Vhodná doba na nové pneumatiky – po čtyřech, šesti, deseti letech provozu?

Podle Borise Tománka z českého zastoupení Goodyear Dunlop může uživatel s klidným svědomím používat pneumatiky jen čtyři roky. I takové, které ještě mají minimální hloubku vzorku 1,6 mm u letních a 4 mm u zimních gum.
Po uplynutí této doby prý začíná směs pneumatiky měnit své vlastnosti a s každým dalším rokem se výrazně zhoršují její výkony. Zejména záběr, přilnavost a brzdná dráha.
Boris Tománek připomíná, že životnost je jednou z vlastností pneumatik, a záleží na výrobci, která vlastnost je pro něj u daného dezénu nejdůležitější. Zdali klade větší důraz na záběrové vlastnosti, valivý odpor, ekologičnost směsi či například právě na to, aby vydržela co nejdéle.
Motorista si pak při nákupu může vybrat gumy, které mají nižší valivý odpor, nižší spotřebu a tím i méně zatěžují životní prostředí. Anebo ty, které jsou zaměřené na co největší záběr. Samozřejmě může požadovat i pneu univerzální.
Jiří Hradil ze zákaznického servisu Barum Continental k délce provozu pneumatik při zachování minimálního vzorku uvedl, že podle výrobců vydrží i 10 let. Nesmí být ale dlouho odstavené mimo provoz.
Nové pneumatiky mívají po stranách indikátory v mm, které značí, kdy je provoz na nich bezpečný. U letních má indikátor hodnotu 3mm, u zimních odpovídá minimální předepsané hloubce vzorku, tedy 4 mm. S takovýmto vzorkem ještě gumy zvládají jízdu na sněhu a ledu.
Jiří Hradil zmiňuje počet kilometrů, které pneumatiky zvládnou v průměru najet. Ale zároveň upozorňuje, že životnost u té které gumy výrobce napevno nestanoví.
Běžná porce pro pneumatiku je 40 000 kilometrů. Ale plášť se může unavit i po ujetí poloviční vzdálenosti, někdy naopak může vydržet i 60 000 kilometrů.
Boris Tománek připomíná, že nejvíc záleží na stylu jízdy řidiče. Svůj vliv má také povrch vozovky, povětrnostní podmínky i to, jestli pneumatiky jezdí převážně na dálnici, po okreskách nebo ve městě. Je nasnadě, že styl brzda-plyn na životnosti pneumatik nepřidá.
Naopak prý nezáleží na tom, jestli je pneumatika zimní, nebo letní. Ani na tom, jestli byla po defektu opravovaná, pokud byla oprava udělaná dobře.
K protektorům, tedy pneumatikám se zachovanou kostrou, ale s navařeným obvodem včetně nového dezénu, není Boris Tománek tak shovívavý. Právě proto, že kostra je stará, nemůže být životnost protektoru stejná jako u zcela nové pneumatiky.
Protektorované pneumatiky nedoporučuje ani Jiří Hradil. Z bezpečnostních důvodů, což dokazují také srovnávací testy, kdy se hodnotí nové pláště a protektory.
Přísněji se dívá i opravované pláště po defektu. Oprava může časem povolit, tudíž je životnost opravovaných pneumatik statisticky nižší.
Na faktorech ovlivňujících stav pneumatiky se Jiří Hradil shoduje s Borisem Tománkem. Jako další přidává ještě geometrii vozu, která může při nevhodném nastavení život gumy zkrátit. A zmiňuje i péči o pneu, zejména správné nahuštění a pravidelné přehazování pozic na autě.
(rub)