-2).
Všechna sedadla druhé a třetí řady zajíždějí v případě nakládání větších zavazadel do podlahy a z auta se nevyjímají. To je velký rozdíl oproti předchozí generaci Volkswagenu Sharan, jehož zadní sedadla bylo možné nechat doma nebo v garáži.
Sedadla druhé řady je možné posouvat dopředu a dozadu, opěradlo lze naklánět. Slušné pohodlí si tak najdou ve druhé řadě i tři dospělí.
Testovaný Sharan nabízel kufr s ohromným objemem 885 litrů. Jak objem napovídá, odveze velkou hromadu zavazadel a například lyže s délkou okolo půldruhého metru hravě odveze ležící na podlaze zavazadlového prostoru.
Se třetí řadou sedadel objem kufru klesá na 300 litrů. I ta nabízí komfort pro dospělé, jak napsal německý magazín Auto Motor und Sport, který měl k dispozici vůz se třemi řadami sedadel. Ve svém článku uvádí, že do třetí řady bez problémů nastoupí a cestu zvládnou i postavy s výškou 180 centimetrů.
Petr Buček
VOLKSWAGEN SHARAN 1,4 TSI - TECHNICKY | |
Motor | Benzinový přeplňovaný čtyřválec |
Výkon (kW/koní) | 110/150 |
Max. točivý moment (Nm/ot. za min.) | 220/1750-4000 |
Poháněná kola | Přední |
Převodovka | Manuální šestistupňová |
Maximální rychlost (km/h) | 197 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,7 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,2 město/6,1 mimo město/ 7,2 kombinace |
Emise CO2 | 167 g/km kombinace |
Exhalační norma | Euro 5 |
Rozměry (d/š/v - mm) | 4854/1904/1720 (s ližinami) |
Rozvor (mm) | 2919 |
Provozní hmotnost (kg) | 1723 |
Objem kufru (l) | 885/2430 se sklopenými sedadly |
Pramen: Volkswagen
reklama

Čtěte také:
Test Volkswagenu Touran 1,6 TDI: šmrncovní kvádr na kolech
Test Citroënu Jumpy Family: na výlet vezme i dvě rodiny najednou